Methodological mistakes in planning and teaching classes
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.11Keywords:
mistake, foreign language teacher, teacher training, European standards, reflectionAbstract
This paper is not a simple enumeration of teachers’ mistakes although it discusses them often. Referring to the operational framework for teachers at various stages of the didactic process outlined in the European Portfolio for Student Teachers of Languages, we mainly focus on questions such as what teachers should do in specific – sometimes difficult – situations, what their roles or attitudes should be, what they should avoid, what they should pay special attention to, etc. The most typical drawbacks and shortcomings (as they are not countable or predictable) are presented in the context of negative consequences they cause as well as the remedies to be applied in order to prevent such anomalies in the future. A remedy that is often found effective in solving didactic issues we encounter in our daily work is a widely understood reflection on our own educational competencies and professional improvement.
References
Dąbrowska A., Pasieka M., 2013, Potknięcia i omyłki kandydatów na lektorów języka polskiego jako obcego, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna. W obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1, Lublin, s. 241–252.
Google Scholar
Newby D., Allan R., Fenner A.-B., Jones B., Komorowska H., Soghikyan K, 2007, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, Warszawa.
Google Scholar
Houssaye J., 2014, Le triangle pédagogique. Les différentes facettes de la pédagogie, Paryż.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782710126720
Janowska I., 2012, Proces przystosowania materiałów dydaktycznych z języka polskiego jako obcego do zasad podejścia zadaniowego, „Postscriptum polonistyczne”, nr 2, s. 177–198.
Google Scholar
Janowska I., 2014, Jak oceniać ustne działania językowe uczących się? Ewaluacja wypowiedzi ustnej w podejściu ukierunkowanym na działanie, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak- Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy, wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 227–238.
Google Scholar
Janowska I., 2015, Planowanie jednostek lekcyjnych i metodycznych – modele i schematy, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 63–88.
Google Scholar
Jedynak M., 2011, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków obcych a rozwijanie autonomii. Problemy z jego wdrażaniem wśród studentów filologii angielskiej, w: M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego – uczeń a nauczyciel, PoznańKalisz-Konin, s. 485–496.
Google Scholar
Perrenoud Ph., 2012, Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant, Paryż.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782710124375
Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.
Google Scholar
Schön D., 1994, Le praticien réflexif. A la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel, Montreal.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.