Does appearance matter? Erotic capital and successful recruitment in the opinion of women and men

Authors

  • Emilia Paprzycka Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Socjologii image/svg+xml
  • Dominika Orlik Szkoła Główna Handlowa w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.55.01

Keywords:

appearance, erotic capital, recruitment, labor market, women, men

Abstract

Results were considered in context of erotic capital – a sociological concept by Catherine Hakim which is based upon aesthetics and visual, physical, social, and sexual attractiveness. Quantitative study was undertaken as the primary research method through the use of a self-designed questionnaire and was conducted in January 2015 with a sample size of 108 young people who start their professional career. The study were sought answers to the questions concerning patterns of beauty of woman and man and importance of erotic capital to the effects of recruitment. Results indicated that the majority of respondents believe erotic capital impacts the recruitment process and that attractive people are able to obtain work more easily. Results also suggested appearance is of great important for professional career especially in opinion of those women who are employed.

References

Adams K., Galanes G. J. (2008), Komunikacja w grupach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Aronson E. (1997), Psychologia społeczna, Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar

CBOS (2003), Stosunek do własnego ciała – ideał pięknej kobiety i przystojnego mężczyzny. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar

CBOS (2009), Jak Cię widzą, tak Cię piszą – Polacy o znaczeniu wyglądu w życiu. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar

Cialdini R. (2003), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk.
Google Scholar

Goffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa.
Google Scholar

Hakim C. (2011), Erotic Capital, Basic Books, New York.
Google Scholar

Mandal E. (2012), Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Paprzycka E., Mianowska E., Izdebski Z. (2014), Jak dobieramy się w pary? Płeć biologiczna i płeć społeczno-kulturowa a preferowane cechy partnera, „Dyskursy Młodych Andragogów”, T. XV, s. 329–345.
Google Scholar

Podkowińska M. (2010), Komunikowanie w życiu człowieka, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
Google Scholar

Podkowińska M. (2011), Integracyjny wymiar komunikowania, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
Google Scholar

Reber A. (2000), Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Sikorski W. (2013), Nieatrakcyjni źle traktowani w pracy, [online] http://finanse.wp.pl/kat,18453,title,Nie-atrakcyjni-zle-traktowani-wpracy,wid,15783519,wiadomosc.html?ticaid=1149f8&_ticrsn=3 (23.02.2015).
Google Scholar

Published

2015-12-30

How to Cite

Paprzycka, E., & Orlik, D. (2015). Does appearance matter? Erotic capital and successful recruitment in the opinion of women and men. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (55), 5–21. https://doi.org/10.18778/0208-600X.55.01