Samuel Beckett a Irlandia

Autor

  • Jadwiga Uchman Uniwersytet Łódzki, Zakład Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.07

Słowa kluczowe:

Samuel Beckett, Irish drama, Modernism

Abstrakt

Artykuł stanowi bardzo obszerne i szczegółowe studium złożonych relacji Becketta z Irlandią jako krajem oraz z irlandzkością pojmowaną jako stan ducha. Autorka wyczerpująco omawia fakty biograficzne, wypowiedzi Becketta oraz krytyków, a także same dramaty, aby oddać całą niejednoznaczność i nerwowość relacji autora Czekając na Godota do własnego kraju. Przy okazji artykuł staje się wyczerpującym wprowadzeniem do całej twórczości Irlandczyka, wskazując jednocześnie na tak ważne elementy jego dzieła i krytycznej recepcji, jak: problem języka, problem przekładu czy rolę biografii w kształtowaniu się twórczości tego autora.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Jadwiga Uchman - Uniwersytet Łódzki, Zakład Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej

Jadwiga Uchman jest kierownikiem Zakładu Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej w Instytucie Anglistyki na Uniwersytecie Łódzkim. Jej zainteresowania badawcze obejmują dramat współczesny, w tym zwłaszcza dramat poetycki, teatr absurdu, filmowe adaptacje współczesnego dramatu, a także twórczość Samuela Becketta, Harolda Pintera i Toma Stopparda. Opublikowała następujące książki: The Problem of Time in the Plays of Samuel Beckett (Łódź, 1987), Reality, Illusion, Theatricality: A Study of Tom Stoppard (Łódź, 1998) oraz Samuel Beckett, Harold Pinter and Tom Stoppard. Playwrights and Directors (Łódź, 2011)

Bibliografia

Ackerley, C.J. and Gontarski S.E., eds. The Faber Companion to Samuel Beckett. A Reader’s Guide to His Works, Life and Thought. London: Faber & Faber, 2006.
Google Scholar

Bair, D. Samuel Beckett. A Biography. New York and London: Harcourt Brace Jovanovich, 1980.
Google Scholar

Beer, A. “Beckett’s Bilingualism.” The Cambridge Companion to Beckett. Ed. J. Pilling. Cambridge University Press, 1996. 209–211.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521413664.012

Beckett, S. “All That Fall.” Collected Shorter Plays. London, Boston: Faber & Faber, 1984. 9–39.
Google Scholar

Beckett, S. “Censorship in the Saorstat.” Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder, 1983. 84–88.
Google Scholar

Beckett, S. Dante . . . Bruno . Vico . . Joyce.” Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder, 1983. 19–33.
Google Scholar

Beckett, S. En attendant Godot. Paris: Les Editions Minuit, 1973.
Google Scholar

Beckett, S. The Letters of Samuel Beckett. 1929–1940. Eds. M. Dow Fehsenfeld and L. More Overbeck. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Google Scholar

Beckett, S. Proust and Three Dialogues with George Duthuit. London: John Calder, 1987.
Google Scholar

Beckett, S. “Recent Irish Poetry.” Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder, 1983. 70–76.
Google Scholar

Beckett, S. Waiting for Godot. London: Faber and Faber, 1969.
Google Scholar

Bryden, M. Samuel Beckett and the Idea of God. Houndmills and London: MacMillan Press, 1998.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-26538-1

Butler, L. St John. “‘A Mythology with which I Am Perfectly Familiar’: Samuel Beckett and the Absence of God.” Irish Writers and Religion. Ed. R. Welch. Gerrards Cross, Buckinghamshire: Colin Smythe, 1992. 169–184.
Google Scholar

Cronin, A. Samuel Beckett. The Last Modernist. London: Harper Collins Publishers, 1996.
Google Scholar

Deane, S. “Introduction.” Selected Plays of Brian Friel. London: Faber & Faber, 1984.
Google Scholar

Driver, T. “Beckett by the Madelaine.” Columbia Forum 3 (Vol. 4, Summer) (1961): 21–25.
Google Scholar

Gierow, K.R. “Presentation Speech.” http//nobelprize/literature/laureates/1969/ press.html [accessed: 24.05. 2011].
Google Scholar

Harrington, J.P. „Samuel Beckett and the Countertradition.” Cambridge Companion to Twentieth Century Irish Drama. Ed. S. Richards. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. 164–176.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521804000.012

Grene, N. “The Spaces of Irish Drama.” Kaleidoscopic Views of Ireland. Eds. M.H. Mutran and L.P.Z. Izarra. Sao Paulo: Humanitas, Universitade de Sao Paulo, 2003. 53–73.
Google Scholar

Harrington, J.P. “The Irish Beckett.” Modern British Drama. New York, London: Norton & Company, 1991. 545–560.
Google Scholar

Kearney, R. Navigations: Collected Irish Essays 1976–2006. Syracuse, New York: Syracuse University Press, 2006.
Google Scholar

Kilroy, T. “The Early Plays.” Cambridge Companion to Brian Friel. Ed. A. Roche. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 6–17.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521853990.002

Kenner, H. A Colder Eye. The Modern Irish Writers. New York: Knopf, 1983.
Google Scholar

Knowlson, J. Damned to Fame. The Life of Samuel Beckett. New York: Simon & Schuster, 1996.
Google Scholar

Knowlson, J. Samuel Beckett’s Theatrical Notebooks. “Krapp’s Last Tape”. London: Faber and Faber, 1992.
Google Scholar

Libera, A. “Wstęp i objaśnienia tłumacza.” S. Beckett. Dzieła dramatyczne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1988.
Google Scholar

Morin, E. Samuel Beckett and the Problem of Irishness. London: Palgrave Macmillan, 2009.
Google Scholar

Morrison, K. Canters and Chronicles. The Use of Narrative in the Plays of Samuel Beckett and Harold Pinter. Chicago & London: The University of Chicago Press, 1983.
Google Scholar

Mercier, V. Beckett/Beckett. Oxford: Oxford University Press, 1977.
Google Scholar

Reid, A. “The Reluctant Prizeman.” The Arts. November 1969.
Google Scholar

Shenker, I. “An Interview with Beckett (1956).” Samuel Beckett. The Critical Heritage. Eds. L. Graver and R. Federman. London: Routledge and Kegan Paul, 1979. 146–149.
Google Scholar

Szczawińska, W. “Opowiadać, żeby żyć.” Dialog 5, 2004. 67–76.
Google Scholar

Uchman, J. “The Identity of Godot – An Unsolved Puzzle?” Studies in English and American Literature. Eds. M. Edelson, I. Janicka-Świderska, J. Nałęcz-Wojtczak, P. Sturgess and A. Styczyńska. Warszawa – Łódź: PWN, 1984. 45–48.
Google Scholar

Woodthorpe, P. “On the British Premiére of Waiting for Godot.” Beckett Remembering. Remembering Beckett. Uncollected Interviews with Samuel Beckett & Memories of Those Who Knew Him. Eds J. Knowlson and E. Knowlson. London: Bloomsbury, 2006.
Google Scholar

Worth, K. The Irish Drama of Europe from Yeats to Beckett. Atlantic Highlands: Humanity Press, 1978.
Google Scholar

Zeifman, H. “Religious Imagery in the Plays of Samuel Beckett.” Samuel Beckett. A Collection of Criticism. Ed. R. Cohn. New York: McGraw-Hill, 1975. 85–94.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-06-30

Jak cytować

Uchman, J. (2014). Samuel Beckett a Irlandia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 24(2), 83–99. https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.07