Does appearance matter? Erotic capital and successful recruitment in the opinion of women and men
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.55.01Keywords:
appearance, erotic capital, recruitment, labor market, women, menAbstract
Results were considered in context of erotic capital – a sociological concept by Catherine Hakim which is based upon aesthetics and visual, physical, social, and sexual attractiveness. Quantitative study was undertaken as the primary research method through the use of a self-designed questionnaire and was conducted in January 2015 with a sample size of 108 young people who start their professional career. The study were sought answers to the questions concerning patterns of beauty of woman and man and importance of erotic capital to the effects of recruitment. Results indicated that the majority of respondents believe erotic capital impacts the recruitment process and that attractive people are able to obtain work more easily. Results also suggested appearance is of great important for professional career especially in opinion of those women who are employed.
References
Adams K., Galanes G. J. (2008), Komunikacja w grupach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Aronson E. (1997), Psychologia społeczna, Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar
CBOS (2003), Stosunek do własnego ciała – ideał pięknej kobiety i przystojnego mężczyzny. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar
CBOS (2009), Jak Cię widzą, tak Cię piszą – Polacy o znaczeniu wyglądu w życiu. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar
Cialdini R. (2003), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk.
Google Scholar
Goffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa.
Google Scholar
Hakim C. (2011), Erotic Capital, Basic Books, New York.
Google Scholar
Mandal E. (2012), Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Paprzycka E., Mianowska E., Izdebski Z. (2014), Jak dobieramy się w pary? Płeć biologiczna i płeć społeczno-kulturowa a preferowane cechy partnera, „Dyskursy Młodych Andragogów”, T. XV, s. 329–345.
Google Scholar
Podkowińska M. (2010), Komunikowanie w życiu człowieka, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
Google Scholar
Podkowińska M. (2011), Integracyjny wymiar komunikowania, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
Google Scholar
Reber A. (2000), Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Sikorski W. (2013), Nieatrakcyjni źle traktowani w pracy, [online] http://finanse.wp.pl/kat,18453,title,Nie-atrakcyjni-zle-traktowani-wpracy,wid,15783519,wiadomosc.html?ticaid=1149f8&_ticrsn=3 (23.02.2015).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 © Copyright by Emilia Paprzycka, Dominika Orlik, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.