Attitudes and behaviors of Chinese students as representatives of collective cultures – the glottodidactic perspective

Authors

  • Adriana Prizel-Kania Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Katedra Języka Polskiego jako Obcego, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków https://orcid.org/0000-0001-6072-5482

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15

Keywords:

foreign language teaching and learning, collectivism, individualism, Chinese students

Abstract

This article is a contribution to the study of the influence of culture-specific factors on social development as well as on ways of acquiring and processing information. It is also an attempt to answer the question to what extent culture models interactions in the teaching and learning environment and determines the ways in which knowledge is acquired. The aim of the paper is to present the extent to which the rules of social behavior and relations between people are shaped by environmental factors and what is the influence and involvement of cultural differences in learning and teaching environment.
The main issue presented in this paper reflects the discussion focused on the role of social relations in Chinese culture, and reveal some studies conducted so far in the field of social sciences and psychology. Its perspective draws upon research conducted in intercultural psychology. This paper provides a review of the main findings concerning the influence of the cultural syndromes of individualism and collectivism on the interactions in the educational environment. The primary goal is to describe the process of the language education of Chinese students in Polish studies by describing and analyzing critical incidents and students’ utterances in Polish.

References

Boski P., 2010, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa.
Google Scholar

Cushner H., Brislin R.W., 1996, Intercultural interactions: A practical guide, Londyn–Nowe Delhi.
Google Scholar

ESOKJ, Europejski system opisu kształcenia językowego – uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Gut A., Wilczewski M., 2015, Porównawcze badania kognitywne (O wpływie czynników kulturowo zależnych na poznanie społeczne), w: K. Morita (red.), Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia, rocznik 2014/2015, Tokio, s. 115–134.
Google Scholar

Hall E., 1984, Poza kulturą, Warszawa.
Google Scholar

Hall E., 2009, Ukryty wymiar kultury, Warszawa.
Google Scholar

Hofstede G., 2001, Cultures Consequences. Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations, Londyn–Nowe Delhi.
Google Scholar

Hofstede G., 2007, Kultury i organizacje, Warszawa.
Google Scholar

Hongyuan Dong, 2014, A History of the Chinese Language, Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315794235

Li Yinan, 2017, Dydaktyka polonistyczna wobec inicjatywy Jeden pas, jeden szlak: program i metody, w: Mao Jinhui (red.), Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia, rocznik 2016/2017, Kanton, s. 387–398.
Google Scholar

Malejka J., 2008, Potomkowie smoka o sobie samych, czyli o autostereotypie Chińczyków, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (1), s. 207–225.
Google Scholar

Nisbett R.E., 2010, Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Dlaczego tak ważne są szkoła i kultura, Sopot.
Google Scholar

Nisbett R.E., 2015, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot.
Google Scholar

Rui M., 2018, Chińscy studenci o rocznych stażach językowych w Polsce, „Kwartalnik Polonicum”, nr 30, s. 57–66.
Google Scholar

Triandis H.C., 1995, Individualism & collectivism, Boulder.
Google Scholar

Weggel O., 2006, Chiny, Warszawa.
Google Scholar

Xinzhong Yao, 2009, Konfucjanizm. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar

Zarzycka G., 2010, Incydenty krytyczne, czyli najtrudniejsze doświadczenia słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 63–76.
Google Scholar

Published

2020-12-23

How to Cite

Prizel-Kania, A. (2020). Attitudes and behaviors of Chinese students as representatives of collective cultures – the glottodidactic perspective . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 277–290. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15