Portret artysty jako młodego brodacza: "Le Peintre de Saltzbourg" Charlesa Nodiera

Autor

  • Marta Sukiennicka Université Adam Mickiewicz de Poznań

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.04

Słowa kluczowe:

Charles Nodier, Maurice Quai, malarstwo, ekfraza, ut pictura poesis, szkoła rozczarowania

Abstrakt

Charles Nodier był jednym z ważniejszych promotorów idei fraternité des arts w latach 1830, ale jego doświadczenie życia i tworzenia w artystycznych kręgach, skupiających zarazem pisarzy, malarzy i kompozytorów, nie ogranicza się tylko do prowadzenia salonu w Bibliotece Arsenału. Już we wczesnej młodości Nodier obracał się w środowisku malarzy, zbuntowanych uczniów Jacquesa-Louisa Davida, którzy na początku XIX wieku stworzyli grupę (sektę) zwaną Méditateurs. To doświadczenie zostawiło swój ślad w dziele literackim Nodiera. Jego powieść Le Peintre de Saltzbourg (1803) zdradza pewne pokrewieństwa z estetyczną doktryną Maurice’a Quai i grupy Méditateurs. Ten zapomniany epizod historii romantyzmu został przywrócony pamięci w 1832 roku dzięki ponownej publikacji powieści w Dziełach Charlesa Nodiera oraz dzięki prasie, która porównała Méditateurs do głośnej wówczas grupy Jeunes-France.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Marta Sukiennicka - Université Adam Mickiewicz de Poznań

Marta Sukiennicka, maître de conférences à l’Université Adam Mickiewicz de Poznań. Ses travaux portent sur l’histoire de la rhétorique dans le romantisme français (Nodier, Hugo, Vigny, Balzac, Musset) et sur les relations entre la littérature et les sciences du vivant au XIXe siècle. Elle fait partie de l’équipe de recherche polono-française travaillant dans le cadre du projet « Formes de vie, formes de littérature », financé par Programme national du développement des sciences humaines (NPRH).

Bibliografia

Bénichou, Paul, « Jeune-France et bousingots, essai de mise au point », Revue d’histoire littéraire de la France, 1971, no 3, p. 439-462
Google Scholar

Bertrand, Louis, La fin du classicisme et le retour à l’antique, Paris, Hachette, 1897
Google Scholar

Delécleuze, Étienne-Jean, « Les Barbus d’à présent et les Barbus de 1799 », in : Louis David, son école et son temps, Paris, Didier, 1855, p. 420-438
Google Scholar

Dictionnaire de l’Académie française, Paris, Firmin Didot, 1835
Google Scholar

Gamrat, Małgorzata, Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835-1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2014
Google Scholar

Gautier, Théophile, Histoire du romantisme, Paris, Charpentier, 1874
Google Scholar

Girodet, Anne-Louis, OEuvres posthumes de Girodet-Trioson, peintre d’histoire, éd. P. A. Coupin, Paris, J. Renouard, 1829
Google Scholar

Jal, Auguste, « Les soirées d’artistes », in : Paris, ou Le Livre de cent-et-un, Paris, Lavocat, 1832
Google Scholar

Laisney, Vincent, L’Arsenal romantique : le salon de Charles Nodier (1824-1834), Paris, Honoré Champion, 2002
Google Scholar

Larat, Jean, La tradition et l’exotisme dans l’oeuvre de Charles Nodier, Paris, Champion, 1923
Google Scholar

Larue, Anne, « De l’Ut pictura poesis àla fusion romantique des arts », in : Joëlle Caullier (réd.), La Synthèse des arts, Lille, Presses du Septentrion, 1998, disponible sur https://hal.archives-ou­vertes.fr/hal-00560739/document
Google Scholar

Lessing, Gotthold, Ephraim, Laocoon ou des limites respectives de la poésie et de la peinture, trad. C. Vanderbourg, Paris, Renouard, 1802
Google Scholar

Martin-Fugier, Anne, Les romantiques : figures de l’artiste 1820-1848, Paris, Hachette, 1998
Google Scholar

Nodier, Charles, Apothéoses et imprécations de Pythagore, sine nomine, Besançon, 1808
Google Scholar

Nodier, Charles, « Du fantastique en littérature », in : OEuvres de Charles Nodier, Paris, Renduel, 1832, t. 5
Google Scholar

Nodier, Charles, « Le Peintre de Saltzbourg », in : OEuvres de Charles Nodier, Paris, Renduel, 1832, t. 2
Google Scholar

Nodier, Charles, « Les Barbus », in : É.-J. Delécleuze, Louis David, son école et son temps, op. cit., p. 439-447
Google Scholar

Nodier, Charles, « Littérature. Obermann, par M. de Sénancour [sic] » [1833], in : Feuilletons du Temps, éd. Jacques Remi-Dahan, Paris, Classiques Garnier, 2010, t. 1, p. 326-335
Google Scholar

Nodier, Charles, Promenade de Dieppe aux montagnes d’Écosse, Paris, Barba, 1821
Google Scholar

Platon, Le Banquet, Phèdre, trad. Emile Chambry, Paris, Garnier Flammarion, 1964
Google Scholar

Villeneuve, Roselyne, de, La représentation de l’espace instable chez Nodier, Paris, Honoré Champion, 2010
Google Scholar

Opublikowane

2019-02-07

Jak cytować

Sukiennicka, M. (2019). Portret artysty jako młodego brodacza: "Le Peintre de Saltzbourg" Charlesa Nodiera. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, (13), 33–44. https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.04