Rhetorical Aspects of Popular Science

Autor

  • Maria Załęska University of Warsaw, Faculty of Modern Languages, Department of Italian Studies

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.03

Słowa kluczowe:

scientific popularization, rhetoric, inventio, dispositio, elocutio

Abstrakt

After having distinguished the two main contexts for the transmission of knowledge – the esoteric and exoteric – the paper offers a systematic comparison between scientific and popular science texts in terms of inventio, dispositio and elocutio. The popular science texts tend to present knowledge in anthropocentric terms, showing the relevance of the message to the recipients’ everyday lives. They turn out to be shorter than genuine scientific texts, and this is achieved, in part, by eliminating information about the methodologies used. The user-friendly vocabulary offers the audience a sense of familiarity with the presented topic, which is, however, different from in-depth specialist knowledge.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Beaugrande R.-A.de, Dressler W.U., „Wstęp do lingwistyki tekstu”, transl. A. Szwedek, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warsaw 1990.
Google Scholar

Coe R.M., “‘An arousing and fulfilment of desires’. The rhetoric of genre in the process era – and beyond”, in: “Genre and the new rhetoric”, ed. A. Freedman, P. Medway, Taylor and Francis, London 1994, pp. 181–190.
Google Scholar

Donghi P., “Sui generis. Temi e riflessioni sulla comunicazione della scienza”, Gius, Laterza & Figli, Roma–Bari 2006.
Google Scholar

Gotti M., “Specialized discourse: linguistic features and changing conventions”, Peter Lang, Bern 2003.
Google Scholar

Konik T., „Przypadki retorycznie istotnych zmian redakcyjnych w tłumaczeniach publicystyki prasowej o tematyce gospodarczej”, in: „Retoryka w komunikacji specjalistycznej”, ed. M. Załęska, Polskie Towarzystwo Retoryczne, Warsaw 2015, pp. 187–216.
Google Scholar

Myers G., “Discourse studies of scientific popularization: questioning the boundaries”, Discourse Studies 2003, Vol. 5 (2), pp. 265–279.
Google Scholar

Piekot T., „Mechanizmy popularyzowania wiedzy naukowej”, in: „O trudnym łatwo: materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki”, ed. J. Miodek, M. Zaśko-Zielińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2002, pp. 95–110.
Google Scholar

Plantin Ch.,“Les bonnes raisons des émotions. Principes et méthode pour l’étude du discours émotionné”, Peter Lang, Bern etc. 2008.
Google Scholar

Shapin S., “Never Pure. Historical Studies of Science as if It Was Produced by People with Bodies, Situated in Time, Space, Culture, and Society, and Struggling for Credibility and Authority”, The Johns Hopkins University Press, Baltimore 2010.
Google Scholar

Sierotowicz T., „Od metodycznej polemiki do polemiki metodologicznej. Impresje z lektury «Wagi probierczej» Galileusza wraz z antologią”, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, Tarnów 2008.
Google Scholar

Starzec A., „Przemiany w popularyzacji prasowej”, in: „O trudnym łatwo: materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki”, ed. J. Miodek, M. Zaśko-Zielińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2002, pp. 24–31.
Google Scholar

Swales J.M., “Genre Analysis. English in Academic and Research Settings”, Cambridge University Press, Cambridge 1993.
Google Scholar

Toulmin S., Rieke R.D., Janik A., “An Introduction to Reasoning”, Macmillan Publishing Company, New York–London 1984.
Google Scholar

Werlich E., „Typologie der Texte. Entwurf eines textlinguistischen Modells zur Grundlegung einer Textgrammatik”, Quelle & Meyer, Heidelberg 1975.
Google Scholar

Załęska M., “La semplicità e la semplificazione: fra l’ideologia e la retorica”, Circula: Révue d’idéologies linguistiques 2015, No. 2, pp. 192–211, http://circula.recherche.usherbrooke.ca/2015-numero-2-fr/ [access: 3.11.2015].
Google Scholar

Załęska M., “Retorica della linguistica. Scienza, struttura, scrittura”, Peter Lang, Frankfurt am Main etc. 2014.
Google Scholar

Załęska M., „Retoryka a wiedza: komunikacja niespecjalistyczna i specjalistyczna”, in: „Retoryka w komunikacji specjalistycznej”, ed. M. Załęska, Polskie Towarzystwo Retoryczne, Warsaw 2015, pp. 53–83.
Google Scholar

„Zoolożka”, M. Borowska’s interview with J. Bagniewska, Gazeta Wyborcza 2014, 28.06, „Wysokie Obcasy” supplement, No. 25 (784), pp. 8–13.
Google Scholar

Opublikowane

2017-04-27

Jak cytować

Załęska, M. (2017). Rhetorical Aspects of Popular Science. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 31–42. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.03

Numer

Dział

Articles