Inicjacja przekazu artystycznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.54.13

Słowa kluczowe:

twórczość, komunikacja wizualna, kompozycja, struktura formalna obrazu, narracja formalna, teoria widzenia, komunikat werbalny, komunikat wizualny

Abstrakt

Przedstawiony artykuł to próba odpowiedzi na pytanie: Kiedy i z jakiego powodu pojawia się inicjacja przekazu artystycznego?
Analiza kierująca do końcowego wniosku została przeprowadzona na podstawie autoetnograficznej analizy z procesu tworzenia Pomnika Początków Miasta Łodzi. Głównym jej wątkiem było poszukiwanie granicy pomiędzy stanem przedtwórczym a twórczym w trakcie pracy artysty nad dziełem.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że: „Niezależnie od tego, czy pracuję nad rzeźbą, która została zlecona, czy rzeźbię tylko dla siebie, proces inicjacji stanów przedtwórczych i twórczych wygląda podobnie. Zawsze rozpoczynam pracę od zgromadzenia materiałów. Postępuję tak, jak chcą tego konstruktywiści, przeprowadzam rozpoznanie elementów odnoszących się do różnorakich systemów dyferencyjnych. […] Mam świadomość, że oczekiwany stan przejścia ze stanu przedtwórczego do twórczego może nastąpić w każdej chwili. Dzisiaj, po wielu latach, już wiem, że nie warto oceniać wartości zebranych materiałów, inicjacja stanu twórczego i tak przyjdzie sama”. Istotą zainicjowania postawy twórczej jest wykształcenie umiejętności obserwacji otaczającej artystę rzeczywistości, a co istotniejsze – wykształcenie umiejętności wydobywania z niej tego, co już w całym tym skomplikowanym procesie jest tym, co zwykliśmy nazywać inspiracją. Granica stanu przedtwórczego a twórczego powstaje w chwili, w której artysta podejmuje decyzję o przeniesieniu zauważonego fragmentu rzeczywistości do tworzonego właśnie dzieła. Ocena wartości dzieła sztuki to osobne zagadnienie, które w artykule zostało pominięte.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Zofia Władyka-Łuczak - Ph.D., University of Lodz, Faculty of Philology, Chair of Journalism and Social Communication

Zofia Władyka-Łuczak – Ph.D., sculptor, researcher at the Department of Theory and Practice of Communication at the University of Łódź and the Academy of Fine Arts in Łódź. She bases her professional experience on two areas of interest. The first area is related to sculpture, she is the author of two monuments: the first devoted to the creator of the city of Aleksandrów Łódzki, Rafał Bratoszewski, the second devoted to the creator of the city of Łódź, Rajmund Rembieliński. Her more important projects include: the “Swan” fountain in the Sienkiewicz Park in Łódź, the fountain in the Władysław Reymont Park, the Portrait of the Synagogue in Łódź at Aleja Kościuszki. The second area is related to documenting and researching the course of creative work described from an anthropological and autoethnographic perspective. She also conducts research on the role of visual structures in the processes of perception and the formal means used by creators in the context of seeing and perceiving visual messages. She published 11 articles and two monographs on this subject: Creator’s work in relation to the world, published by AT Wydawnictwo, Kraków 2018 and Space of creation published by AT Wydawnictwo, Kraków 2018.

Bibliografia

Fleischer M., “Dwa rodzaje reprodukcji systemów – dywersyfikacja i dyferencjacja”, [in:] Komunikatywizm w Polsce. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, Habrajska G. (ed.), Primum Verbum, Łódź 2011.
Google Scholar

Fleischer M., Kapitał niestety nie( )ludzki, Libron – Filip Lohner, Kraków 2014.
Google Scholar

“Geopoetyka materii rzeźbiarskiej”, [in:] Strategie twórcze w działaniu, G. Habrajska, J. Ślósarska (eds.), Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2016.
Google Scholar

Głowacki J., “Przekroczyć próg”, [in:], Przekroczyć próg, BILBO Graficzne Studio Komputerowe, Łódź 2001, p. 7.
Google Scholar

Luhmann N., Pisma o sztuce i literaturze, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016.
Google Scholar

Statement of Komitet Obrony Demokracji, 3 Aug 2018, https://www.ruchkod.pl/oswiadczenie-komitetu-obrony-demokracji/ [accessed on: 20.08.2018].
Google Scholar

Strzemiński W., “Bilans modernizmu, ‘Europa’”, [in:] Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki = Afterimages of life: Władysław Strzemiński and rights for art, J. Lubiak (ed.), Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, pp. 115–116.
Google Scholar

Strzemiński W., Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016.
Google Scholar

Wallis M., Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce 1931–1949, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1968.
Google Scholar

Władyka-Łuczak Z. [publication in progress].
Google Scholar

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Władyka-Łuczak, Z. (2019). Inicjacja przekazu artystycznego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 54(3), 223–236. https://doi.org/10.18778/1505-9057.54.13