The Use of Local Biographies in Polish as a Foreign Language Classroom Illustrated Through Ludwik Zamenhof ’S Biography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.09

Keywords:

local biography, Ludwik Zamenhof, Polish language teaching, activating methods, didactics of culture

Abstract

The article focuses on the use of local biographies in Polish as a foreign language classroom, illustrated through Ludwik Zamenhof’s biography. The need of changing the perspective on the role of the biography’s in teaching Polish is the starting point for the discussion. The article also analyzes the functions of the use of biographies of important people from the perspective of one region and presents contemporary tools and methods which support students in the reading of a biographical text. Highlighted solutions fit into the broader context of didactics of Polish culture, showing the interactive paths in the use of traditional biography.

References

Biernacka M., Dembowska-Wosik I., 2019, Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Łódź.
Google Scholar

Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców, Lublin.
Google Scholar

Czech M., Dudek P., Majcher-Legawiec U., Sowa K., 2016, Polak potrafi! O wielkich Polakach w Polsce i na świecie, Kraków [online], http://fundacjareja.eu/sylwetki-ludwik-zamenhof/[15.04.2021].
Google Scholar

Dąbrowska A., Burzyńska-Kamieniecka A, Dobesz U., Piasecka M., 2008, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy B1, Wrocław.
Google Scholar

Dembowska-Wosik I., Strzelecka A., Zawada A., 2011, Spacerkiem po Łodzi i okolicy. Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar

Dobesz U., 2004, Spacery po Wrocławiu: teksty do ćwiczeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar

Garncarek P., 2004,. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji. [online], https://culture.pl/pl/artykul/kultura-w-nauczaniu-jezyka-polskiego-jako-obcego [20.04.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.19195/1232-9657.29.9

Garncarek P., 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar

Garncarek P., 2020, Polacy mniej znani – elementy biograficzne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Kubicka, M. Berend, A. Walkiewicz (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, s. 145–155.
Google Scholar

Gębal P. E., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar

Korol L., Szewczyk I., 2013, Kiedy obejrzałem każdy kamień Lwowa… Obecność kultury w nauczaniu języka (letnie praktyki studentów polonistyki lwowskiej), w: A. Rabczuk (red.), Edukacja międzykulturowa, Forum Glottodydaktyczne: materiały z konferencji naukowej, Warszawa, s. 43–51 [online], http://www.polonicum.uw.edu.pl/pdf/forum_ksiazka.pdf [10.08.2021].
Google Scholar

Kowalewski J., 2013, Jestem stąd. Międzykulturowy podręcznik komunikacyjny do nauki języka polskiego, Lwów.
Google Scholar

Miodunka W. (red.), 2009, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar

Szamryk K. K., 2019, Spacerem po Białymstoku, Białystok.
Google Scholar

Szamryk K. K., Szostak-Król K., 2018, Podlasie w legendach. Teksty z ćwiczeniami dla obcokrajowców, Białystok.
Google Scholar

Tambor J., 2010, Teksty regionalne w nauczaniu cudzoziemców, ,,Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 167–175.
Google Scholar

Żak-Caplot K., 2019, Legendy Starego Miasta. Wybór tekstów do nauki języka polskiego jako obcego z ćwiczeniami, Warszawa.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2012, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, ,,Postcriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 19–30.
Google Scholar

Published

2022-12-29

How to Cite

Kownacka, P. (2022). The Use of Local Biographies in Polish as a Foreign Language Classroom Illustrated Through Ludwik Zamenhof ’S Biography. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 133–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.09