Les Hors nature i La Jongleuse autorstwa Rachilde: między realistycznym przedstawieniem a zobrazowaniem niemożliwego

Autor

  • Anita Staroń Université de Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.11.16

Słowa kluczowe:

hypotypoza, Rachilde, przedstawienie, powieść

Abstrakt

Pełen obrazowych porównań styl Rachilde zachęca do przyjrzenia się występujących w jej powieściach hypotypozom. Ciekawe przykłady tej figury spotykamy w dwóch utworach: Les Hors nature i La Jongleuse. W obu przypadkach chodzi o sceny odważne erotycznie. Ze względu na cenzurę obyczajową Rachilde musi jednocześnie działać na wyobraźnię czytelnika siłą swoich obrazów, unikać jasnych sformułowań i uciekać się do sugestii. Liczne figury stylistyczne: elipsy, peryfrazy, metafory, zaburzają jasny przekaz, który, według Yves’a Le Bozeca, stanowi jeden ze składników hypotypozy. Artykuł stawia sobie zatem za cel omówienie budowy tej figury u Rachilde. — Z drugiej jednak strony wybrane sceny mają posłużyć jako demonstracja teorii miłości idealnej – niemożliwej – którą powieściopisarka zawarła w swoich powieściach. Wykraczając poza ramy teoretycznego dyskursu, bohaterowie reżyserują swoje wystąpienia na oczach zamarłych z oburzenia widzów. Ten rodzaj przestawienia teatralnego wzmacnia efekt hypotypozy, a reakcje świadków naocznych zastępują zwroty zachęcające do przyjrzenia się scenie, częste w hypotypozach teatralnych. Tego rodzaju połączenie ma głęboko wstrząsnąć czytelnikiem. — Ostatecznie warto się zastanowić, czy Rachilde, niezależnie od pierwotnych zamierzeń aksjologicznych, nie uległa pokusie prowokacji za pomocą szokujących obrazów i czy potęga stworzonych przez nią hypotypoz nie stanowi ostatecznie jednego z jej podstawowych osiągnięć.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anita Staroń - Université de Łódź

Anita Staroń est professeur de littérature française à l’Institut de Philologie Romane de l’Université de Łódź, Pologne. Elle est membre de plusieurs sociétés scientifiques polonaises et étrangères, dont la « Société Octave Mirbeau ». Elle se spécialise dans l’art romanesque de la fin du XIXe et du début du XXe siècle, sur lequel elle a publié de nombreux articles. Elle a consacré sa thèse de doctorat à la poétique des romans d’Octave Mirbeau (parue sous le titre L’Art romanesque d’Octave Mirbeau. Thèmes et techniques, Łódź, WUŁ, 2013). Sa thèse d’habilitation (Au carrefour des esthétiques. Rachilde et son écriture romanesque. 1880-1913, WUŁ, 2015) permet de redécouvrir Rachilde, tout en suivant son évolution esthétique du décadentisme au roman d’aventures.

Bibliografia

Barthes, Roland, « L’Homme racinien », Sur Racine, Paris, Seuil, 1963, p. 28-34
Google Scholar

Barthes, Roland, « L’Effet de réel », Communications, no 11, 1968, p. 84-89
Google Scholar

Hawthorne, Melanie C., Rachilde and French Women’s Authorship. From Decadence to Modernism, Lincoln and London, Nebraska University Press, 2001
Google Scholar

Iser, Wolfgang, L’Acte de lecture. Théorie de l’effet esthétique [1976], trad. par Evelyne Sznycer, Bruxelles, Pierre Mardaga, 1985
Google Scholar

Le Bozec, Yves, « L’hypotypose : un essai de définition formelle », L’Information Grammaticale, no 92, 2002, p. 3-7
Google Scholar

Le Bozec, Yves, « Les frontières de l’hypotypose : le songe d’Athalie et la prophétie de Joad », L’Information Grammaticale, no 100, 2004, p. 26-30
Google Scholar

Leplatre, Olivier, « ’Ravi d’une si belle vue’. Le seuil du regard dans le théâtre de Racine », in : Le Regard à l'œuvre. Lecteurs de l'image, spectateurs du texte, sous la dir. de Teresa Orrechla- Havas, Anne Surgers, Marie-José Tramuta, Baptiste Villenave, Julie Wolkenstein, Université de Caen, 2014, p. 39-51
Google Scholar

Molinié, Georges, Dictionnaire de rhétorique, Paris, Le Livre de Poche, 1997
Google Scholar

Morier, Henri, Dictionnaire de poétique et de rhétorique, Paris, PUF, 1998
Google Scholar

Rachilde, Les Hors nature. Mœurs contemporaines, Paris, [Mercure de France, 1897], Éditions Robert Laffont, 1999 (Romans fin-de-siècle. 1890-1900, Jean Bertheroy, Jean Lorrain, Louis Dumur, Catulle Mendès, Georges Eekhoud, Rachilde, Camille Mauclair, Jean de Tinan. Textes établis, présentés et annotés par Guy Ducrey)
Google Scholar

Rachilde, La Jongleuse, Paris, [Mercure de France, 1900], Des femmes, 1982, présentation de Claude Dauphiné
Google Scholar

Rachilde, Mme Adonis, Paris, É. Monnier, 1888
Google Scholar

Staroń, Anita, Au carrefour des esthétiques. Rachilde et son écriture romanesque. 1880-1913, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015
Google Scholar

Voisin, Bérengère (dir.), Fiction et vues imageantes : typologie et fonctionnalités, Studia Romanica Tartuensia VII, Tartu, Université de Tartu / Centre d’Études Francophones Robert Schuman, 2008
Google Scholar

Opublikowane

2018-04-24

Jak cytować

Staroń, A. (2018). Les Hors nature i La Jongleuse autorstwa Rachilde: między realistycznym przedstawieniem a zobrazowaniem niemożliwego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, (11), 211–221. https://doi.org/10.18778/1505-9065.11.16