Ortografia nie do wiary. Przypadek Stanisława Baczyńskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.64.13Słowa kluczowe:
edytorstwo, ateizm, religia, słownictwo, ortografia, pisowniaAbstrakt
Artykuł podejmuje problem używania majuskuły w nazwach religijnych, w kontekście pracy edytorskiej nad niedokończonym maszynopisem Stanisława Baczyńskiego zatytułowanym Propozycje. Nowa kultura – nowa cywilizacja. Autor zapisywał słowa takie jak Kościoł (w znaczeniu instytucji, ogółu wiernych), Boży, Chrystusowy (jako przymiotniki dzierżawcze) niekonsekwentnie – raz dużą, raz małą literą (z przewagą stosowania minuskuły). Autorka artykułu (jednocześnie edytorka rozprawy Baczyńskiego) analizuje dzisiejsze, a także współczesne Baczyńskiemu normy ortograficzne i na tej podstawie podejmuje decyzję o pozostawieniu niekonsekwencji w zapisie słów związanych z religią. Uważa je bowiem za rezultat zderzenia ateistycznego światopoglądu z represywną funkcją ortografii, a jednocześnie za dowód językowych zmagań autora, wiele mówiący nie tylko o procesie tworzenia, ale też o idei dzieła.
Pobrania
Bibliografia
Baczyński Stanisław, Propozycje. Nowa kultura – nowa cywilizacja, maszynopis, Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza, no. 3203.
Google Scholar
Baczyński Stanisław, Propozycje. Nowa kultura – nowa cywilizacja, edition and commentary by A. Szawerna-Dyrszka, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2021.
Google Scholar
Baczyński Stanisław, “Religia przyszłości”, Europa 1930, no. 7, pp. 195–200.
Google Scholar
Loth Roman, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, IBL PAN, Warszawa 2006.
Google Scholar
Peaybody Francis Greenwood, Jezus Chrystus a kwestia społeczna, trans. by A. Jałowiecka, Gebethner i Wolff, Warszawa 1911.
Google Scholar
Tramer Maciej, Brudnopis in blanco. Rzecz o poezji Władysława Broniewskiego, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2010.
Google Scholar
Zasady pisowni słownictwa religijnego, R. Przybylska and W. Przyczyna (eds.), Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2005.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.