„Balladyna”, czyli o próbie karnawalizacji literatury romantycznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.27.05Słowa kluczowe:
Słowacki, drama, carnivalization, Ariostan ironyAbstrakt
The article presents Juliusz Słowacki’s attempts to free Balladyna from the pathos of the patriotic form. The poet achieves this by exploiting and confronting diverse strategies: Shakespearean and Ariostan irony as well as the carnivalization poetics. Not only do they allow Słowacki to expand his artistic freedom, but the drama also breaks free of the cultural shackles of pathos and solemnity. Moreover, these strategies make the drama more appealing owing to laughter which violates the ‘sacred’ status of a Romantic work. In Balladyna, Słowacki offers a carnivalistic formula of ‘play-literature’, challenging the stereotypical notions and expectations of the readership and striving to revolutionize native art. By means of irony and laughter, the poet distances himself from the ideas of Polish Romanticism, creating a new model of a literary work that aesthetically goes beyond the 19th century.
Pobrania
Bibliografia
Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, przekł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.
Google Scholar
Bachtin M., Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przekł. A. i A. Goreniowie, oprac., wstęp, komentarze i weryfikacja przekładu S. Balbus, Kraków 1975.
Google Scholar
Bizan M., Hertz P., Glosy do „Balladyny”, [w:] J. Słowacki, Balladyna, Warszawa 1959.
Google Scholar
Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Kraków 1999, s. 189–591.
Google Scholar
Csato E., Szkice o dramatach Słowackiego: „Maria Stuart” – „Balladyna” – „Beatryx Cenci” – „Fantazy”, Warszawa 1960.
Google Scholar
Grochowski P., Śmiech karnawałowy w tradycyjnych inscenizacjach obrzędowych, [w:] Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, pod red. A. Stoffa, A. Skubaczewskiej-Pniewskiej, wyd. 2 popr. i uzup., Toruń 2011, s. 157–180.
Google Scholar
Huizing J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przekł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 1985.
Google Scholar
Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2004.
Google Scholar
Kalinowska M., Antymisteryjność „Kordiana”(w kręgu romantycznej ironiczności), [w:] Dramat polski. Interpretacje. Część 1: Od wieku XV do Młodej Polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, wstęp i posłowie D. Ratajczakowej, Gdańsk 2001, s. 191–205.
Google Scholar
Kalinowska M., Mowa i milczenie: romantyczne antynomie samotności, Warszawa 1989.
Google Scholar
Krasiński Z., Kilka słów o Juliuszu Słowackim, „Tygodnik Literacki” 1841, nr 21, 22, 23, 24.
Google Scholar
Kubacki W., „Balladyna”, baśń polityczna, [w:] J. Słowacki, Balladyna, oprac. i wstępem poprzedził W. Kubacki, Warszawa 1955, s. 7–225.
Google Scholar
Kurska A., Fragment i całość w dramaturgii Słowackiego, [w:] Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań 2006, s. 85–126.
Google Scholar
Libera L., Zraniona iluzja. O „Balladynie” Juliusza Słowackiego i „Kocie w butach” Ludwiga Tiecka, Zielona Góra 2007.
Google Scholar
Ławski J., Teatr śmierci w „Balladynie”. Opanowywanie i ekspresja ironii, [w:] Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005, s. 350–383.
Google Scholar
Maciejewski J., „Balladyna, czyli „świat przez pryzma przepuszczony”, [w:] Trzy szkice romantyczne. O „Dziadach”, „Balladynie”, Epilogu „Pana Tadeusza”, Poznań 1967, s. 153–199.
Google Scholar
Masłowski M., Koncept roli w dramatach Słowackiego, „Pamiętnik Literacki” 2001, z. 3, s. 65–75.
Google Scholar
Maślanka J., Literatura a dzieje bajeczne, Warszawa 1984.
Google Scholar
Motycka A., Postmodernizm a kryzys kulturowy, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. S. Czerniak, A. Szahaj, Warszawa 1996, s. 319–338.
Google Scholar
Nowicka E., O metaforze teatralnej w dramatach Juliusza Słowackiego, [w:] Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań 2006, s. 127–152.
Google Scholar
Płaszczewska O., Błazen i błazeństwo w dramacie romantycznym. Studium komparatystyczne, Kraków 2002.
Google Scholar
Na schodach Klio. Jedenaście ćwiczeń z myśli o dramacie historycznym, red. D. Ratajczakowa, I. Kiec, Poznań 1999.
Google Scholar
Rymkiewicz J.M., Aleksander Fredro jest w złym humorze, Warszawa 1982.
Google Scholar
Skuczyński J., Balladyna, czyli „z chłopa król”, „Ruch Literacki” 1987, z. 2, s. 99–110.
Google Scholar
Słowacki J., Balladyna, oprac. M. Inglot, wyd. 5 zmienione, Wrocław 1976, BN I 51.
Google Scholar
Stoff A., W poszukiwaniu aksjologicznego modelu karnawału i karnawalizacji, [w:] Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, red. A. Stoff, A. Skubaczewska-Pniewska, Toruń 2000, s. 69–100.
Google Scholar
Szahaj A., Ponowoczesność – czas karnawału. Postmodernizm – filozofia błazna?, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. S. Czerniak, A. Szahaj, Warszawa 1996, s. 381–392.
Google Scholar
Szmydtowa Z., Ariostyczna droga Słowackiego, [w:] Poeci i poetyka, Warszawa 1964, s. 352–387.
Google Scholar
Szturc W., Juliusz Słowacki, „Balladyna”, [w:] Dramat polski. Interpretacje. Część 1: Od wieku XV do Młodej Polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, wstęp i posłowie D. Ratajczakowej, Gdańsk 2001, s. 232–254.
Google Scholar
Weintraub W., „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4, s. 45–89.
Google Scholar
Ziemińska K., „Balladyna” jako „kobieca tragedia” Juliusza Słowackiego, [w:] Problemy tragedii i tragizmu. Studia i szkice, red. H. Krukowska, J. Ławski, Białystok 2005, s. 445–460.
Google Scholar
Ziołowicz A., Dramat i romantyczne „Ja”. Studium podmiotowości w dramaturgii polskiej doby romantyzmu, Kraków 2002.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.