Ukryty sens w sztuce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.16

Słowa kluczowe:

sztuka, rzeźba, komunikacja wizualna, interpretacja dzieła sztuki

Abstrakt

Autorka pochyla się nad zagadnieniem interpretacji dzieła sztuki. Wychodząc z założenia, iż sformułowanie „ukryty sens w sztuce” należy rozumieć jako poszukiwanie wątków narracyjnych pomiędzy postrzeganymi motywami przedstawieniowo-figuratywnymi a zagadnieniami formalnymi w dziełach sztuki, dokonuje analizy dwóch rzeźb autorstwa Zbigniewa Władyki pt. Matka Ziemia. W procesie interpretacji zwraca uwagę na fakt, iż z jednej strony istotna jest warstwa znaczeniowa, czyli przedstawienie kobiety jako przyszłej matki, z drugiej strony ważne są materiały niezbędne do jej powstania, jak i ich zestawienie, a w tym kontekście zastosowana kompozycja oraz użyte środki wyrazu, a także obrana przeze artystę metoda rzeźbienia.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Zofia Władyka-Łuczak - Ph.D., University of Lodz, Faculty of Philology, Chair of Journalism and Social Communication

Zofia Władyka-Łuczak – Ph.D., sculptor, Department of Communication Theory and Practice, University of Lodz, and the Academy of Fine Arts in Łódź. She specialises in two areas. The first area is associated with sculpture; she is the creator of two monuments: a monument devoted to Rafał Bratoszewski, the founder of Aleksandrów Łódzki, and a monument devoted to Rajmund Rembieliński, a founder of Łódź. Her other major projects include: the “Swan” fountain in Sienkiewicz Park in Łódź, the fountain in Władysław Reymont Park, the Portrait of the Synagogue, in Łódź at Kościuszki Ave. The others are associated with documenting and studying the course of creative works discussed from the anthropological-autoethnographical perspective. She also studies the role of visual structures in perception processes, and the formal devices employed by creators in the context of viewing and perceiving visual communications. She has discussed these issues in 11 articles and two monographs: Praca twórcy w relacji ze światem (2018), and Przestrzeń tworzenia (2018).

Bibliografia

Kandynski Wasyl, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1986.
Google Scholar

Strzemiński Władysław, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki, Łódź 2016.
Google Scholar

Strzemiński Władysław, Sztabiński Grzegorz, Wybór pism estetycznych, Universitas, Krakow 2006.
Google Scholar

Witkiewicz Stanisław I., Nowe formy w malarstwie. Szkice estetyczne. Teatr, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warsaw 1974.
Google Scholar

Władyka-Łuczak Zofia, “Rzeźby w łódzkiej przestrzeni miejskiej”, [in:] Badanie i projektowanie komunikacji 4, eds. A. Siemes, M. Grech, Wydawnictwo Libron, Wrocław 2015, pp. 205–220.
Google Scholar

Władyka Zofia, Koszaliński Henryk, Burchert-Perlińska Beata, Koszalińska Małgorzata, Brama sztuki Zbigniewa Władyki = Gate of art Zbigniew Władyka’s, Bilbo, Łódź 2000.
Google Scholar

Opublikowane

2020-09-30

Jak cytować

Władyka-Łuczak, Z. (2020). Ukryty sens w sztuce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 58(3), 287–299. https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.16