Ukryty sens w sztuce
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.16Słowa kluczowe:
sztuka, rzeźba, komunikacja wizualna, interpretacja dzieła sztukiAbstrakt
Autorka pochyla się nad zagadnieniem interpretacji dzieła sztuki. Wychodząc z założenia, iż sformułowanie „ukryty sens w sztuce” należy rozumieć jako poszukiwanie wątków narracyjnych pomiędzy postrzeganymi motywami przedstawieniowo-figuratywnymi a zagadnieniami formalnymi w dziełach sztuki, dokonuje analizy dwóch rzeźb autorstwa Zbigniewa Władyki pt. Matka Ziemia. W procesie interpretacji zwraca uwagę na fakt, iż z jednej strony istotna jest warstwa znaczeniowa, czyli przedstawienie kobiety jako przyszłej matki, z drugiej strony ważne są materiały niezbędne do jej powstania, jak i ich zestawienie, a w tym kontekście zastosowana kompozycja oraz użyte środki wyrazu, a także obrana przeze artystę metoda rzeźbienia.
Pobrania
Bibliografia
Kandynski Wasyl, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1986.
Google Scholar
Strzemiński Władysław, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki, Łódź 2016.
Google Scholar
Strzemiński Władysław, Sztabiński Grzegorz, Wybór pism estetycznych, Universitas, Krakow 2006.
Google Scholar
Witkiewicz Stanisław I., Nowe formy w malarstwie. Szkice estetyczne. Teatr, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warsaw 1974.
Google Scholar
Władyka-Łuczak Zofia, “Rzeźby w łódzkiej przestrzeni miejskiej”, [in:] Badanie i projektowanie komunikacji 4, eds. A. Siemes, M. Grech, Wydawnictwo Libron, Wrocław 2015, pp. 205–220.
Google Scholar
Władyka Zofia, Koszaliński Henryk, Burchert-Perlińska Beata, Koszalińska Małgorzata, Brama sztuki Zbigniewa Władyki = Gate of art Zbigniew Władyka’s, Bilbo, Łódź 2000.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.