Rzeźba jako kod – chwyty retoryczne stosowane przez rzeźbiarza

Autor

  • Zofia Władyka-Łuczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.11

Słowa kluczowe:

visual communication, composition, formal image structure, formal narration, theory of vision and rhetoric, verbal communication, visual message

Abstrakt

The aim of the paper is to compare the formal organization of a visual message with the rhetorical devices used in verbal expression. This analysis is carried out based on the example of the sculpture Dual by Zbigniew Władyka. Creativity found in the rhetorical devices used in the sculpture Dual to trigger and amplify feelings proves that they can be used even in this form of artistic expression. Creativity in the analysed sculpture is represented by the unification of Germany, reflected in the form of the transformation of two characters into one. The sculpture is meant to inspire, to be an object (res) directing the viewer toward personal reflection, and invoking projections of fear and doubt, but also of confidence and courage. Confidence and courage are represented by a strong figure with a head, firmly standing on her feet. Fear and doubt are represented by a weak figure, carried by the first one. The centripetal composition used in the sculpture suggests merger rather than destruction. The sensory perception of the viewer is controlled by directional tensions, which lead the viewer’s sight along designated linear directions. As described earlier by S. Witkiewicz, directional tensions and motionless substance correspond to a rhetorical enlarging and diminishing. By interacting with the sculpture, you can experience these devices. Not only visualization is at work here, as in verbal communication, but also physical experience. The presented analysis shows that a sculptural work of art can be analysed in a similar way to verbal communication. Of course, not all verbal devices have their counterparts in visual communication, but the basic content and emotions can be expressed regardless of the code.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Awdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2010.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2004.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.
Google Scholar

Awdiejew A., Struktura dyskursu, relewancja i interpretacja [w druku].
Google Scholar

Bonsiepe G., Retoryka wizualno-werbalna, tłum. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1985, nr 3, s. 303–309.
Google Scholar

Habrajska G., Kompetencja komunikacyjna a interpretacja tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. A. Siemes, M. Grech, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2013.
Google Scholar

Habrajska G., Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar

Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism, t. 2, wybór, red. nauk. i wstęp M.R. Mayenowa, PIW, Warszawa 1989.
Google Scholar

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1982.
Google Scholar

Lewiński P., Retoryka reklamy, wyd. 2 zm. i uzup., Wrocław 2008.
Google Scholar

Ławniczak W., O poznawaniu dzieła sztuki plastycznej, PWN, Poznań 1983.
Google Scholar

Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, PIW, Warszawa 1971.
Google Scholar

Paul-Cavalier F.-J., Wizualizacja. Od obrazu do działania, tłum. A. Suchańska, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 1994.
Google Scholar

Rusinek M., Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2012.
Google Scholar

Witkiewicz S.I., Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne, PIW, Warszawa 2002.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-06-30

Jak cytować

Władyka-Łuczak, Z. (2015). Rzeźba jako kod – chwyty retoryczne stosowane przez rzeźbiarza. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 28(2), 151–162. https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.11

Numer

Dział

Articles