“Like a honeycomb under construction” – about Władysław Terlecki’s archives and writing method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.08

Keywords:

Władysław Terlecki archives, writing method

Abstract

The article is devoted to the Władysław Terlecki archives stored in Ossolineum. It presents a cross-section of their content as well as the meaning of the drafts of printed texts and unpublished works of the author within the meaning of his creative imagination. The author taps into the metaphor of writing as building a honeycomb, which she found in his drafts and with it, she explains Terlecki’s creative method on selected examples from the archives. In the case of his works, recreation of the  technical side of writing is extremely important as it casts a light onto poetics of the published material. The analyses of individual typescripts as well as published texts also show Terlecki’s self-awareness connected with creative processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska, Ph.D., Institute of Literary Research, PAS, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warsaw

Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska, Ph.D.; she works at the Institute of Literary Research, Polish Academy of Sciences. 20th-century drama has been her most recent academic focus; she also studies issues in digital humanities. She is the author of Gabinet luster. Śmiech w twórczości Zbigniewa Herberta (Warsaw 2015) and the editor of: Zbigniew Herbert. Korespondencja rodzinna (Lublin 2008); Janusz Krasiński, Krzak gorejący. Dramaty (Warsaw 2013); Władysław Terlecki, Dwie głowy ptaka (Warsaw 2016). She is the lead editor of the Dramat Polski. Reaktywacja series fulfilled at the Center for Research on Contemporary Polish Drama at the Institute of Literary Research.

References

Dobrowolska Danuta, Płomień rodzi się z iskry. Twórczość Władysława Terleckiego, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 2002.
Google Scholar

Grabowska-Kuniczuk Agata, Parnowska Marta, “Bolesława Prusa „zabawa” w pisanie na maszynie – narzędzie, autor, tekst”, Napis 2015, issue 21, pp. 235–249.
Google Scholar

Hendrykowski Marek, Scenariusz filmowy. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2017.
Google Scholar

Izdebska Agnieszka, Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010.
Google Scholar

Izdebska Agnieszka, “Powieściopisarz w świecie dramatu – wokół ‘Idź na brzeg, widać ogień’ Władysława L. Terleckiego”, in: Zapomniany dramat, Marta Jolanta Olszewska, Krystyna Ruta-Rutkowska (eds.), Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warsaw 2010, pp. 250–260.
Google Scholar

Krasiński Janusz, “Leszek. Wspomnienie o Władysławie Lechu Terleckim”, Dialog 1999, issue 8, p. 134–139.
Google Scholar

Panas Paweł, “‘Balon’ Zygmunt Haupta. Z archiwum pisarza”, in: Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, Maria Prussak, Paweł Bem, Łukasz Cybulski (eds.), Wydawnictwo IBL, Warsaw 2017, pp. 203–215.
Google Scholar

Trzynadlowski Jan, “Teatr ‘prawdziwy’ a teatr telewizji”, in: Trzynadlowski Jan, Sztuka słowa i obrazu. Studia teoretycznoliterackie, Ossolineum, Wrocław 1982, pp. 316–335.
Google Scholar

Viollet Catherine, “Ecriture mécanique, espaces de frappe. Quelques préalables à une sémiologie du dactylogramme”, Genesis 1997 , https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00079732/document [accessed on: 31.10.2017]
Google Scholar

Downloads

Published

2019-12-31

How to Cite

Kramkowska-Dąbrowska, A. (2019). “Like a honeycomb under construction” – about Władysław Terlecki’s archives and writing method. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 55(4), 147–164. https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.08