Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.28Słowa kluczowe:
językoznawstwo, rodzaj gramatyczny, glottodydaktyka, metodykaAbstrakt
Celem artykułu jest opis kategorii rodzaju w języku polskim z trzech perspektyw: systemu gramatycznego, dyskursu oraz glottodydaktyki. W opisie gramatycznym autorka kładzie nacisk na funkcję składniową oraz zasady podziału rzeczowników na rodzaje. Zwraca uwagę na różny sposób językowego symbolizowania płci w dyskursie, który może być rozbieżny z rodzajem gramatycznym. Zauważa różnice między przyswajaniem omawianej kategorii przez rodzimych i nierodzimych użytkowników. Z perspektywy gramatyki pedagogicznej analizuje błędy cudzoziemców w zakresie rodzaju i proponuje ogólne zasady nauczania tej kategorii.
Bibliografia
Bobrowski I., 2005, Rodzaj gramatyczny rzeczownika a jego liczba, „Język Polski”, z. 2, s. 83–89.
Google Scholar
Brzozowska D., 2005, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, „Język Polski”, z. 1, s. 36–42.
Google Scholar
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia (GWJP), 1998, R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.), Warszawa.
Google Scholar
Kaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Google Scholar
Kita M., 1998, Wybieram gramatykę! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 1, Katowice.
Google Scholar
Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Google Scholar
Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2013, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.061.0000405,rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-egzaminow-z-jezyka-polskiego-jako-obcego.html [20.03.2018].
Google Scholar
Stefańczyk W. T., 2007, Kategoria rodzaju i przypadka polskiego rzeczownika. Próba synchronicznej analizy morfologicznej, Kraków.
Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.