Wykorzystanie biografii lokalnych na lekcjach jpjo na przykładzie biografii Ludwika Zamenhofa
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.09Słowa kluczowe:
biografia lokalna, Ludwik Zamenhof, glottodydaktyka polonistyczna, metody aktywizujące, dydaktyka kulturyAbstrakt
Niniejszy artykuł jest poświęcony omówieniu sposobów wykorzystania biografii lokalnych na lekcjach języka polskiego jako obcego na przykładzie biografii Ludwika Zamenhofa. Punktem wyjścia do rozważań staje się potrzeba zmiany spojrzenia na rolę biografii w glottodydaktyce polonistycznej. W tekście poddano analizie również funkcje zastosowania życiorysów ważnych postaci z perspektywy danego regionu oraz nowoczesne narzędzia i metody sprzyjające studentom w lekturze tekstu biograficznego. Proponowane rozwiązania metodyczne wpisują się w szerszą perspektywę kształcenia kulturowego w glottodydaktyce polonistycznej, wyznaczając przy tym ścieżki interaktywne w zastosowaniu tradycyjnego życiorysu.
Bibliografia
Biernacka M., Dembowska-Wosik I., 2019, Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Łódź.
Google Scholar
Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców, Lublin.
Google Scholar
Czech M., Dudek P., Majcher-Legawiec U., Sowa K., 2016, Polak potrafi! O wielkich Polakach w Polsce i na świecie, Kraków [online], http://fundacjareja.eu/sylwetki-ludwik-zamenhof/[15.04.2021].
Google Scholar
Dąbrowska A., Burzyńska-Kamieniecka A, Dobesz U., Piasecka M., 2008, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy B1, Wrocław.
Google Scholar
Dembowska-Wosik I., Strzelecka A., Zawada A., 2011, Spacerkiem po Łodzi i okolicy. Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Dobesz U., 2004, Spacery po Wrocławiu: teksty do ćwiczeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Garncarek P., 2004,. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji. [online], https://culture.pl/pl/artykul/kultura-w-nauczaniu-jezyka-polskiego-jako-obcego [20.04.2021].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.19195/1232-9657.29.9
Garncarek P., 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar
Garncarek P., 2020, Polacy mniej znani – elementy biograficzne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Kubicka, M. Berend, A. Walkiewicz (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, s. 145–155.
Google Scholar
Gębal P. E., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar
Korol L., Szewczyk I., 2013, Kiedy obejrzałem każdy kamień Lwowa… Obecność kultury w nauczaniu języka (letnie praktyki studentów polonistyki lwowskiej), w: A. Rabczuk (red.), Edukacja międzykulturowa, Forum Glottodydaktyczne: materiały z konferencji naukowej, Warszawa, s. 43–51 [online], http://www.polonicum.uw.edu.pl/pdf/forum_ksiazka.pdf [10.08.2021].
Google Scholar
Kowalewski J., 2013, Jestem stąd. Międzykulturowy podręcznik komunikacyjny do nauki języka polskiego, Lwów.
Google Scholar
Miodunka W. (red.), 2009, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar
Szamryk K. K., 2019, Spacerem po Białymstoku, Białystok.
Google Scholar
Szamryk K. K., Szostak-Król K., 2018, Podlasie w legendach. Teksty z ćwiczeniami dla obcokrajowców, Białystok.
Google Scholar
Tambor J., 2010, Teksty regionalne w nauczaniu cudzoziemców, ,,Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 167–175.
Google Scholar
Żak-Caplot K., 2019, Legendy Starego Miasta. Wybór tekstów do nauki języka polskiego jako obcego z ćwiczeniami, Warszawa.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2012, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, ,,Postcriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 19–30.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.