,,Szybkie randki” i inne techniki doskonalenia swobodnego wypowiadania się w języku polskim (na przykładzie ,,Rozmówek polsko-polskich”)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.15Słowa kluczowe:
glottodydaktyka polonistyczna, szybkie randki, mówienie, metody aktywizująceAbstrakt
W niniejszym artykule omówiono różne techniki doskonalenia swobodnego mówienia po polsku, ze szczególnym uwzględnieniem techniki ,,szybkich randek”. Posłużono się przykładem lokalnego wydarzenia glottodydaktycznego ,,Rozmówki polsko-polskie”, organizowanego dla cudzoziemców i Polaków mieszkających w Białymstoku. Głównym celem artykułu jest prezentacja koncepcji wydarzenia, zaś szczegółowym wskazanie korzyści związanych z wykorzystaniem techniki ,,szybkich randek” w działaniach glottodydaktycznych. W badaniach posłużono się metodą wywiadu z uczestnikami wydarzenia – cudzoziemcami i Polakami. W artykule przedstawiono przykłady technik dyskusyjnych w doskonaleniu sprawności mówienia, ze szczególnym uwzględnieniem techniki ,,szybkich randek”. Ponadto dokonano charakterystyki lokalnego wydarzenia glottodydaktycznego. Podano również przykłady gier i narzędzi coachingowych wykorzystywanych podczas spotkań w celu pobudzenia uczestników (w szczególności cudzoziemców uczących się polszczyzny) do swobodnego wypowiadania się na różne tematy. Konkluzją artykułu jest podkreślenie wartości wydarzenia w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej, leksykalnej i interkulturowej.
Bibliografia
Beare K., 2018, Speed Dating Lesson. Practicing Language Functions With Role Plays, [online] https://www.thoughtco.com/speed-dating-lesson-1210289 [15.04.2023].
Google Scholar
Białek M., 2017, Kształcenie wrażliwości interkulturowej w edukacji językowej, „Języki obce w szkole”, nr 4, s. 14–20.
Google Scholar
Białostocka Kawiarnia Językowa, [online] https://espero.bialystok.pl/pl/bialostocka-kawiarniajezykowa/?v=9b7d173b068d [16.04.2023].
Google Scholar
Calzada M., 2022, The Blob Tree Psychology Test, [online] https://thecaduceustimes.com/2022/03/the-blob-tree-psychology-test/ [10.04.2023].
Google Scholar
Dobosz A., Koło życia – narzędzie coachingowe, [online] https://www.annadobosz.pl/kolo-zycia/ [20.03.2023].
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar
Harash R., 2021, Language ‘speed dating’ attract Jewish and Palestinian students in Jerusalem, [online] https://www.reuters.com/world/middle-east/language-speed-dating-attracts-jewish-palestinian-students-jerusalem-2021-11-01/ [05.05.2023].
Google Scholar
Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., 2016, Przekład intersemiotyczny w glottodydaktyce polonistycznej, w: E. Lipińska (red.), Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym: monografia zbiorowa, Kraków, s. 141–163.
Google Scholar
Morcinek B., 2007, Kształcenie sprawności mówienia – perspektywa nauczyciela, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, s. 238–243.
Google Scholar
Polish cafe – po polsku z obcokrajowcami, [online] https://www.poznan.pl/mim/info/news/polish-cafe-po-polsku-z-obcokrajowcami,179798.html [25.03.2023].
Google Scholar
Seretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Seretny L., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Spychała M.J., 2020, Mali Rebelianci.
Google Scholar
Stempek I., 2017, Polski krok po kroku. Gry i zabawy językowe junior, Kraków.
Google Scholar
World Cafe, [online] https://partycypacjaobywatelska.pl/strefa-wiedzy/techniki/world-cafe/ [14.03.2023].
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-04 - (2)
- 2024-09-06 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.