Stories about sound. Style and rhetoric in the descriptions of audio equipment in the periodical "Hi-FI i Muzyka"

Authors

  • Krzysztof Grzegorzewski Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.10

Keywords:

journalism, music, magazines, specialist press, hi-fi, audio, rhetoric, stylistics, persuasion

Abstract

The paper is dedicated to Hi-Fi magazines. The author offers a stylistic analysis of selected texts taken from “Hi-FI i Muzyka” (magazines from the 2012-2014 period), focused on specific types of columns: tests of audio equipment (amplifiers, CD players, gramophones, loudspeakers, etc). The article contains a short description of the magazine and its content, then author has suggested stylistic tools for describing sound (ordered in categories) and offered an analysis with citations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Krzysztof Grzegorzewski, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173

Adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ, absolwent filologii polskiej. Publikował teksty z zakresu retoryki dziennikarskiej, dziennikarstwa telewizyjnego i muzycznego. Autor monografii Homo rhetoricus w telewizyjnym dziennikarstwie politycznym (programy z lat 2005–2007) (2014). Dawniej prezenter muzyczny w dwóch łódzkich stacjach radiowych, obecnie współpracuje z łódzkimi mediami, w tym z TVP Łódź, organizując praktyki dla studentów dziennikarstwa. Komentator spraw politycznych i medialnych w Radiu Parada, Radiu Łódź, TV Toya i innych. Wykładał w Szwecji, Norwegii, Estonii, Bułgarii, na Litwie i Łotwie.

References

Ćwiczenia z retoryki, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar

Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, t. 7, cz. 2, s. 91–125.
Google Scholar

Korolko M., Przekonuj i daj się przekonać. Dialektyka, retoryka i erystyka z ćwiczeniami, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2003.
Google Scholar

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, tłum. T. Krzeszowski, PIW, Warszawa 1988.
Google Scholar

Lichański J.Z., Retoryka a/i media: próba określenia pól wspólnych, [w]: Styl – dyskurs – media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010, s. 383–395.
Google Scholar

Mikosz J., Segmentacja polskiej prasy muzycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 3, s. 147–161.
Google Scholar

Ożóg K., Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Wydawnictwo URz, Rzeszów 2004.
Google Scholar

Wojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004;
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Google Scholar

Published

2017-04-24

How to Cite

Grzegorzewski, K. (2017). Stories about sound. Style and rhetoric in the descriptions of audio equipment in the periodical "Hi-FI i Muzyka". Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 32(2), 119–130. https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.10

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)