Portret artysty jako młodego brodacza: "Le Peintre de Saltzbourg" Charlesa Nodiera
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.04Słowa kluczowe:
Charles Nodier, Maurice Quai, malarstwo, ekfraza, ut pictura poesis, szkoła rozczarowaniaAbstrakt
Charles Nodier był jednym z ważniejszych promotorów idei fraternité des arts w latach 1830, ale jego doświadczenie życia i tworzenia w artystycznych kręgach, skupiających zarazem pisarzy, malarzy i kompozytorów, nie ogranicza się tylko do prowadzenia salonu w Bibliotece Arsenału. Już we wczesnej młodości Nodier obracał się w środowisku malarzy, zbuntowanych uczniów Jacquesa-Louisa Davida, którzy na początku XIX wieku stworzyli grupę (sektę) zwaną Méditateurs. To doświadczenie zostawiło swój ślad w dziele literackim Nodiera. Jego powieść Le Peintre de Saltzbourg (1803) zdradza pewne pokrewieństwa z estetyczną doktryną Maurice’a Quai i grupy Méditateurs. Ten zapomniany epizod historii romantyzmu został przywrócony pamięci w 1832 roku dzięki ponownej publikacji powieści w Dziełach Charlesa Nodiera oraz dzięki prasie, która porównała Méditateurs do głośnej wówczas grupy Jeunes-France.
Pobrania
Bibliografia
Bénichou, Paul, « Jeune-France et bousingots, essai de mise au point », Revue d’histoire littéraire de la France, 1971, no 3, p. 439-462
Google Scholar
Bertrand, Louis, La fin du classicisme et le retour à l’antique, Paris, Hachette, 1897
Google Scholar
Delécleuze, Étienne-Jean, « Les Barbus d’à présent et les Barbus de 1799 », in : Louis David, son école et son temps, Paris, Didier, 1855, p. 420-438
Google Scholar
Dictionnaire de l’Académie française, Paris, Firmin Didot, 1835
Google Scholar
Gamrat, Małgorzata, Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835-1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2014
Google Scholar
Gautier, Théophile, Histoire du romantisme, Paris, Charpentier, 1874
Google Scholar
Girodet, Anne-Louis, OEuvres posthumes de Girodet-Trioson, peintre d’histoire, éd. P. A. Coupin, Paris, J. Renouard, 1829
Google Scholar
Jal, Auguste, « Les soirées d’artistes », in : Paris, ou Le Livre de cent-et-un, Paris, Lavocat, 1832
Google Scholar
Laisney, Vincent, L’Arsenal romantique : le salon de Charles Nodier (1824-1834), Paris, Honoré Champion, 2002
Google Scholar
Larat, Jean, La tradition et l’exotisme dans l’oeuvre de Charles Nodier, Paris, Champion, 1923
Google Scholar
Larue, Anne, « De l’Ut pictura poesis àla fusion romantique des arts », in : Joëlle Caullier (réd.), La Synthèse des arts, Lille, Presses du Septentrion, 1998, disponible sur https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00560739/document
Google Scholar
Lessing, Gotthold, Ephraim, Laocoon ou des limites respectives de la poésie et de la peinture, trad. C. Vanderbourg, Paris, Renouard, 1802
Google Scholar
Martin-Fugier, Anne, Les romantiques : figures de l’artiste 1820-1848, Paris, Hachette, 1998
Google Scholar
Nodier, Charles, Apothéoses et imprécations de Pythagore, sine nomine, Besançon, 1808
Google Scholar
Nodier, Charles, « Du fantastique en littérature », in : OEuvres de Charles Nodier, Paris, Renduel, 1832, t. 5
Google Scholar
Nodier, Charles, « Le Peintre de Saltzbourg », in : OEuvres de Charles Nodier, Paris, Renduel, 1832, t. 2
Google Scholar
Nodier, Charles, « Les Barbus », in : É.-J. Delécleuze, Louis David, son école et son temps, op. cit., p. 439-447
Google Scholar
Nodier, Charles, « Littérature. Obermann, par M. de Sénancour [sic] » [1833], in : Feuilletons du Temps, éd. Jacques Remi-Dahan, Paris, Classiques Garnier, 2010, t. 1, p. 326-335
Google Scholar
Nodier, Charles, Promenade de Dieppe aux montagnes d’Écosse, Paris, Barba, 1821
Google Scholar
Platon, Le Banquet, Phèdre, trad. Emile Chambry, Paris, Garnier Flammarion, 1964
Google Scholar
Villeneuve, Roselyne, de, La représentation de l’espace instable chez Nodier, Paris, Honoré Champion, 2010
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.