Jakość życia łódzkich szóstoklasistów w perspektywie przestrzennej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.01Słowa kluczowe:
jakość życia, dzieciństwo, zróżnicowanie przestrzenne miastaAbstrakt
Łódź jest miastem silnie zróżnicowanym przestrzennie zarówno w kontekście fizycznym, jak i społecznym. Zróżnicowanie poziomu jakości życia dotyczy również najmłodszych mieszkańców. Celem artykułu jest przedstawienie zależności pomiędzy jakością życia respondentów a statusem okolicy, w której mieszkają. Badania empiryczne stanowiące podstawę analiz przeprowadzone zostały techniką ankiety audytoryjnej wśród szóstoklasistów uczęszczających do szkół podstawowych o najwyższym i najniższym wskaźniku uczniów dożywianych. Analiza wymiarów jakości życia przeprowadzona została w oparciu o koncepcję having, loving, being E. Al-lardta, ponadto szczególną uwagę poświęcono ocenie okolicy zamieszkania. Wykazano, że wymiary having i being oraz stosunek do okolicy zamieszkania wiążą się z zamieszkiwaniem w okolicy o określonym statusie. Zgodnie z aplikacyjną funkcją badań jakości życia informacje na temat dobrostanu najmłodszych mieszkańców powinny zostać uwzględnione przy projektowaniu strategii i ewaluacji działań podejmowanych w ramach polityki miejskiej.
Bibliografia
Allardt E. (1973), A welfare model for selecting indicators of national development, “Policy Sciences” 4.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01404933
Allardt E. (1976), Dimensions of welfare in a Comparative Scandinavian Study, „Acta Sociologica”, Vol. 19/3.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/000169937601900302
Cueff D. (2006), Dziecko na ulicy: zwalczanie przemocy wobec dzieci ulicy : przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: metody pracy w środowisku otwartym: europejski projekt DAPHNE.
Google Scholar
Delhey J. (2004), Life satisfaction in an enlarged Europe, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities.
Google Scholar
Hood S. (2007), Reporting on Children’s Well-being, The State of London’s Children Reports, Kluwer Academic Publishers, “Social Indicators Research”, Vol. 80, s. 1249–1264.
Google Scholar
Krajowy Raport o Rozwoju Społecznym 2012. Rozwój regionalny i lokalny. Biuro Projektowe UNDP w Polsce, www.ewaluacja.gov.pl/.../raport_undp_2012_lhdi_20420123.pdf
Google Scholar
Misiuna M. (1979), Jakość życia – geneza i interpretacje pojęcia w krajach cywilizacji zachodniej, „Przegląd Socjologiczny”, t. XXXI/I.
Google Scholar
Marcińczak Sz. (2009), Przemiany struktury społeczno-przestrzennej Łodzi w latach 1988– 2005, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Noll H. (2002), Social indicators and quality of life research, background, achievements and current trends, [w:] N. Genov (red.), Advances in sociological knowledge, Paris, ISSC.
Google Scholar
Rokicka E. (red.) (2013), Jakość życia mieszkańców Łodzi i jej przestrzenne zróżnicowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Sen A. (2006), Capabilities and wellbeing, [w:] A. Sen, M. Nussbaum (red.), The quality of life, Calrendon Press, Oxford.
Google Scholar
Szkudlarek T. (2007), Edukacja i konstruowanie społecznych nierówności, [w:] J. Klebaniuk (red.), Fenomen nierówności społecznych, ENETEIA.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W. (1999), Kwestia ubóstwa dzieci (na przykładzie Łodzi), „Problemy Polityki Społecznej”, nr 1.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W. (red.) (2001), (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W. (2001), Zjawisko biedy dzieci a zagrożenie wykluczeniem społecznym w przyszłości. Mapa biedy – rozmieszczenie i zakres biedy wśród dzieci na terenie województwa łódzkiego, www.brpd.gov.pl/badaniabiedy.html [dostęp 17.01.2008].
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W. (2003), Przeciwdziałanie międzypokoleniowej transmisji biedy – proponowanym celem rozwoju społecznego Polski, [w:] Polska dla dzieci. Ogólnopolski szczyt w sprawach dzieci. Materiały i dokumenty, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W. (2009), Bieda dzieci w środowisku wielkomiejskim. Na przykładzie Łodzi, „Polityka Społeczna”, nr 9.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W., Golczyńska-Grondas A. (2010), Wzmocnić szanse i osłabić transmisje biedy wśród mieszkańców miast województwa łódzkiego, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B. (2010), Mieszkańcy enklaw biedy po 10 latach, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W., Petelewicz M. (2010), Bieda w dzieciństwie jako zagrożenie biedą i wykluczeniem społecznym, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
Google Scholar
Zahorska M. (2002), Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.