Rzeźba jako kod – chwyty retoryczne stosowane przez rzeźbiarza
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.11Słowa kluczowe:
visual communication, composition, formal image structure, formal narration, theory of vision and rhetoric, verbal communication, visual messageAbstrakt
The aim of the paper is to compare the formal organization of a visual message with the rhetorical devices used in verbal expression. This analysis is carried out based on the example of the sculpture Dual by Zbigniew Władyka. Creativity found in the rhetorical devices used in the sculpture Dual to trigger and amplify feelings proves that they can be used even in this form of artistic expression. Creativity in the analysed sculpture is represented by the unification of Germany, reflected in the form of the transformation of two characters into one. The sculpture is meant to inspire, to be an object (res) directing the viewer toward personal reflection, and invoking projections of fear and doubt, but also of confidence and courage. Confidence and courage are represented by a strong figure with a head, firmly standing on her feet. Fear and doubt are represented by a weak figure, carried by the first one. The centripetal composition used in the sculpture suggests merger rather than destruction. The sensory perception of the viewer is controlled by directional tensions, which lead the viewer’s sight along designated linear directions. As described earlier by S. Witkiewicz, directional tensions and motionless substance correspond to a rhetorical enlarging and diminishing. By interacting with the sculpture, you can experience these devices. Not only visualization is at work here, as in verbal communication, but also physical experience. The presented analysis shows that a sculptural work of art can be analysed in a similar way to verbal communication. Of course, not all verbal devices have their counterparts in visual communication, but the basic content and emotions can be expressed regardless of the code.
Pobrania
Bibliografia
Awdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2010.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2004.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.
Google Scholar
Awdiejew A., Struktura dyskursu, relewancja i interpretacja [w druku].
Google Scholar
Bonsiepe G., Retoryka wizualno-werbalna, tłum. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1985, nr 3, s. 303–309.
Google Scholar
Habrajska G., Kompetencja komunikacyjna a interpretacja tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. A. Siemes, M. Grech, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2013.
Google Scholar
Habrajska G., Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar
Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism, t. 2, wybór, red. nauk. i wstęp M.R. Mayenowa, PIW, Warszawa 1989.
Google Scholar
Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1982.
Google Scholar
Lewiński P., Retoryka reklamy, wyd. 2 zm. i uzup., Wrocław 2008.
Google Scholar
Ławniczak W., O poznawaniu dzieła sztuki plastycznej, PWN, Poznań 1983.
Google Scholar
Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, PIW, Warszawa 1971.
Google Scholar
Paul-Cavalier F.-J., Wizualizacja. Od obrazu do działania, tłum. A. Suchańska, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 1994.
Google Scholar
Rusinek M., Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2012.
Google Scholar
Witkiewicz S.I., Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne, PIW, Warszawa 2002.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.