Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17Słowa kluczowe:
luka informacyjna, wywieranie wpływu, ciekawość, nagłówek prasowyAbstrakt
W artykule przyjmuje się, że luka informacyjna to pojawiający się w procesie interpretacji efekt, powstający wówczas, gdy tworzy się przestrzeń między wiedzą niezbędną do przeprowadzenia operacji dopełnienia sensu w procesie interpretacji komunikatu a wiedzą już posiadaną przez odbiorcę (jego bazą interpretacyjną). Ta przestrzeń może być niekorzystna z punktu widzenia odbiorcy, ale korzystna dla nadawcy. Jest to bowiem mechanizm, który pozwala nadawcy sterować działaniem odbiorcy w kierunku poszukiwania przez tego ostatniego dodatkowych informacji, które pozwolą zapełnić lukę informacyjną.
W artykule testuje się hipotezę, że komunikaty charakteryzujące się określoną konstrukcją generują lukę informacyjną i przez to są postrzegane jako wywołujące większe zaciekawienie niż komunikaty pełne informacyjnie. Przedstawione są także rezultaty przeprowadzonego przez autorkę badania językowego oraz sporządzonej na potrzeby badania ankiety. Przyjęta hipoteza badawcza została potwierdzona w badaniu – większym zainteresowaniem cieszyły się tytuły, które generowały lukę informacyjną.
Pobrania
Bibliografia
Awdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków 2007.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Łask 2004.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar
Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 2004.
Google Scholar
Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk 2009, s. 15–45.
Google Scholar
Filipczak-Białkowska A., Strategies for Organising the Attention of Receivers in E-mail Marketing, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2017, nr 5(43), s. 159–171.
Google Scholar
Fiske S.T., Taylor S.E., Social Cognition: From Brains to Culture, New York 2013.
Google Scholar
Galewski T., Społeczna luka informacyjna jako bariera rozwoju społeczeństwa informacyjnego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 2014, nr 34, s. 57–67.
Google Scholar
Grochala B., Dowcip językowy w nagłówkach „Gazety Wyborczej”, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Linguistica” 2005, nr 43, s. 25–35.
Google Scholar
Kasiak M., Artykuł publicystyczny w prasie i w Internecie. Analiza porównawcza, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2016, t. 8/19, s. 189–206.
Google Scholar
Loewenstein G., The Psychology of Curriosity: Review and Reinterpretation, „Psychological Bulletin” 1994, vol. 116, no. 1, s. 75–98.
Google Scholar
Makiewicz M., Innowacja graficzna jako składnik wizualizacji semantyki w nagłówkach „Gazety Wyborczej”, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Linguistica” 2007, nr 44, s. 87–103.
Google Scholar
Oleński J., Ekonomika informacji. Metody, Warszawa 2003.
Google Scholar
Pałuszyńska E., Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź 2006.
Google Scholar
Pawłowska I., Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl, „Rocznik Prasoznawczy” 2010, nr 4, s. 105–118.
Google Scholar
Piber-Dąbrowska K., Sędek G., Spostrzeganie bez uprzedzeń i stereotypów – zarys problematyki, „Psychologia Społeczna” 2006, nr 2, s. 7–12.
Google Scholar
Pisarek W., Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków 1967.
Google Scholar
Sadowska A., Tytuły prasowe – ich budowa i funkcja, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Polonica” 2007, nr 9, s. 401–413.
Google Scholar
Wala Ł., Dezinformacja społeczeństwa realizowana przez media internetowe a jej społeczna akceptacja, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2015, t. 18, nr 1, s. 115–124.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.