Cesarz Teodozjusz II – wzór chrześcijańskiego władcy w ujęciu historiografii kościelnej V wieku
DOI:
https://doi.org/10.18778/1644-857X.23.02.01Słowa kluczowe:
Sokrates z Konstantynopola, Teodoret z Cyru, Sozomen z Bethlei, cesarz Teodozjusz IIAbstrakt
Sokrates z Konstantynopola, Teodoret z Cyru, Sozomen Bethlei wykreowali w swoich Historiach kościelnych różniący się w szczegółach, ale bardzo pozytywny obraz cesarza Teodozjusza II. Pierwszy z nich kładł nacisk na jego łagodność, drugi na jego wiarę, a trzeci na jego pobożność. Każdemu przyświecały jednak różne oczekiwania związane z władcą. Liczyli najprawdopodobniej na zdobycie za pomocą swych dzieł jego poparcia dla siebie samych i popieranych przez siebie ugrupowań w łonie Kościoła. Jak się wydaje, nieprzypadkowo wszyscy trzej skupili się na pierwszym okresie panowania Teodozjusza II, gdyż ostatnia dekada sprawowania przez niego władzy obfitowała w szereg nieszczęść, jakie spadły na wschodnią część cesarstwa rzymskiego, których uwzględnienie zaprzeczałoby tezie o wspieraniu wspomnianego władcy przez Boga za jego przymioty, dzięki którym Bóg miał zapewniać mu zwycięstwa militarne nad wrogami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Wszyscy trzej pisali jednak swoje dzieła w latach czterdziestych V w., a więc wtedy, kiedy wspomniane nieszczęścia spadały na cesarstwo. Fakty te były więc wówczas powszechnie znane. Najprawdopodobniej zatem przekaz historyków skierowany był do samego cesarza. Wszyscy trzej chcieli pokazać, że w jego postępowaniu, w ich odczuciu, nastąpiła niekorzystna zmiana, której konsekwencją był gniew Boga i klęski, jakie spadły na państwo.
Pobrania
Bibliografia
Aristoteles, Rhetorica, ed. W. D. Ross, Oxford 1964.
Google Scholar
Chronicon Paschale, ed. L. Dindorf, vol. I–II, Bonn 1832.
Google Scholar
Ioannis Malalae Chronographia, ed. J. Thurn, Berolini–Novi Eboraci 2000.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110876017
Ioannis Zonarae Epitome historiarum libri XIII–XVIII, ed. T. Büttner-Wobst, Bonnae 1897.
Google Scholar
John of Nikiu, Chronicle: The Chronicle of John, Bishop of Nikiou, ed. R. H. Charles, Oxford 1916.
Google Scholar
Marcellinus Comes, Chronicon, [in:] Monumenta Germaniae Historica. Auctores Antiquissimi, vol. XI, ed. Th. Mommsen, Berlin 1894, pp. 60–108.
Google Scholar
Plato, Politeia, ed. B. Jowett, L. Campbell, Oxford 1894.
Google Scholar
Priskos, Fragmenta, [in:] The Fragmentary Classicising Historians of the Later Roman Empire: Eunapius, Olympiodorus, Priscus and Malchus, ed. R. C. Blockley, Liverpool 1983, pp. 221–377.
Google Scholar
Socrates, Historia ecclesiastica, ed. G. C. Hansen, Berlin 1995, Die Griechischen Christlichen Schriftsteller. Neue Folge, vol. I.
Google Scholar
Socrates, The Ecclesiastical History of Socrates, Surnamed Scholasticus, or the Advocate: Comprising a History of the Church in Seven Books, London–New York 1892.
Google Scholar
Sozomenus, Historia ecclesiastica, eds. I. Bidez, G.Ch. Hansen, Berlin 1995, Die Griechischen Christlichen Schriftseller. Neue Folge, vol. IV.
Google Scholar
Sozomenus, The Ecclesiastical History of Sozomen: Comprising a History of the Church from A. D. 324 to A. D. 440, trans. W. Walford, London 1855.
Google Scholar
Theodoretus Cyrensis, Historia ecclesiastica, ed. P. Canivet, vol. I (S.C. 501), Paris 2001; vol. II (S. C. 530), Paris 2009.
Google Scholar
Theodoret Kirchengeschichte, eds. L. Parmentier, G. C. Hansen, Berlin 2009.
Google Scholar
A Greek-English Lexicon, eds. H. G. Liddell, R. Scott, Oxford 1996.
Google Scholar
A Patristic Greek Lexicon, ed. G. W.H. Lampe, Oxford 1961.
Google Scholar
Bralewski S., Obraz papiestwa w historiografii kościelnej wczesnego Bizancjum, Łódź 2006.
Google Scholar
Bralewski S., Praktykowanie postu w świetle historiografii kościelnej IV–V wieku, “Vox Patrum” 2013, vol. XXXIII, pp. 359–378.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31743/vp.4048
Bralewski S., Symmachia cesarstwa rzymskiego z Bogiem chrześcijan (IV–VI wiek), vol. I (“Niezwykła przemiana” – narodziny nowej epoki), Łódź 2018.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-447-9
Bralewski S., The Catalogue of Virtues in the Ecclesiastical History of Sozomen of Bethelia, “Vox Patrum” 2022, vol. LXXXIV, pp. 31–50. https://doi.org/10.31743/vp.14012
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31743/vp.14012
Bralewski S., Zagłada filozofów helleńskich w Imperium Romanum – obraz mędrców w relacji Sokratesa z Konstantynopola i Hermiasza Sozomena, “Vox Patrum” 2021, vol. LVII, pp. 59–76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31743/vp.4118
Brodka D., Attila und Aetius. Zur Priskos-Tradition bei Prokopios von Kaisareia, [in:] From Antiquity to Modern Times. Classical Poetry and Its Modern Reception. Essays in Honour of S. Stabryła, ed. J. Styka, Kraków 2007, pp. 149–158.
Google Scholar
Cameron A., The Empress and the Poet: Paganism and Politics at the Court of Theodosius II, “Yale Classical Studies” 1982, vol. XXVII, pp. 217–290.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511972928.008
Chesnut G. F., The Date of Composition of Theodoret’s Church History, “Vigiliae Christianae” 1981, vol. XXXV, pp. 245–252.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/157007281X00261
Chesnut G. F., Kairos and Cosmic Sympathy in the Church Historian Socrates Scholasticus, “Church History” 1975, vol. XLIV, pp. 161–166.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3165189
Croke B., Dating Theodoret’s Church History and Commentary on the Psalms, “Byzantion” 1984, vol. LIV, pp. 59–74.
Google Scholar
Dąbrowski K., Hunowie europejscy, [in:] K. Dąbrowski, T. Nagrodzka-Majchrzyk, E. Tryjarski, Hunowie europejscy, Protobugarzy, Chazarowie, Pieczyngowie, Wrocław 1975, pp. 11–146.
Google Scholar
Dignas B., Winter E., Rome and Persia in Late Antiquity. Neighbors and Rivals, Cambridge 2007.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511619182
Downey G., Earthquakes at Constantinople and Vicinity, A.D. 342–1454, “Speculum” 1955, vol. XXX, pp. 596–600.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2849615
Flower R., “The insanity of heretics must be restrained”: Heresiology in the Theodosian Code, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 172–194.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139839075.013
Gardiner L., The Imperial Subject: Theodosius II and Panegyric in Socrates’ Church History, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 244–268.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139839075.017
Graumann Th., Theodosius II and the Politics of the First Council of Ephesus, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 109–129.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139839075.009
Heather P., The Huns and the End of the Roman Empire in the Western Europe, “The English Historical Review” 1995, vol. CX, pp. 4–41.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/ehr/CX.435.4
Holum K. G., Pulcheria’s Crusade A. D. 421–422 and the Ideology of Imperial Victory, “Greek, Roman and Byzantine Studies” 1977, vol. XVIII, pp. 153–172.
Google Scholar
Holum K. G., Theodosian Empresses: Women and Imperial Dominion in Late Antiquity, Berkeley–Los Angeles 1982.
Google Scholar
Hunt E. D., Holy Land Pilgrimage in the Later Roman Empire, AD 312–460, Oxford 1982.
Google Scholar
Ilski K., Die weibliche Frömmigkeit am Hofe von Theodosius II, [in:] Geschlechterrollen in der Geschichte aus polnischer und deutscher Sicht, ed. K. H. Schneider, Münster 2004, pp. 77–90.
Google Scholar
Ilski K., Sobory w polityce religijnej Teodozjusza II, Poznań 1992.
Google Scholar
Janiszewski P., Żywioły w służbie propagandy, czyli po czyjej stronie stoi Bóg. Studium klęsk i rzadkich fenomenów przyrodniczych u historyków Kościoła w IV i V wieku, [in:] Chrześcijaństwo u schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze, vol. III, eds. T. Derda, E. Wipszycka, Kraków 2000, pp. 5–191.
Google Scholar
Legutko R., Sokrates, Poznań 2013.
Google Scholar
Lenski N., Were Valentinian, Valens and Jovian Confessors before Julian the Apostate?, “Zeitschrift für Antikes Christentum” 2002, vol. VI, pp. 253–276.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/zach.2002.016
Leppin H., Von Constantin dem Grossen zu Theodosius II. Das christliche Kaisertum bei den Kirchenhistorikern Socrates, Sozomenus und Theodoret, Göttingen 1996.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.13109/9783666251986
Maenchen-Helfen O., The World of the Huns: Studies in Their History and Culture, Berkeley–Los Angeles–London 1973.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520310773
Millar F., A Greek Empire. Power and Belief under Theodosius II, Berkeley–Los Angeles–London 2006.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520247031.001.0001
Nowakowski P., Pogańska teoria kosmicznej więzi (sympatheia), krytycznego momentu (kairos) i losu (Tyche) w chrześcijańskiej Historii kościelnej Sokratesa Scholastyka, “Teka Historyka” 2007, vol. XXXII, pp. 7–29.
Google Scholar
Roueché Ch., Theodosius II, the Cities, and the Date of the Church History of Sozomen, “Journal of Theological Studies” 1986, vol. XXXVII, no. 1, pp. 130–132.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/jts/37.1.130
Rouche M., Attyla i Hunowie. Ekspansja barbarzyńskich nomadów, trans. J. Jedliński, Warszawa 2011.
Google Scholar
Stachura M., Heretycy, schizmatycy i manichejczycy wobec Cesarstwa Rzymskiego (lata 324–428, wschodnia część Imperium), Kraków 2000.
Google Scholar
The Prosopography of the Later Roman Empire, vol. II, ed. J. R. Martindale, Cambridge 1980.
Google Scholar
Thompson E. A., Hunowie, trans. B. Malarecka, Warszawa 2015.
Google Scholar
Tyszkiewicz L. A., Hunowie w Europie. Ich wpływ na Cesarstwo Wschodnie i Zachodnie oraz na ludy barbarzyńskie, Wrocław 2004.
Google Scholar
Urbainczyk T., Socrates of Constantinople, Historian of Church and State, Michigan 1997.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.23227
Van Nuffelen P., Gélase de Césarée. Un compilateur du cinquième siècle, “Byzantinische Zeitschrift” 2002, vol. XCV, pp. 621–639.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/BYZS.2002.621
Van Nuffelen P., Un héritage de paix et de piété. Étude sur les histoires ecclésiastiques de Socrate et Sozomène, Leuven 2004.
Google Scholar
Wallraff M., Der Kirchenhistoriker Sokrates. Untersuchungen zu Geschichtsdarstellung, Methode und Person, Göttingen 1997.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.13109/9783666551765
Wallraff M., Socrates Scholasticus on the History of Novatianism, “Studia Patristica” 1997, vol. XXIX, pp. 170–177.
Google Scholar
Winkelmann F., Die Kirchengeschichtswerke im oströmischen Reich, “Byzantinoslavica” 1977, vol. XXXVII, pp. 1–10, 172–190.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.