Mr. Whicher in the pre-Uprising Warsaw and councilor Estar Van Houten in Wokulski’s shop –historical crime fiction as a story about the past
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.50.10Keywords:
a historical crime fiction, historical fiction, popular literature, the 19th century in literatureAbstract
This article addresses two novels that, seemingly or truly, realise the historical crime convention. One of the novels is Pan Whicher w Warszawie (“Mr. Whicher in Warsaw”) by Agnieszka Chodkowska-Gyurics and Tomasz Bochiński, and the other one is Carska roszada (“The Tsar Castling”) by Melchior Medard. Genre aspects of both works are considered, and the consequences the conventional location carries for the way in which the 19th century reality is constructed in both novels. Finally – despite the differences between them – in both crime novels, the Polish history of the 19th century is shaped via many elements; one of them is strong reliance on the discourse of romantic martyr-related provenance.
Downloads
References
Bradshaw Smith Donna, Bruce Alexander: Sir Henry Fielding and Blind Justice, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green State University Popular Press, Bowling Green 2000, s. 175–185.
Google Scholar
Chodkowska-Gyurics Agnieszka, Bochiński Tomasz, Pan Whicher w Warszawie, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012.
Google Scholar
Czubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010.
Google Scholar
Dominas Konrad, Antyk w kryminale, kryminał w antyku. Steven Saylor i recepcja literatury antycznej, w: Literatura kryminalna. Na tropie źródeł, pod red. Anny Gemry, Wydawnictwo EMG, Kraków 2015, s. 221–241.
Google Scholar
Drozdowski Marian Marek, Zahorski Andrzej, Historia Warszawy, Wydawnictwo Jeden Świat, Warszawa 2004.
Google Scholar
Eco Umberto, Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, przeł. Piotr Salwa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1994.
Google Scholar
Eldridge David N., Westervelt Theron M., Meek Edward L., Michael Clynes: The Recollections of Shallot, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green State University Popular Press, Bowling Green 2000, s. 156–168.
Google Scholar
Encyklopedia Warszawy, red. Bartłomiej Kaczorowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar
Fulińska Agnieszka, Dlaczego literatura popularna jest popularna?, „Teksty Drugie” 2003, nr 4, s. 55–66.
Google Scholar
Głębocki Wiesław, Warszawskie pomniki, PTTK „Kraj”, Warszawa 1990.
Google Scholar
Izdebska Agnieszka, Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie historycznej Władysława L. Terleckiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
Google Scholar
Izdebska Agnieszka, Kryminał historyczny, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, z. 4 (120), s. 137–143.
Google Scholar
Kaczyński Paweł, Kryminał historyczny – próba poetyki, w: Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, pod red. Anny Gemry, Wydawnictwo EMG, Kraków 2014, s. 191–209.
Google Scholar
Kasprzycki Jerzy, Korzenie miasta. Warszawskie pożegnania, t. 3: Praga, Wydawnictwo Veda, Warszawa 1998.
Google Scholar
Katalog zabytków sztuki. Miasto Warszawa, cz. 1: Stare Miasto, oprac. Jerzy Łoziński, Andrzej Rottermund, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1993.
Google Scholar
Kosmala Małgorzata, Kryminalne retroświaty, w: Przerabianie XIX wieku. Studia, pod red. Ewy Paczoskiej i Bartłomieja Szleszyńskiego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2011, s. 223–245.
Google Scholar
Koszowy Marta, W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej, Universitas, Kraków 2013.
Google Scholar
Krajewski Marek, Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2003.
Google Scholar
Lemann Natalia, Polski steampunk – zaadaptować historię, adaptując konwencję, „Postscriptum Polonistyczne” 2015, nr 5: Adaptacje II. Transfery kulturowe, s. 133–147.
Google Scholar
Lemann Natalia, Steampunk, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2014, t. 17, z. 1 (113), s.344–349.
Google Scholar
Lowenthal David, Przeszłość to obcy kraj, przekł. Irena Grudzińska-Gross i Maciej Tański, „Res Publica” 1991, nr 3, s. 6–22.
Google Scholar
Łebkowska Anna, Fotografia jako empatyczna mediacja, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. Stanisław Balbus, Andrzej Hejmej i Jakub Niedźwiedź, Universitas, Kraków 2004, s. 115–127.
Google Scholar
Małochleb Paulina, Przepisywanie historii. Powstanie styczniowe w powieści polskiej w perspektywie pamięci kulturowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Warszawa–Toruń 2014.
Google Scholar
Małochleb Paulina, Sztyletnicy powstania styczniowego – historiografia i literatura. Rekonesans, „Teksty Drugie” 2008, nr 3, s. 184–193.
Google Scholar
Medard Melchior, Carska roszada, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012.
Google Scholar
Owczarek Bogdan, Narratologia i narracyjność literatury popularnej, w: Nowe formy w literaturze popularnej, red. Bogdan Owczarek, Joanna Frużyńska, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007, s. 22–33.
Google Scholar
Paczoska Ewa, „Lalka” czyli rozpad świata, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1995.
Google Scholar
Paczoska Ewa, Wiek XIX – reaktywacja, w: Ewa Paczoska, Prawdziwy koniec XIX wieku. Śladami nowoczesności, Państwowy Instytut Wydawniczy Warszawa 2010, s.244–262.
Google Scholar
Piechota Dariusz, Reaktywacje dziewiętnastowieczności w najnowszej literaturze popularnej, „Tematy i Konteksty” 2015, nr 5 (10), s. 175–184.
Google Scholar
Salamone Frank A., Maan Meyers: The Saga of Dutchman, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. Ray B. Browne and Laurence A. Kreiser Jr, Bowling Green State University Popular Press, Bowling Green 2000, s.169–174.
Google Scholar
Scaggs John, Crime Fiction, Routladge London & New York, 2005.
Google Scholar
Sulmicki Maciej, A Plenitude of Prefixes: Delineating the Boundaries of Neo-, Retro-, Faux-, Post-Victorian Literature, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2015, t. 18, z.1 (115), s. 9–26.
Google Scholar
Summerscale Kate, Podejrzenia pana Whichera: morderstwo w domu na Road Hill, przekł. Maria Jaszczurowska, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010.
Google Scholar
The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne i L.A. Kreiser, Jr, Bowling Green 2000; t. 2, Newcastle 2007.
Google Scholar
Winks Robin W., Preface, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green State University Popular Press, Bowling Green 2000, s. ix-x.
Google Scholar
Worthington Heather, Key Concepts in Crime Fiction, Palgrave MacMillan, London 2011.
Google Scholar
Zielińska Marta, Warszawa – dziwne miasto, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 1995.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.