Cesarz Teodozjusz II – wzór chrześcijańskiego władcy w ujęciu historiografii kościelnej V wieku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1644-857X.23.02.01

Słowa kluczowe:

Sokrates z Konstantynopola, Teodoret z Cyru, Sozomen z Bethlei, cesarz Teodozjusz II

Abstrakt

Sokrates z Konstantynopola, Teodoret z Cyru, Sozomen Bethlei wykreowali w swoich Historiach kościelnych różniący się w szczegółach, ale bardzo pozytywny obraz cesarza Teodozjusza II. Pierwszy z nich kładł nacisk na jego łagodność, drugi na jego wiarę, a trzeci na jego pobożność. Każdemu przyświecały jednak różne oczekiwania związane z władcą. Liczyli najprawdopodobniej na zdobycie za pomocą swych dzieł jego poparcia dla siebie samych i popieranych przez siebie ugrupowań w łonie Kościoła. Jak się wydaje, nieprzypadkowo wszyscy trzej skupili się na pierwszym okresie panowania Teodozjusza II, gdyż ostatnia dekada sprawowania przez niego władzy obfitowała w szereg nieszczęść, jakie spadły na wschodnią część cesarstwa rzymskiego, których uwzględnienie zaprzeczałoby tezie o wspieraniu wspomnianego władcy przez Boga za jego przymioty, dzięki którym Bóg miał zapewniać mu zwycięstwa militarne nad wrogami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Wszyscy trzej pisali jednak swoje dzieła w latach czterdziestych V w., a więc wtedy, kiedy wspomniane nieszczęścia spadały na cesarstwo. Fakty te były więc wówczas powszechnie znane. Najprawdopodobniej zatem przekaz historyków skierowany był do samego cesarza. Wszyscy trzej chcieli pokazać, że w jego postępowaniu, w ich odczuciu, nastąpiła niekorzystna zmiana, której konsekwencją był gniew Boga i klęski, jakie spadły na państwo.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Sławomir Jacek Bralewski - Uniwersytet Łódzki

Prof. dr hab. Sławomir Bralewski – PhD, full professor at the Department of Byzantine History, Faculty of Philosophy and History, University of Lodz.

Research interests: the history of ancient Rome and Byzantium, especially the relationship between the state and the Church in the late Roman Empire and early Byzantium (4th to 6th centuries AD), with a particular focus on the policies of Constantine the Great and the reception of the papacy in the East.

Bibliografia

Aristoteles, Rhetorica, ed. W. D. Ross, Oxford 1964.
Google Scholar

Chronicon Paschale, ed. L. Dindorf, vol. I–II, Bonn 1832.
Google Scholar

Ioannis Malalae Chronographia, ed. J. Thurn, Berolini–Novi Eboraci 2000.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110876017

Ioannis Zonarae Epitome historiarum libri XIII–XVIII, ed. T. Büttner-Wobst, Bonnae 1897.
Google Scholar

John of Nikiu, Chronicle: The Chronicle of John, Bishop of Nikiou, ed. R. H. Charles, Oxford 1916.
Google Scholar

Marcellinus Comes, Chronicon, [in:] Monumenta Germaniae Historica. Auctores Antiquissimi, vol. XI, ed. Th. Mommsen, Berlin 1894, pp. 60–108.
Google Scholar

Plato, Politeia, ed. B. Jowett, L. Campbell, Oxford 1894.
Google Scholar

Priskos, Fragmenta, [in:] The Fragmentary Classicising Historians of the Later Roman Empire: Eunapius, Olympiodorus, Priscus and Malchus, ed. R. C. Blockley, Liverpool 1983, pp. 221–377.
Google Scholar

Socrates, Historia ecclesiastica, ed. G. C. Hansen, Berlin 1995, Die Griechischen Christlichen Schriftsteller. Neue Folge, vol. I.
Google Scholar

Socrates, The Ecclesiastical History of Socrates, Surnamed Scholasticus, or the Advocate: Comprising a History of the Church in Seven Books, London–New York 1892.
Google Scholar

Sozomenus, Historia ecclesiastica, eds. I. Bidez, G.Ch. Hansen, Berlin 1995, Die Griechischen Christlichen Schriftseller. Neue Folge, vol. IV.
Google Scholar

Sozomenus, The Ecclesiastical History of Sozomen: Comprising a History of the Church from A. D. 324 to A. D. 440, trans. W. Walford, London 1855.
Google Scholar

Theodoretus Cyrensis, Historia ecclesiastica, ed. P. Canivet, vol. I (S.C. 501), Paris 2001; vol. II (S. C. 530), Paris 2009.
Google Scholar

Theodoret Kirchengeschichte, eds. L. Parmentier, G. C. Hansen, Berlin 2009.
Google Scholar

A Greek-English Lexicon, eds. H. G. Liddell, R. Scott, Oxford 1996.
Google Scholar

A Patristic Greek Lexicon, ed. G. W.H. Lampe, Oxford 1961.
Google Scholar

Bralewski S., Obraz papiestwa w historiografii kościelnej wczesnego Bizancjum, Łódź 2006.
Google Scholar

Bralewski S., Praktykowanie postu w świetle historiografii kościelnej IV–V wieku, “Vox Patrum” 2013, vol. XXXIII, pp. 359–378.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31743/vp.4048

Bralewski S., Symmachia cesarstwa rzymskiego z Bogiem chrześcijan (IV–VI wiek), vol. I (“Niezwykła przemiana” – narodziny nowej epoki), Łódź 2018.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-447-9

Bralewski S., The Catalogue of Virtues in the Ecclesiastical History of Sozomen of Bethelia, “Vox Patrum” 2022, vol. LXXXIV, pp. 31–50. https://doi.org/10.31743/vp.14012
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31743/vp.14012

Bralewski S., Zagłada filozofów helleńskich w Imperium Romanum – obraz mędrców w relacji Sokratesa z Konstantynopola i Hermiasza Sozomena, “Vox Patrum” 2021, vol. LVII, pp. 59–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31743/vp.4118

Brodka D., Attila und Aetius. Zur Priskos-Tradition bei Prokopios von Kaisareia, [in:] From Antiquity to Modern Times. Classical Poetry and Its Modern Reception. Essays in Honour of S. Stabryła, ed. J. Styka, Kraków 2007, pp. 149–158.
Google Scholar

Cameron A., The Empress and the Poet: Paganism and Politics at the Court of Theodosius II, “Yale Classical Studies” 1982, vol. XXVII, pp. 217–290.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511972928.008

Chesnut G. F., The Date of Composition of Theodoret’s Church History, “Vigiliae Christianae” 1981, vol. XXXV, pp. 245–252.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/157007281X00261

Chesnut G. F., Kairos and Cosmic Sympathy in the Church Historian Socrates Scholasticus, “Church History” 1975, vol. XLIV, pp. 161–166.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3165189

Croke B., Dating Theodoret’s Church History and Commentary on the Psalms, “Byzantion” 1984, vol. LIV, pp. 59–74.
Google Scholar

Dąbrowski K., Hunowie europejscy, [in:] K. Dąbrowski, T. Nagrodzka-Majchrzyk, E. Tryjarski, Hunowie europejscy, Protobugarzy, Chazarowie, Pieczyngowie, Wrocław 1975, pp. 11–146.
Google Scholar

Dignas B., Winter E., Rome and Persia in Late Antiquity. Neighbors and Rivals, Cambridge 2007.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511619182

Downey G., Earthquakes at Constantinople and Vicinity, A.D. 342–1454, “Speculum” 1955, vol. XXX, pp. 596–600.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2849615

Flower R., “The insanity of heretics must be restrained”: Heresiology in the Theodosian Code, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 172–194.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139839075.013

Gardiner L., The Imperial Subject: Theodosius II and Panegyric in Socrates’ Church History, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 244–268.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139839075.017

Graumann Th., Theodosius II and the Politics of the First Council of Ephesus, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 109–129.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139839075.009

Heather P., The Huns and the End of the Roman Empire in the Western Europe, “The English Historical Review” 1995, vol. CX, pp. 4–41.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/ehr/CX.435.4

Holum K. G., Pulcheria’s Crusade A. D. 421–422 and the Ideology of Imperial Victory, “Greek, Roman and Byzantine Studies” 1977, vol. XVIII, pp. 153–172.
Google Scholar

Holum K. G., Theodosian Empresses: Women and Imperial Dominion in Late Antiquity, Berkeley–Los Angeles 1982.
Google Scholar

Hunt E. D., Holy Land Pilgrimage in the Later Roman Empire, AD 312–460, Oxford 1982.
Google Scholar

Ilski K., Die weibliche Frömmigkeit am Hofe von Theodosius II, [in:] Geschlechterrollen in der Geschichte aus polnischer und deutscher Sicht, ed. K. H. Schneider, Münster 2004, pp. 77–90.
Google Scholar

Ilski K., Sobory w polityce religijnej Teodozjusza II, Poznań 1992.
Google Scholar

Janiszewski P., Żywioły w służbie propagandy, czyli po czyjej stronie stoi Bóg. Studium klęsk i rzadkich fenomenów przyrodniczych u historyków Kościoła w IV i V wieku, [in:] Chrześcijaństwo u schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze, vol. III, eds. T. Derda, E. Wipszycka, Kraków 2000, pp. 5–191.
Google Scholar

Legutko R., Sokrates, Poznań 2013.
Google Scholar

Lenski N., Were Valentinian, Valens and Jovian Confessors before Julian the Apostate?, “Zeitschrift für Antikes Christentum” 2002, vol. VI, pp. 253–276.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/zach.2002.016

Leppin H., Von Constantin dem Grossen zu Theodosius II. Das christliche Kaisertum bei den Kirchenhistorikern Socrates, Sozomenus und Theodoret, Göttingen 1996.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.13109/9783666251986

Maenchen-Helfen O., The World of the Huns: Studies in Their History and Culture, Berkeley–Los Angeles–London 1973.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/9780520310773

Millar F., A Greek Empire. Power and Belief under Theodosius II, Berkeley–Los Angeles–London 2006.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520247031.001.0001

Nowakowski P., Pogańska teoria kosmicznej więzi (sympatheia), krytycznego momentu (kairos) i losu (Tyche) w chrześcijańskiej Historii kościelnej Sokratesa Scholastyka, “Teka Historyka” 2007, vol. XXXII, pp. 7–29.
Google Scholar

Roueché Ch., Theodosius II, the Cities, and the Date of the Church History of Sozomen, “Journal of Theological Studies” 1986, vol. XXXVII, no. 1, pp. 130–132.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/jts/37.1.130

Rouche M., Attyla i Hunowie. Ekspansja barbarzyńskich nomadów, trans. J. Jedliński, Warszawa 2011.
Google Scholar

Stachura M., Heretycy, schizmatycy i manichejczycy wobec Cesarstwa Rzymskiego (lata 324–428, wschodnia część Imperium), Kraków 2000.
Google Scholar

The Prosopography of the Later Roman Empire, vol. II, ed. J. R. Martindale, Cambridge 1980.
Google Scholar

Thompson E. A., Hunowie, trans. B. Malarecka, Warszawa 2015.
Google Scholar

Tyszkiewicz L. A., Hunowie w Europie. Ich wpływ na Cesarstwo Wschodnie i Zachodnie oraz na ludy barbarzyńskie, Wrocław 2004.
Google Scholar

Urbainczyk T., Socrates of Constantinople, Historian of Church and State, Michigan 1997.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.23227

Van Nuffelen P., Gélase de Césarée. Un compilateur du cinquième siècle, “Byzantinische Zeitschrift” 2002, vol. XCV, pp. 621–639.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/BYZS.2002.621

Van Nuffelen P., Un héritage de paix et de piété. Étude sur les histoires ecclésiastiques de Socrate et Sozomène, Leuven 2004.
Google Scholar

Wallraff M., Der Kirchenhistoriker Sokrates. Untersuchungen zu Geschichtsdarstellung, Methode und Person, Göttingen 1997.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.13109/9783666551765

Wallraff M., Socrates Scholasticus on the History of Novatianism, “Studia Patristica” 1997, vol. XXIX, pp. 170–177.
Google Scholar

Winkelmann F., Die Kirchengeschichtswerke im oströmischen Reich, “Byzantinoslavica” 1977, vol. XXXVII, pp. 1–10, 172–190.
Google Scholar

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Bralewski, S. J. (2024). Cesarz Teodozjusz II – wzór chrześcijańskiego władcy w ujęciu historiografii kościelnej V wieku. Przegląd Nauk Historycznych, 23(2), 9–31. https://doi.org/10.18778/1644-857X.23.02.01

Numer

Dział

ARTYKUŁY, STUDIA I ROZPRAWY / ARTICLES, STUDIES AND DISSERTATIONS