Konwersja Konstantyna Wielkiego na chrześcijaństwo w świetle jego własnego świadectwa – kilka uwag
DOI:
https://doi.org/10.18778/1644-857X.15.02.02Słowa kluczowe:
Konstantyn Wielki, konwersja Konstantyna, wizja KonstantynaAbstrakt
Konstantyn w swoim głębokim przekonaniu został wybrany przez Boga Najwyższego, który za jego pośrednictwem dokonał przełomu w walce ze złem. To ów Bóg stał się jego boskim patronem, o czym cesarz pisał w swych listach już od roku 313. Zachowane cesarskie pisma, w których jest mowa o Bogu, na ogół kierowane były do chrześcijańskich biskupów i to ich Konstantyn powierzał opiece swego boskiego patrona, który w jego mocnym przeświadczeniu był Bogiem chrześcijan. Władca przypisywał Mu odnoszone przez siebie zwycięstwa militarne i spodziewał się, że oddając Mu cześć, zapewni cesarstwu pomyślność. W zamian, w ramach wdzięczności roztaczał opiekę nad Kościołem, wznosząc świątynie i zabiegając o jedność Jego wyznawców w kulcie. Konstantyn, wypowiadając się o Bogu chrześcijan, używał, co zrozumiałe, znanych sobie epitetów właściwych kultom pogańskim, ale należących też do ogólnego skarbca terminologii religijnej. Odwołując się do pojęć i symboli właściwych światu pogańskiemu, ale przez chrześcijan interpretowanych jako chrześcijańskie, Konstantyn dokonywał rewolucji religijnej w sposób kontrolowany i łagodny, nie dopuszczając do zaognienia nastrojów społecznych. Niektórzy badacze sądzą, że Konstantyn stał się chrześcijaninem dopiero po roku 324, jednak w tym okresie wyznawanego przez siebie Boga obdarzał tymi samymi bądź bardzo podobnymi tytułami, co w pierwszej połowie swego panowania. Ponieważ jego zachowana korespondencja i mowy adresowane były często do duchownych chrześcijańskich, to i zawarte w nich odniesienia do Boga dotyczyły Boga chrześcijańskiego i to już od roku 313.
Pobrania
Bibliografia
Acta Conciliorum Oecumenicorum II: Concilium Universale Chalcedonense, ed. E. Schwartz, Berolini–Lipsiae 1936.
Google Scholar
Aphraatis Sapientis Persae Demonstationes, ed. R. Parisot, vol. I, Paris 1894; vol. II, Paris 1907.
Google Scholar
Ammianus Marcellinus, Rerum gestarum libri, hrsg. W. Seyfarth, vol. IV, Berlin 1986.
Google Scholar
Constantin le Grand, Lettres et discours, prés. et trad. P. Maraval, Paris 2010.
Google Scholar
Eusebius, Historia kościelna, oprac. H. Pietras, przekł. A. Caba, A. Lisiecki, wyd. 2 zmienione, Kraków 2013.
Google Scholar
Eusebius, Vita Constantini, ed. F. Winkelmann, Berlin–New York 2008, GCS 7.
Google Scholar
Euzebiusz z Cezarei, Życie Konstantyna, przekł. T. Wnętrzak, Kraków 2007.
Google Scholar
In praise of Later Roman Emperors. The Panegyrici Latini, eds R.A.B. Mynors, C.E.V. Nixon, B.S. Rodgers, Berkeley–Los Angeles–Oxford 1994.
Google Scholar
Lactantius, De mortibus persecutorum, ed. J. Moreau, Paris 1954, S.C. 39.
Google Scholar
Paulinus Nolanus, Epistulae, ed. G. de Hartel, Pragae–Vindobonae–Lipsiae 1894, CSEL 29.
Google Scholar
Socrates, Historia ecclesiastica, hrsg. G.C. Hansen, Berlin 1995, GCS NF 1.
Google Scholar
Socrates Scholasticus, Historia Kościoła, przekł. S.J. Kazikowski, Warszawa 1986.
Google Scholar
Sozomenus, Historia ecclesiastica, eds I. Bidez, G.Ch. Hansen, Berlin 1995, GCS NF 4.
Google Scholar
The Homilies of Aphraates I, transl. W. Wright, London 1869.
Google Scholar
The Roman imperial coinage, vol. VII (Constantine and Licinius A.D. 313–337), ed. P.M. Bruun, London 1966.
Google Scholar
Zosimos, Historia nova, ed. F. Paschoud, vol. I, Paris 2000.
Google Scholar
Alföldi A., The Conversion of Constantine and Pogan Rome, transl. H. Mattingly, Oxford 1969.
Google Scholar
Anastos M.V., The Edict of Milan (313): A Defence of its Traditional Authorship and Designation, „Revue des études byzantines” 1967, no. 25, s. 13–41.
Google Scholar
Balbuza K., Triumfator. Triumf i ideologia zwycięstwa w starożytnym Rzymie epoki Cesarstwa, Poznań 2005.
Google Scholar
Bardill J., Constantine, Divine Emperor of the Christian Golden Age, Cambridge 2011.
Google Scholar
Barnes T.D., Constantine and Eusebius, Cambridge 1981.
Google Scholar
Barnes T.D., Constantine and the Christians of Persia, „Journal of Roman Studies” 1985, vol. LXXV, s. 126–136.
Google Scholar
Barnes T.D., Constantine. Dynasty, Religion and Power in the Later roman Empire, Oxford 2011.
Google Scholar
Barnes T.D., Lactantius and Constantine, „The Journal of Roman Studies” 1973, vol. LXIII, s. 29–46.
Google Scholar
Barnes T.D., The Conversion of Constantine, „Echos du Monde Classique” 1985, vol. XXIX, s. 371–391.
Google Scholar
Barnes T.D., The Political Context of the Imperial Marriage in Milan, [w:] Saint Emperor Constantine and Christianity, vol. I, ed. D. Bojovič, Niš 2013, s. 535–549.
Google Scholar
Barnes T.D., Was There a Constaninian Revoution?, „Journal of Late Antiquity” 2009, vol. II, s. 374–384.
Google Scholar
Baynes N.H., Constantine the Great and the Christian Church, London 1934.
Google Scholar
Beard M., North J., Price S., Religions of Rome, Cambridge 1998.
Google Scholar
Bidez J., A propos d’une biographie nouvelle de l’empereur Constantin, „L’Antiquité Classique” 1932, t. I, s. 1–7.
Google Scholar
Bleicken J., Constantin der Grosse und die Christen. Überlegungen zur konstantinischen Wende, München 1992.
Google Scholar
Bonamente G., La „svolta constantiniana”, [w:] Cristianesimo e istituzioni politiche. Da Augusto a Guistiniano, curr. E. Dal Covolo, R. Uglione, Roma 2001, s. 147–170.
Google Scholar
Bouffartique J., Par quels mots le grec ancien pouvait-il designer le passage d’une religion à une autre?, [w:] Le problème de la christianisation du monde antique, eds H. Inglebert, S. Destephen, B. Dumézil, Paris 2010, s. 19–31.
Google Scholar
Bralewski S., Constantinian shift – the truth or a myth, „Vox Patrum” 2014, t. LXI, nr 34, s. 39–53.
Google Scholar
Bralewski S., Przełom konstantyński a religijność Rzymian w wiekach IV i V – wybrane zagadnienia, [w:] Bitwa przy moście mulwijskim. Konsekwencje, red. Z. Kalinowski, D. Próchniak, Poznań 2013, s. 115–149.
Google Scholar
Brandt H., Konstantin der Grosse. Der erste christliche Kaiser, Münich 2006.
Google Scholar
Bremmer J.N., The Vision of Constantine, [w:] Land of Dreams: Greek and Latin Studies in Honour of A.H.M. Kessels, eds A.P.M.H. Lardinois, M.G.M. van der Poel, V.J.C. Hunink, Leiden 2006, s. 57–79.
Google Scholar
Bringmann K., Die konstantinische Wende. Zum Verhältnis von politischer und religiöser Motivation, „Historische Zeitschrift” 1995, Bd. CCLX, s. 21–47.
Google Scholar
Bruun P., The Battle of the Milvian Bridge: The Date Reconsidered, „Hermes” 1960, vol. LXXXVIII, s. 361–370.
Google Scholar
Bruun P., The Disappearance of Sol from the Coins of Constantine, „Arctos” 1958, vol. II, s. 15–37.
Google Scholar
Bruun P., Una permanenza del Sol Invictus di Constantino nell’arte cristiana, [w:] Costantino il Grande, eds G. Bonamente, F. Fusco, vol. I, Macerata 1992, s. 219–229.
Google Scholar
Bruun P., The Victorious Signs of Constantine: A Reappraisal, „The Numismatic Chronicle” 1997, vol. CLVII, s. 41–59.
Google Scholar
Burckhardt J., Die Zeit Constantins des Grossen, wyd. 1, Basel 1835.
Google Scholar
Burckhardt J., Die Zeit Constantins des Grossen, wyd. 2, Leipzig 1880.
Google Scholar
Cameron A., The Imperial Pontifex, „Harvard Studies in Classical Philology” 2007, vol. CIII, s. 341–384.
Google Scholar
Cameron A., The Last Pagans of Rome, New York 2011.
Google Scholar
Carlà F., Castello M.G., Questioni tardoantiche. Storia e mito della svolta costantiniana, Roma 2010.
Google Scholar
Carlson J., Narrative Reliefs of the Arch of Constantine and the Panegyrici Latini, „New England Classical Journal” 2010, vol. XXXVII, Issue 3, s. 163–176.
Google Scholar
Chadwick H., Kościół w epoce wczesnego chrześcijaństwa, przekł. A. Wypustek, Warszawa 2004.
Google Scholar
Champeaux J., „Pietas”. Piété personelle et piété collective à Rome, „Bulletin de l’Association Guillaume Bude” 1989, no. 3, s. 263–279.
Google Scholar
Chaniotis A., Megatheism: the search for the almighty god and the competition of cults, [w:] One god. Pagan monotheism in the Roman Empire, eds S. Mithell, P. van Nuffelen, Cambridge 2010, s. 112–140.
Google Scholar
Charlewsworth M.P., The Virtues of Roman Emperor and the Creation of the Belief, „Proceedings of the British Academy” 1937, vol. XXIII, s. 105–133.
Google Scholar
Christensen T., The So-Called Edict of Milan, „Classica et Mediaevalia” 1984, vol. XXXV, s. 129–176.
Google Scholar
Clauss M., Konstantin der Grosse und seine Zeit, Münich 2009.
Google Scholar
Constantine the Great: York’s Roman Emperor, eds E. Hartley, J. Hawkes, M. Henig, F. Mee, York 2006.
Google Scholar
Decker D. de, La politique religieuse de Maxence, „Byzantion” 1968, no. 38, s. 472–562.
Google Scholar
Die Kirche Angesichts der Konstantinischen Wende, hrsg. G. Ruhbach, Darmstadt 1976.
Google Scholar
Die konstantinische Wende, hrsg. E. Müchlenberg, Gütersloh 1998.
Google Scholar
Dimaio M., Zeuge J., Zotov N., Ambiguitas Constantiniana: The Caeleste Signum Dei of Constantine the Great, „Byzantion” 1988, no. 58, s. 333–360.
Google Scholar
Dörries H., Das Selbstzeugnis Kaiser Konstantins, Göttingen 1954.
Google Scholar
Dörries H., Konstantin der Grosse, Stuttgart 1958.
Google Scholar
Drake H.A., Constantine and the Bishops: the Politics of intolerance, Baltimore 2000.
Google Scholar
Drake H.A., In Praise of Constantine. A Historical Study and New Translation of Eusebius’ Tricennial Oration, Berkeley–Los Angeles 1976.
Google Scholar
Drijvers J.W., The Power of the Cross: Celestial Cross Appearances in the 4th Century, [w:] The Power of Religion in Late Antiquity, eds A. Cain, N. Lenski, Burlington 2009, s. 237–250.
Google Scholar
Edwards M., The Beginnings of Christianization, [w:] The Cambridge Companion to Age of Constantine, ed. N. Lenski, Cambridge 2006, s. 137–158.
Google Scholar
Ehrhardt C.T.H.R., „Maximus”, „invictus” und „victor” als Datierungskriterien auf Inschriften Konstantins des Grossen, „Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik” 1980, Bd. XXXVIII, s. 177–181.
Google Scholar
Elliott T.G., Constantine’s Conversion: Do we really need it?, „Phoenix” 1987, vol. XLI, s. 420–438.
Google Scholar
Farina R., Eusebio di Cesarea e la „Svolta Costantiniana”, „Augustinianum” 1986, vol. XXVI, s. 313–322.
Google Scholar
Farina R., L’impero e l’imperatore cristiano in Eusebio di Cesarea. La prima teologia politica del Cristianesimo, Zurich 1966.
Google Scholar
Fears J.R., The cult of Virtues and Roman Imperial Ideology, „Aufstieg und Niedergang der römischen Welt” 1981, vol. II 17, 2, s. 827–948.
Google Scholar
Fowden G., The Last Days of Constantine: Oppositional Versions and Their Influence, „The Journal of Roman Studies” 1994, vol. LXXXIV, s. 146–170.
Google Scholar
Fraschetti A., La conversione da Roma pagana a Roma cristiana, Roma–Bari 1999.
Google Scholar
Gagé J., Le signum astrologique de Constantin et le millenarisme de Roma aeterna, „Revue d’Histoire et de Philosophie Religieuses” 1951, t. XXXI, s. 181–223.
Google Scholar
Girardet K.M., Der Kaiser und sein Gott. Das Christentum im Denken und in der Religionspolitik Konstantins der Grosse, Berlin–New York 2010.
Google Scholar
Girardet K.M., Die Konstantinische Wende. Voraussetzungen und geistige Grundlagen der Religionspolitik Konstantins des Grossen, Darmstadt 2006.
Google Scholar
Girardet K.M., Konstantin und das Christentum: die Jahre des Entscheidung, 310 bis 314, [w:] Konstantin der Grosse. Geschichte – Archäologie – Rezeption, Internationales Kolloquium vom 10.–15. Oktober 2005 an der Universität Trier zur Landesausstellung Rheinland-Pfalz „Konstantin der Grosse”, hrsg. A. Demandt, J. Engemann, Trier 2006, s. 69–80.
Google Scholar
Girardet K.M., L’invention du dimanche: du jour du soleil au dimanche. Le dies Solis dans la législation et la politique de Constantin le Grand, [w:] Empire chrétien et Église aux IVe et V e siècles. Integration ou „concordat”? Le témoignage du Code Théodosien, eds J.-N. Guinot, F. Richard, Paris 2008, s. 341–370.
Google Scholar
Grasmück E.L., Coercitio: Staat und Kirche im Donatistischenstreit, Bonn 1964.
Google Scholar
Grégoire H., Eusèbe n’est pas l’auteur de la „Vita Constantini” dans sa forme actuelle, et Constantin ne s’est pas „converti” en 312, „Byzantion” 1938, no. 13, s. 561–583.
Google Scholar
Grégoire H., La „conversion” de Constantin, „Revue de l’Université de Bruxelles” 1930–1931, t. XXXVI, s. 231–272.
Google Scholar
Grégoire H., La vision de Constantin „liquidée”, „Byzantion” 1939, no. 14, s. 341–351.
Google Scholar
Halsberghe G.H., The cult of Sol Invictus, Leiden 1972.
Google Scholar
Heiland F., Die astmnomische Deutung der Vision Konstantins, Jena 1948.
Google Scholar
Hekster O., The city of Rome in late imperial ideology: The Tetrachs, Maxentius and Constantine, „Mediterraneo Antico” 1999, Anno II, s. 717–748.
Google Scholar
Herrmann-Otto E., Konstantin der Grosse, Darmstadt 2007.
Google Scholar
Holloway R.R., Constantine and Rome, New Haven 2004.
Google Scholar
Hopkins K., Christian Number and its Implications, „Journal of Early Christian Studies” 1998 vol. VI, s. 185–226.
Google Scholar
Ilski K., Chrzest Konstantyna Wielkiego, [w:] Teologia i liturgia chrztu od starożytności chrześcijańskiej do czasów nowożytnych, red. A.M. Wyrwa, J. Górecki, Poznań 2015, s. 137–151.
Google Scholar
Ilski K., Prawne aspekty chrystianizacji Imperium Romanum, [w:] Chrystianizacja Europy. Kościół na przełomie I i II tysiąclecia, red. J. Dobosz, J. Strzelczyk, Poznań 2014.
Google Scholar
Jaczynowska M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987.
Google Scholar
Johnson M.J., Architecture of Empire, [w:] The Cambridge Companion to the Age of Constantine, ed. N. Lenski, Cambridge 2006, s. 278–297.
Google Scholar
Jones A.H.M., Constantine and the Conversion of Europe, London 1948.
Google Scholar
Jones Hall L., Cicero’s instinctu divino and Constantine’s instinctu divinitatis: The Evidence of the Arch of Constantine for the Senatorial View of the ‘Vision’ of Constantine, „Journal of Early Christian Studies” 1998, vol. VI, s. 647–671.
Google Scholar
Kazhdan A., „Constantin imaginaire”. Byzantine legends of ninth century about Constantine the Great, „Byzantion” 1987, no. 57, s. 196–250.
Google Scholar
Keresztes P., The phenomenon of Constantine the Great’s conversion, „Augustinianum” 1987, vol. XXVII, s. 85–100.
Google Scholar
Kolb F., Ideał późnoantycznego władcy. Ideologia i autoprezentacja, przekł. A. Gierlińska, Poznań 2008.
Google Scholar
Konstantin der Grosse: Geschichte, Archäologie, Rezeption, hrsg. A. Demandt, J. Engemann, Trier 2006.
Google Scholar
Konstantin der Grosse. Kaiser einer Epochenwende, hrsg. F. Schuller, H. Wolff, München 2007.
Google Scholar
Kraft K., Das Silbermedaillon Constantins des Grossen mit dem Christusmonogramm auf dem Helm, [w:] K. Kraft, Konstantin des Grossen, Darmstadt 1974, s. 297–344.
Google Scholar
Krautheimer R., The Ecclesiastical Building Policy of Constantine, [w:] Costantino il Grande dall’Antichità all’umanesimo, eds G. Bonamente, F. Fusco, vol. II, Macerata 1993, s. 509–552.
Google Scholar
Labuda G., Mieszko I, Wrocław–Warszawa–Kraków 2002.
Google Scholar
Labuda G., Studia nad początkami państwa polskiego, Poznań 1946.
Google Scholar
Lançon B., Moreau T., Constantin. Un Auguste chrétien, Paris 2012.
Google Scholar
Leithart P.J., Defending Constantine. The Twilight of an Empire and the Dawn of Christendom, Downers Grove 2010.
Google Scholar
Lenski N., Evoking the Pagan Past: Instinctu divinitatis and Constantine’s Capture of Rome, „Journal of Late Antiquity” 2008, vol. I, s. 204–257.
Google Scholar
Lenski N., The Reign of Constantine, [w:] The Cambridge Companion to Age of Constantine, ed. N. Lenski, Cambridge 2006, s. 59–90.
Google Scholar
Liebeschuetz J.H.W.G., Continuity and Change in Roman Religion, Oxford 1979.
Google Scholar
Liftin B.M., Eusebius on Constantine: Truth and Hagiography at the Milvian Bridge, „Journal of the Evangelical Theological Society” 2012, vol. LV, No. 4, s. 773–792.
Google Scholar
MacCormack S.G., Art and Ceremony in Late Antiquity, Berkeley–Los Angeles–London 1981.
Google Scholar
MacMullen R., Constantine, New York 1969.
Google Scholar
MacMullen R., Constantine and the Miraculous, „Greek, Roman and Byzantine Studies” 1968, vol. IX, s. 81–96.
Google Scholar
Maier J.L., Le dossier du donatisme, vol. I (Des origins a la mort de Constance II [303–361]), Berlin 1987.
Google Scholar
Maraval P., Constantin, empereur romain et chrétien, Paris 2011.
Google Scholar
Maraval P., La religion de Constantin, „Anuario de Historia de la Iglesia” 2013, no. 22, s. 17–36.
Google Scholar
Marcone A., Costantino il Grande, Roma–Bari 2000.
Google Scholar
Marcone A., Pagano e cristiano. Vita e mito di Costantino, Roma–Bari 2002.
Google Scholar
Mattingly H., Jovius and Herculius, „Harvard Theological Review” 1952, vol. XLV, No. 2, s. 131–134.
Google Scholar
Mitchell S., Further thoughts on the cult of Theos Hypsistos, [w:] One god. Pagan monotheism in the Roman Empire, eds S. Mithell, P. van Nuffelen, Cambridge 2010, s. 167–208.
Google Scholar
Morrisson C., Wydarzenia – perspektywa chronologiczna, [w:] Świat Bizancjum, t. I (Cesarstwo Wschodniorzymskie 330–641), przekł. A. Graboń, Kraków 2007, s. 11–62.
Google Scholar
Müller-Retting B., Der Panegyricus des Jahres 310 auf Konstantin den Großen. Übersetzung und historisch-philologischer Kommentar, Stuttgart 1990.
Google Scholar
Nicholson O., Constantine’s vision of the Cross, „Vigiliae Christianae” 2000, vol. LIII, s. 309–323.
Google Scholar
Odahl Ch.M., Christians Symbols in Military Motifs on Constantine’s Coinage, „Society for Ancient Numismatics” 1983, vol. XIII, Issue 4, s. 64–72.
Google Scholar
Odahl Ch.M., Constantine and the Christian Empire, London–New York 2004.
Google Scholar
Odahl Ch M., Constantine’s Conversion to Christianity, [w:] Problems in European History, ed. H.T. Parker, Durnham 1979, s. 1–18.
Google Scholar
Odahl Ch.M., The Celestial Sign on Constantine’s Shields at the Battle of the Mulvian Bridge, „Journal of the Rocky Mountain Medieval and Renaissance Association” 1981, vol. II, s. 15–28.
Google Scholar
Paschoud F., Ancora sul rifiuto di Constantino di salire al. Campidoglio, [w:] Constantino il Grande dall’Antichità all’umanesimo, eds G. Bonamente, F. Fusco, vol. II, Macerata 1993, s. 773–748.
Google Scholar
Paschoud F., Zosime 2, 29 et la version païenne de la conversion de Constantin, „Historia” 1971, vol. XX, s. 334–353.
Google Scholar
Petit P., Le Bas-Empire (284–395), Paris 1974.
Google Scholar
Pietras H., Sobór Nicejski (325). Kontekst religijny i polityczny, dokumenty, komentarze, Kraków 2013.
Google Scholar
Pietri Ch., La conversion: propaganda et réalités de la loi et de l’évergétisme, [w:] Histoire du christianisme, vol. II: Naissance d’une chrétienté, Paris 1995, s. 189–227.
Google Scholar
Piganiol A., L’Empereur Constantin, Paris 1932.
Google Scholar
Potter D., Constantine the Emperor, Oxford 2013.
Google Scholar
Puech V., Constantin, Paris 2011.
Google Scholar
Rist J., Constantin et l’Église. Remarques sur le soi-disant tournant constantinien, „Connaissance des Pères de l’Église” 2008, no. 109, s. 43–55.
Google Scholar
Ruysschaert J., Essai d’interprétation synthétique de l’Arc de Constantin, „Atti della Pontificia Accademia Romana di Archeologia” (série 3) Rendiconti 35 (1962–1963), s. 79–100.
Google Scholar
Schmidt O., Constantin der Grosse (275–337), Stuttgart 2007.
Google Scholar
Seeck O., Das sogenannte Edikt von Mailand, „Zeitschrift für Kirchengeschichte” 1891, Bd. XII, s. 381–386.
Google Scholar
Seston W., La vision paienne de 310 et les origines du chrisme constantinien, [w:] Mélanges F. Cumont, „Annuaire de l’Institut de philologie et d’histoire orientales et slaves” 1936, vol. IV, s. 373–395.
Google Scholar
Sikorski D.A., Kościół w Polsce za Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Rozważania nad granicami poznania historycznego, Poznań 2013.
Google Scholar
Singor H., The labarum, shield blazons and Constantine’s Caeleste Signum, [w:] The representation and perception of Roman imperial power, ed. L. Blois, Amsterdam–Gieben 2003.
Google Scholar
Stark R., The Rise of Christianity: A Sociologists Reconsiders History, Princeton 1996.
Google Scholar
Steele Ph.E., Nawrócenie i chrzest Mieszka I, Warszawa 2005.
Google Scholar
Stephenson P., Constantine. Unconquered Emperor, Christian Victor, London 2009.
Google Scholar
Storch R., The Trophy and the Cross: Pagan and Christian Symbolism in the Fourth and Fifth Centuries, „Byzantion” 1970, no. 40, s. 105–117.
Google Scholar
Straub J., Kontantins Verrzicht auf den Gang zum Kapitol, „Historia” 1955, vol. IV, s. 297–313.
Google Scholar
Strzelczyk J., Mieszko Pierwszy, Poznań 1999.
Google Scholar
Toom T., Constantine’s Summus Deus and the Nicene Unus Deus: Imperial Agenda and Ecclesiastical Conviction, „Vox Patrum” 2014, t. LXI, nr 34, s. 110–115.
Google Scholar
Turcan R., Constantin. Le baptême ou la pourpre?, Dijon 2006.
Google Scholar
Van Dam R., The Roman Revolution of Constantine, Cambridge 2008.
Google Scholar
Versnel H.S., Triumphus. An Inquiry into the Origin, Development and Meaning of the Roman Triumph, Leiden 1970.
Google Scholar
Vivian M.R., Eusebius and Constantine’s Letter to Shapur – Its Place in the Vita Constantini, „Studia Patristica” 1997, vol. XXIX, s. 164–169.
Google Scholar
Vogt J., Die Revolution Constantins des Grossen, [w:] Constantin der Grosse und sein Jahrhundert, München 1960, s. 135–256.
Google Scholar
Vogt J., Upadek Rzymu, przekł. A. Łukaszewicz, Warszawa 1993.
Google Scholar
Waagenvoort H., Pietas, [w:] Pietas. Selected Studies in Roman Religion, ed. H. Waagenvoort, Leiden 1980, s. 1–20.
Google Scholar
Wallace-Hadrill A., The Emperor and His Virtues, „Historia” 1981, vol. XXX, No. 3, s. 298–323.
Google Scholar
Weiss P., The vision of Constantine, „Journal of Roman Archaeology” 2003, vol. XVI, s. 237–259.
Google Scholar
Wolf É., Le vocabulaire latin de la conversion au christianism, [w:] Le problème de la christianisation du monde antique, eds H. Inglebert, S. Destephen, B. Dumézil, Paris 2010, s. 33–38.
Google Scholar
Ziółkowski A., Problem nawrócenia Konstantyna w nowożytnej historiografii, „Przegląd Historyczny” 1977, t. LXXVII, nr 3, s. 525–534.
Google Scholar
Ziółkowski A., Wizja Konstantyna reinterpretacja, „Vox Patrum” 1984, t. IV, nr 3, s. 200–215.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.