“Like a honeycomb under construction” – about Władysław Terlecki’s archives and writing method
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.08Keywords:
Władysław Terlecki archives, writing methodAbstract
The article is devoted to the Władysław Terlecki archives stored in Ossolineum. It presents a cross-section of their content as well as the meaning of the drafts of printed texts and unpublished works of the author within the meaning of his creative imagination. The author taps into the metaphor of writing as building a honeycomb, which she found in his drafts and with it, she explains Terlecki’s creative method on selected examples from the archives. In the case of his works, recreation of the technical side of writing is extremely important as it casts a light onto poetics of the published material. The analyses of individual typescripts as well as published texts also show Terlecki’s self-awareness connected with creative processes.
Downloads
References
Dobrowolska Danuta, Płomień rodzi się z iskry. Twórczość Władysława Terleckiego, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 2002.
Google Scholar
Grabowska-Kuniczuk Agata, Parnowska Marta, “Bolesława Prusa „zabawa” w pisanie na maszynie – narzędzie, autor, tekst”, Napis 2015, issue 21, pp. 235–249.
Google Scholar
Hendrykowski Marek, Scenariusz filmowy. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2017.
Google Scholar
Izdebska Agnieszka, Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010.
Google Scholar
Izdebska Agnieszka, “Powieściopisarz w świecie dramatu – wokół ‘Idź na brzeg, widać ogień’ Władysława L. Terleckiego”, in: Zapomniany dramat, Marta Jolanta Olszewska, Krystyna Ruta-Rutkowska (eds.), Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warsaw 2010, pp. 250–260.
Google Scholar
Krasiński Janusz, “Leszek. Wspomnienie o Władysławie Lechu Terleckim”, Dialog 1999, issue 8, p. 134–139.
Google Scholar
Panas Paweł, “‘Balon’ Zygmunt Haupta. Z archiwum pisarza”, in: Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, Maria Prussak, Paweł Bem, Łukasz Cybulski (eds.), Wydawnictwo IBL, Warsaw 2017, pp. 203–215.
Google Scholar
Trzynadlowski Jan, “Teatr ‘prawdziwy’ a teatr telewizji”, in: Trzynadlowski Jan, Sztuka słowa i obrazu. Studia teoretycznoliterackie, Ossolineum, Wrocław 1982, pp. 316–335.
Google Scholar
Viollet Catherine, “Ecriture mécanique, espaces de frappe. Quelques préalables à une sémiologie du dactylogramme”, Genesis 1997 , https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00079732/document [accessed on: 31.10.2017]
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.