Praktyki społeczne w świadczeniu usług socjalnych dla rodzin na Litwie: centra opieki dziennej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.71.03Słowa kluczowe:
interakcja, indywidualna praca, praca grupowa, centrum opieki dziennejAbstrakt
Pomimo znacznej liczby opracowań naukowych dotyczących znaczenia interakcji między pracownikami społecznymi a dziećmi w literaturze światowej, to na Litwie niewiele jest takich badań i artykułów naukowych, które koncentrują się na doświadczeniu pracowników socjalnych w zakresie interakcji z dziećmi wrażliwymi. Celem tego artykułu jest zatem przeanalizowanie metod interakcji pracowników socjalnych z dziećmi podatnymi na zagrożenia w ośrodkach opieki dziennej. Sformułowano dwa pytania badawcze: Jakie są najskuteczniejsze, a jakie najmniej skuteczne metody interakcji z dziećmi wrażliwymi w ośrodkach opieki dziennej w Wilnie? W badaniu zdecydowano się na wybór podejścia jakościowego. Dane zebrano za pomocą częściowo ustrukturyzowanych wywiadów, które przeanalizowano za pomocą analizy tematycznej, co pozwoliło na wyodrębnienie trzech głównych kategorii: typowe metody interakcji, najskuteczniejsze metody i najmniej skuteczne metody. Analiza jakościowa danych umożliwiła z kolei wskazanie w ich obrębie podkategorii odnoszących się do różnych działań i aktywności, aby móc orzekać o skuteczności i funkcjonalności terapii grupowej i indywidualnej.
Bibliografia
Bardis P.D. (2014), Social Interaction and Social Processes, “Pi Gamma Mu, International Honour Society in Social Sciences and JSTOR”, no. 54(3), retrieved from: http://www.leedugatkin.com/files/2214/1304/6015/Bardis.pdf (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Calder M., McKinnon M., Sneddon R. (2012), National Risk Framework to Support the Assessment of Children and Young People, retrieved from: http://hub.careinspectorate.com/media/109497/sg-national-risk-framework-to-support-assessment.pdf (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Danlope I. (2016), The Role of Social Interactions in Social Psychology, retrieved from: https://www.linkedin.com/pulse/role-social-interactions-psychology-isaac-danlope (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Espejo K. (2016), The Benefit of Numbers: Group Therapy for Children and Adolescents, retrieved from: https://www.childandfamilymentalhealth.com/the-benefit-of-numbers-group-therapyfor-children-and-adolescents/ (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
International Federation of Social Work (2014), Global Definition of Social Work, retrieved from: http://ifsw.org/policies/definition-of-social-work/ (accessed 29.05.2019).
Google Scholar
Miller A. (2018), How Does a Social Worker Interact?, retrieved from: http://work.chron.com/social-worker-interact-21606.html (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania (2018), Even More Children Will Be Able to Attend Children’s Day Care Centres, retrieved from: https://socmin.lrv.lt/lt/naujienos/dar-daugiau-vaiku-gales-lankyti-vaiku-dienos-centrus (accessed 29.05.2019).
Google Scholar
Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania (2018), Social Work and Regulation, retrieved from: https://socmin.lrv.lt/en/activities/social-integration/social-servicesand-social-work/social-work-and-regulation (accessed 29.05.2019).
Google Scholar
Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania (2018), Statistic, retrieved from: https://socmin.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/seima-ir-vaikai/vaiko-teisiu-apsauga/statistika-1 (accessed 29.05.2019).
Google Scholar
Moffitt K. (2018), Social Interaction, retrieved from: https://study.com/academy/lesson/socialinteractions-definition-types-quiz.html (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Morgan N. (2015), We Humans Are Social Beings – and Why That Matters for Speakers and Leaders, retrieved from: https://www.forbes.com/ (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Morrison F. (2016), Social Worker’s Communication with Children and Young People in Practice, retrieved from: https://www.iriss.org.uk/resources/insights/social-workers-communicationchildren-and-young-people-practice (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Oliver C. (2010), Children’s Views and Experiences of Their Contact with Social Workers: A Focused Review of the Evidence, retrieved from: http://dera.ioe.ac.uk/11515/1/Children_s_views_and_experiences_of_contact_with_social_workers_report_July_2010.pdf (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Research in Practice (2014), Communicating Effectively with Children and Young People, retrieved from: http://fosteringandadoption.rip.org.uk/topics/communicating-effectively/ (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Shemmings D. et al. (2018), Tools Social Workers Can Use to Talk to Children, retrieved from: http://www.communitycare.co.uk/tools-social-workers-can-use-to-talk-to-children/ (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
Sinner P. et al. (2018), What are Some Good Approaches to Conducting Focus Groups with Children?, retrieved from: http://www.lse.ac.uk/media-and-communications/assets/documents/research/eukids-online/toolkit/frequently-asked-questions/FAQ-34.pdf (accessed 1.06.2019).
Google Scholar
The United Nations of Children’s Fund (2018), Foundations Working with Children, retrieved from: https://www.unicef.org/violencestudy/pdf/ARC_working_with_children.pdf (accessed 29.05.2019).
Google Scholar
Vilnius City Administration (2019), Vaiku Dienos Centrai, retrieved from: https://www.vilnius.lt/lit/Vaiku_dienos_centrai/9118276 (accessed 29.05.2019).
Google Scholar