Jakość życia łódzkich szóstoklasistów w perspektywie przestrzennej

Autor

  • Marta Petelewicz Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Struktur i Zmian Społecznych, Instytut Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.01

Słowa kluczowe:

jakość życia, dzieciństwo, zróżnicowanie przestrzenne miasta

Abstrakt

Łódź jest miastem silnie zróżnicowanym przestrzennie zarówno w kontekście fizycznym, jak i społecznym. Zróżnicowanie poziomu jakości życia dotyczy również najmłodszych mieszkańców. Celem artykułu jest przedstawienie zależności pomiędzy jakością życia respondentów a statusem okolicy, w której mieszkają. Badania empiryczne stanowiące podstawę analiz przeprowadzone zostały techniką ankiety audytoryjnej wśród szóstoklasistów uczęszczających do szkół podstawowych o najwyższym i najniższym wskaźniku uczniów dożywianych. Analiza wymiarów jakości życia przeprowadzona została w oparciu o koncepcję having, loving, being E. Al-lardta, ponadto szczególną uwagę poświęcono ocenie okolicy zamieszkania. Wykazano, że wymiary having i being oraz stosunek do okolicy zamieszkania wiążą się z zamieszkiwaniem w okolicy o określonym statusie. Zgodnie z aplikacyjną funkcją badań jakości życia informacje na temat dobrostanu najmłodszych mieszkańców powinny zostać uwzględnione przy projektowaniu strategii i ewaluacji działań podejmowanych w ramach polityki miejskiej.

Bibliografia

Allardt E. (1973), A welfare model for selecting indicators of national development, “Policy Sciences” 4.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF01404933

Allardt E. (1976), Dimensions of welfare in a Comparative Scandinavian Study, „Acta Sociologica”, Vol. 19/3.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/000169937601900302

Cueff D. (2006), Dziecko na ulicy: zwalczanie przemocy wobec dzieci ulicy : przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: metody pracy w środowisku otwartym: europejski projekt DAPHNE.
Google Scholar

Delhey J. (2004), Life satisfaction in an enlarged Europe, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities.
Google Scholar

Hood S. (2007), Reporting on Children’s Well-being, The State of London’s Children Reports, Kluwer Academic Publishers, “Social Indicators Research”, Vol. 80, s. 1249–1264.
Google Scholar

Krajowy Raport o Rozwoju Społecznym 2012. Rozwój regionalny i lokalny. Biuro Projektowe UNDP w Polsce, www.ewaluacja.gov.pl/.../raport_undp_2012_lhdi_20420123.pdf
Google Scholar

Misiuna M. (1979), Jakość życia – geneza i interpretacje pojęcia w krajach cywilizacji zachodniej, „Przegląd Socjologiczny”, t. XXXI/I.
Google Scholar

Marcińczak Sz. (2009), Przemiany struktury społeczno-przestrzennej Łodzi w latach 1988– 2005, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Noll H. (2002), Social indicators and quality of life research, background, achievements and current trends, [w:] N. Genov (red.), Advances in sociological knowledge, Paris, ISSC.
Google Scholar

Rokicka E. (red.) (2013), Jakość życia mieszkańców Łodzi i jej przestrzenne zróżnicowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Sen A. (2006), Capabilities and wellbeing, [w:] A. Sen, M. Nussbaum (red.), The quality of life, Calrendon Press, Oxford.
Google Scholar

Szkudlarek T. (2007), Edukacja i konstruowanie społecznych nierówności, [w:] J. Klebaniuk (red.), Fenomen nierówności społecznych, ENETEIA.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W. (1999), Kwestia ubóstwa dzieci (na przykładzie Łodzi), „Problemy Polityki Społecznej”, nr 1.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W. (red.) (2001), (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W. (2001), Zjawisko biedy dzieci a zagrożenie wykluczeniem społecznym w przyszłości. Mapa biedy – rozmieszczenie i zakres biedy wśród dzieci na terenie województwa łódzkiego, www.brpd.gov.pl/badaniabiedy.html [dostęp 17.01.2008].
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W. (2003), Przeciwdziałanie międzypokoleniowej transmisji biedy – proponowanym celem rozwoju społecznego Polski, [w:] Polska dla dzieci. Ogólnopolski szczyt w sprawach dzieci. Materiały i dokumenty, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W. (2009), Bieda dzieci w środowisku wielkomiejskim. Na przykładzie Łodzi, „Polityka Społeczna”, nr 9.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W., Golczyńska-Grondas A. (2010), Wzmocnić szanse i osłabić transmisje biedy wśród mieszkańców miast województwa łódzkiego, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B. (2010), Mieszkańcy enklaw biedy po 10 latach, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W., Petelewicz M. (2010), Bieda w dzieciństwie jako zagrożenie biedą i wykluczeniem społecznym, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
Google Scholar

Zahorska M. (2002), Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-06-30

Jak cytować

Petelewicz, M. (2016). Jakość życia łódzkich szóstoklasistów w perspektywie przestrzennej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (57), 5–17. https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.01