Opowieści o brzmieniu – o stylu i retoryce w opisach sprzętu audio na łamach czasopisma „Hi-Fi i Muzyka”
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.10Słowa kluczowe:
journalism, music, magazines, specialist press, hi-fi, audio, rhetoric, stylistics, persuasionAbstrakt
The paper is dedicated to Hi-Fi magazines. The author offers a stylistic analysis of selected texts taken from “Hi-FI i Muzyka” (magazines from the 2012-2014 period), focused on specific types of columns: tests of audio equipment (amplifiers, CD players, gramophones, loudspeakers, etc). The article contains a short description of the magazine and its content, then author has suggested stylistic tools for describing sound (ordered in categories) and offered an analysis with citations.
Pobrania
Bibliografia
Ćwiczenia z retoryki, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar
Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, t. 7, cz. 2, s. 91–125.
Google Scholar
Korolko M., Przekonuj i daj się przekonać. Dialektyka, retoryka i erystyka z ćwiczeniami, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2003.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, tłum. T. Krzeszowski, PIW, Warszawa 1988.
Google Scholar
Lichański J.Z., Retoryka a/i media: próba określenia pól wspólnych, [w]: Styl – dyskurs – media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010, s. 383–395.
Google Scholar
Mikosz J., Segmentacja polskiej prasy muzycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 3, s. 147–161.
Google Scholar
Ożóg K., Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Wydawnictwo URz, Rzeszów 2004.
Google Scholar
Wojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004;
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.