Czy wygląd ma znaczenie? Kapitał seksualny a sukces rekrutacyjny w opiniach kobiet i mężczyzn

Autor

  • Emilia Paprzycka Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Socjologii image/svg+xml
  • Dominika Orlik Szkoła Główna Handlowa w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.55.01

Słowa kluczowe:

wygląd, kapitał seksualny, rekrutacja, rynek pracy, kobiety, mężczyźni

Abstrakt

Problematyka podjęta w artykule dotyczy znaczenia wyglądu dla sukcesu podczas rekrutacji do pracy zawodowej. Tekst jest prezentacją wyników badań, zaprojektowanych na podstawie koncepcji kapitału seksualnego autorstwa Catherine Hakim. Zostały zrealizowane w 2015 r. przy użyciu strategii ilościowej z zastosowaniem metody sondażu i ankiety audytoryjnej na celowo dobranej próbie 108 młodych osób, rozpoczynających karierę zawodową. Poszukiwano odpowiedzi na pytania dotyczące wzorców atrakcyjności kobiety i mężczyzny oraz znaczenia kapitału seksualnego dla efektów rekrutacji. Odpowiedzi badanych analizowano z uwzględnieniem kategorii płci i doświadczeń na rynku pracy. Z badań wynika, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni uważają, że kapitał seksualny ma znaczenie w procesie rekrutacji. Kobiety częściej niż mężczyźni wskazywały na wpływ wyglądu na efekty rekrutacji. Kobiety zatrudnione częściej niż niepracujące twierdziły, że atrakcyjny wygląd ma znaczenie dla uzyskania zatrudnienia.

Bibliografia

Adams K., Galanes G. J. (2008), Komunikacja w grupach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Aronson E. (1997), Psychologia społeczna, Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar

CBOS (2003), Stosunek do własnego ciała – ideał pięknej kobiety i przystojnego mężczyzny. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar

CBOS (2009), Jak Cię widzą, tak Cię piszą – Polacy o znaczeniu wyglądu w życiu. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar

Cialdini R. (2003), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk.
Google Scholar

Goffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa.
Google Scholar

Hakim C. (2011), Erotic Capital, Basic Books, New York.
Google Scholar

Mandal E. (2012), Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Paprzycka E., Mianowska E., Izdebski Z. (2014), Jak dobieramy się w pary? Płeć biologiczna i płeć społeczno-kulturowa a preferowane cechy partnera, „Dyskursy Młodych Andragogów”, T. XV, s. 329–345.
Google Scholar

Podkowińska M. (2010), Komunikowanie w życiu człowieka, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
Google Scholar

Podkowińska M. (2011), Integracyjny wymiar komunikowania, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
Google Scholar

Reber A. (2000), Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Sikorski W. (2013), Nieatrakcyjni źle traktowani w pracy, [online] http://finanse.wp.pl/kat,18453,title,Nie-atrakcyjni-zle-traktowani-wpracy,wid,15783519,wiadomosc.html?ticaid=1149f8&_ticrsn=3 (23.02.2015).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-12-30

Jak cytować

Paprzycka, E., & Orlik, D. (2015). Czy wygląd ma znaczenie? Kapitał seksualny a sukces rekrutacyjny w opiniach kobiet i mężczyzn. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (55), 5–21. https://doi.org/10.18778/0208-600X.55.01