The Use of Local Biographies in Polish as a Foreign Language Classroom Illustrated Through Ludwik Zamenhof ’S Biography
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.09Keywords:
local biography, Ludwik Zamenhof, Polish language teaching, activating methods, didactics of cultureAbstract
The article focuses on the use of local biographies in Polish as a foreign language classroom, illustrated through Ludwik Zamenhof’s biography. The need of changing the perspective on the role of the biography’s in teaching Polish is the starting point for the discussion. The article also analyzes the functions of the use of biographies of important people from the perspective of one region and presents contemporary tools and methods which support students in the reading of a biographical text. Highlighted solutions fit into the broader context of didactics of Polish culture, showing the interactive paths in the use of traditional biography.
References
Biernacka M., Dembowska-Wosik I., 2019, Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Łódź.
Google Scholar
Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców, Lublin.
Google Scholar
Czech M., Dudek P., Majcher-Legawiec U., Sowa K., 2016, Polak potrafi! O wielkich Polakach w Polsce i na świecie, Kraków [online], http://fundacjareja.eu/sylwetki-ludwik-zamenhof/[15.04.2021].
Google Scholar
Dąbrowska A., Burzyńska-Kamieniecka A, Dobesz U., Piasecka M., 2008, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy B1, Wrocław.
Google Scholar
Dembowska-Wosik I., Strzelecka A., Zawada A., 2011, Spacerkiem po Łodzi i okolicy. Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Dobesz U., 2004, Spacery po Wrocławiu: teksty do ćwiczeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Garncarek P., 2004,. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji. [online], https://culture.pl/pl/artykul/kultura-w-nauczaniu-jezyka-polskiego-jako-obcego [20.04.2021].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.19195/1232-9657.29.9
Garncarek P., 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar
Garncarek P., 2020, Polacy mniej znani – elementy biograficzne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Kubicka, M. Berend, A. Walkiewicz (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, s. 145–155.
Google Scholar
Gębal P. E., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar
Korol L., Szewczyk I., 2013, Kiedy obejrzałem każdy kamień Lwowa… Obecność kultury w nauczaniu języka (letnie praktyki studentów polonistyki lwowskiej), w: A. Rabczuk (red.), Edukacja międzykulturowa, Forum Glottodydaktyczne: materiały z konferencji naukowej, Warszawa, s. 43–51 [online], http://www.polonicum.uw.edu.pl/pdf/forum_ksiazka.pdf [10.08.2021].
Google Scholar
Kowalewski J., 2013, Jestem stąd. Międzykulturowy podręcznik komunikacyjny do nauki języka polskiego, Lwów.
Google Scholar
Miodunka W. (red.), 2009, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar
Szamryk K. K., 2019, Spacerem po Białymstoku, Białystok.
Google Scholar
Szamryk K. K., Szostak-Król K., 2018, Podlasie w legendach. Teksty z ćwiczeniami dla obcokrajowców, Białystok.
Google Scholar
Tambor J., 2010, Teksty regionalne w nauczaniu cudzoziemców, ,,Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 167–175.
Google Scholar
Żak-Caplot K., 2019, Legendy Starego Miasta. Wybór tekstów do nauki języka polskiego jako obcego z ćwiczeniami, Warszawa.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2012, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, ,,Postcriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 19–30.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.