What does summer sound like? Songs in course of Polish as a foreign language for Chinese students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.09

Keywords:

popular music on a language course, popular culture, translation of popular culture texts, learner autonomy, educational project

Abstract

What does summer sound like? is a summary of the project strengthening intercultural competence through independent work with texts of popular culture. The course of the project can be described as follows: the initial phase – an attempt to analyze and interpret literary texts and fragments of Polish songs, the proper (autonomous) phase – from searching for Polish songs with the indicated criteria and selecting, based on their own associations, similar texts of Chinese popular culture, to the implementation of translation tasks – translating Chinese texts into Polish. An important part of the project was cooperation with peers, the so-called student buddies at the stage of song selection. Through the implementation of this project, students were expected to develop competence in writing, interpreting texts of popular culture and in comparing cultures. Tracing the activities comprising the project step by step is intended to be a critical self-reflection on the effectiveness of this type of operation and to draw conclusions for the future, enabling improvements to be made.

References

Berend M., 2020, Nauczanie przez doświadczanie, czyli słów kilka o roli projektów w motywowaniu do działania na lekcjach języka polskiego jako obcego, w: M. Gębka-Wolak, T. Szkapienko (red.), W kręgu kultury i języka, Toruń, s. 153–176.
Google Scholar

Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), 2022, Między Wschodem a Zachodem: O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238

Jasińska A., Kajak P., Wegner T. (red.), 2021, Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143

Kajak P., 2021, Studia polskie na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu. Studium Przypadku, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner, Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania Polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 116–128.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.116-128

Kramsch C., 2006, From Communicative Competence to Symbolic Competence, „The Modern Language Journal”, Vol. 90, No. 2, p. 249–252.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2006.00395_3.x

Nawracka M., 2016, Międzykulturowość w refleksyjnym nauczaniu języków obcych na przykładzie polskiego. Perspektywa antropologiczna, „Lingwistyka Stosowana”, s. 73–86.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.32612/uw.20804814.2016.1.pp.73-86

Nisbett R., 2015, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot.
Google Scholar

Prizel-Kania A., 2020, Specyfika postaw i zachowań studentów chińskich jako przedstawicieli kultur kolektywnych w perspektywie glottodydaktycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 277–290. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15

Róg T., 2016, Glottodydaktyczne obszary badań nad kompetencją międzykulturową, „Neofilolog”, nr 47/2, s. 133–152.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.01

Siek-Piskozub T., Wach A., 2006, Muzyka i słowa. Rola piosenki w przyswajaniu języka obcego, Poznań, s. 72, s. 111–115.
Google Scholar

Stankiewicz K., Żurek A., 2011, Międzykulturowe uczenie się na kursie języka polskiego jako obcego, „Język. Komunikacja. Informacja”, t. 6, s. 187–194.
Google Scholar

Szafraniec K., 2014, Kultura polska w przekładzie: problem ekwiwalencji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 393–401.
Google Scholar

Wegner T., 2020, Muzyka alternatywna jako punkt wyjścia do dialogu międzykulturowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 291–306. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16

Wegner T., 2021, Muzyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Polska playlista w praktyce glottodydaktycznej, w: G. Leszczyński, A. Zieniewicz (red.), Bezdroża glottodydaktyki polonistycznej. Studia, rozprawy i szkice, Warszawa, s. 263–278.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323551812.pp.263-278

Wegner T., 2023, Polska muzyka w oczach internetowych wędrowców, w: P. Potasińska (red.), Wiele dalekich rejsów. Kultura polska dla cudzoziemców, Warszawa, s. 120–133.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323560111.pp.120-133

Published

2024-09-06 — Updated on 2024-10-04

Versions

How to Cite

Wegner, T. (2024). What does summer sound like? Songs in course of Polish as a foreign language for Chinese students. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 135–145. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.09 (Original work published September 6, 2024)