Ideological Objects in Parliamentary Discourse
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.08Keywords:
parliamentary debate, ideological object, cultural object, democracyAbstract
The article presents implementation of method of ideological objects identification in discourse in the example of parliamentary debate. The analysis is being conducted according to methodological assumption of communicative grammar. The analysis of extensive testing material shows, that such objects as democracy, right to life, limitation of abortion and in vitro fertilization have the ideological objects status. That is because participants of the discourse choose different parameters, that are characteristic for this objects. If the participants of social-political discourse have lack of consciousness, that these objects could be ambiguous, they could not understand the right meaning of the statements.Downloads
References
Awdiejew A., Ideologia. Postawa i komunikacja, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wrocław 2008, s. 65–72.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3: Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2009, s. 9–54.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar
Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A., Wprowadzenie, [w:] Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, red. M., Czyżewski i in., Warszawa 2010, s. 15–48.
Google Scholar
Filipczak A., Mechanizmy manifestowania orientacji aksjologicznej na przykładzie debat parlamentarnych, [w:] Rozmowy o komunikacji 4: Metodologia i praktyka komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2010, s. 71–86.
Google Scholar
Filipczak-Białkowska A., Niedosłowność jako strategia w tekstach politycznych – metody, funkcje, interpretacja, [w:] Niedosłowność w języku, red. M. Odelski i in., Kraków 2016, s. 103–114.
Google Scholar
Filipczak-Białkowska A., Profilowanie obiektu ideologicznego jako strategia manifestowania ideologii w debacie parlamentarnej, [w:] Komunikatywizm w Polsce – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, red. G. Habrajska, Łódź 2011, s. 139–145.
Google Scholar
Filipczak-Białkowska A., The Ideology of the Polish Political Discourse in Terms of Communicative Grammar, [w:] Materiały III Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Praktycznej “Nauka Szkoła Romana Iwanczenka”, CD, Nationalnyj Tiechnicznyj Uniwersytet Ukrainy, Ukraina 2016, s. 290-300, file:///C:/Users/USER/AppData/Local/Temp/95257-200995-1-SM-1.pdf [dostęp: 12.04.2017].
Google Scholar
Habrajska G., Przeżywanie ideologii, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wrocław 2008, s. 56–64.
Google Scholar
Laskowska E., Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Bydgoszcz 2004.
Google Scholar
Laskowska E., Sytuacje komunikacyjne w dyskursach politycznych, [w:] Języka a komunikacja 4: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków 2002, s. 175–182.
Google Scholar
Lewiński P.H., Neosofistyka. Argumentacja retoryczna w komunikacji potocznej, Wrocław 2012.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.