Understatements in the curricula and textbooks for learning French as a foreign language

Authors

  • Mieczysław Gajos Université de Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.12.25

Keywords:

understatement, curriculum, textbook learning, teaching content, French

Abstract

This paper aims to present the results of a diagnostic research study concerned with content selection in the teaching curricula and textbooks for learning French as a foreign language published in Poland both before and after World War II. A comparative analysis has revealed that, among other things, the proposed realm of linguistic and cultural contents in the textbooks is considerably influenced by institutionalized and ideological factors. The selectional criteria recommended by the ministerial curricula cause many issues and related lexical fields to be left out in the teaching materials, so that they are taboo topics in the French language classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mieczysław Gajos, Université de Łódź

Mieczysław Gajos est professeur titulaire à l’Institut d’Études romanes à l’Université de Łódź en Pologne. Il est directeur du Département de linguistique appliquée et de didactique du français langue étrangère (FLE). Il enseigne principalement la phonétique française, les théories de communication, la méthodologie de la recherche et la didactique du FLE. Il est l’auteur d’une centaine de publications. Il a publié plusieurs livres : ouvrages monographiques, manuels scolaires et dictionnaires (Reprezentacje graficzne w dydaktyce języka obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1995 ; Dydaktyka ortografii dźwięku języka obcego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1999 ; Procedury tworzenia skróconych form leksykalnych w języku francuskim, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2004; Podsystemy języka w praktyce glottodydaktycznej : FONETYKA, Wydawnictwo UŁ 2010). Il a également à son compte de nombreux articles publiés dans différentes revues en Pologne et à l’étranger. Ses projets de recherche en didactique du FLE ont reçu le prix European Label attribué en 2003 et 2016. Il est aussi professeur au Collège Universitaire de Formation des Professeurs de Français à l’Université de Varsovie.

References

Cieśla Michał, Dzieje nauki języków obcych w zarysie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1974
Google Scholar

Conseil de l’Europe, Cadre européen commun de référence pour les langues, Strasbourg/Paris, Didier, 2001
Google Scholar

Folkierski Władysław, L’esprit de la France. Podręcznik języka francuskiego dla I klasy wszystkich wydziałów liceów ogólnokształcących, Lwów, Księgarnia Nakładowa K. S. Jakubowski, 1938
Google Scholar

Gajos Mieczysław, Szumlewicz Teresa, Salut ! Ça va ?, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1989
Google Scholar

https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/men_tom_3.pdf, consulté le 29.04.2016
Google Scholar

Ministerstwo Edukacji Narodowej, Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Języki zachodnioeuropejskie: angielski, francuski, niemiecki, klasy I-IV (OP23-4120-2/84), Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984
Google Scholar

Ministerstwo Oświaty, Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt. Język francuski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1949
Google Scholar

Ministerstwo Oświaty, Program nauczania dla liceów ogólnokształcących. Kurs czteroletni. Język angielski, język niemiecki, język francuski, język łaciński. Klasy VIII-XI, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1959
Google Scholar

Ministerstwo Oświaty, Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Język francuski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1966
Google Scholar

Robert Jean-Pierre, Rosen Évelyne, Dictionnaire pratique du CECR. Pour un CECR accessible à tous les professeurs de langues. Avec un glossaire des termes-clés en 13 langues, Paris, Éditions OPHRYS, 2010
Google Scholar

Published

2018-05-22

How to Cite

Gajos, M. (2018). Understatements in the curricula and textbooks for learning French as a foreign language. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, (12), 293-302. https://doi.org/10.18778/1505-9065.12.25

Issue

Section

Articles