Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2024-09-06. Przeczytaj wersję najnowszą.

Jak brzmi lato? Piosenki na lektoracie języka polskiego jako obcego dla chińskich studentów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.09

Słowa kluczowe:

muzyka popularna na lektoracie, kultura popularna, tłumaczenie tekstów kultury popularnej, autonomia uczących się, projekt edukacyjny

Abstrakt

Jak brzmi lato? to podsumowanie projektu wzmacniającego kompetencje międzykulturowe dzięki samodzielnej pracy z tekstami kultury popularnej. Przebieg projektu można określić następująco: faza wstępna – próba analizy i interpretacji tekstów literackich i fragmentów polskich piosenek, faza właściwa (autonomiczna) – od poszukiwania polskich utworów o wskazanych kryteriach i dobierania na podstawie własnych skojarzeń podobnych tekstów chińskiej kultury popularnej, po realizację zadań translatorskich – przekład chińskich tekstów na język polski. Ważną częścią projektu była współpraca z rówieśnikami, tzw. student buddies na etapie selekcji utworów. Dzięki realizacji niniejszego projektu studenci mogli rozwijać kompetencje w zakresie pisania, interpretowania tekstów kultury popularnej oraz porównywania kultur. Prześledzenie działań krok po kroku ma służyć krytycznej autorefleksji co do efektywności tego typu działania i wyciągnięciu wniosków na przyszłość, umożliwiających wprowadzenie usprawnień.

Bibliografia

Berend M., 2020, Nauczanie przez doświadczanie, czyli słów kilka o roli projektów w motywowaniu do działania na lekcjach języka polskiego jako obcego, w: M. Gębka-Wolak, T. Szkapienko (red.), W kręgu kultury i języka, Toruń, s. 153–176.
Google Scholar

Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), 2022, Między Wschodem a Zachodem: O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków.
Google Scholar

Jasińska A., Kajak P., Wegner T. (red.), 2021, Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa.
Google Scholar

Kajak P., 2021, Studia polskie na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu. Studium Przypadku, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner, Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania Polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 116–128.
Google Scholar

Kramsch C., 2006, From Communicative Competence to Symbolic Competence, „The Modern Language Journal”, Vol. 90, No. 2, p. 249–252.
Google Scholar

Nawracka M., 2016, Międzykulturowość w refleksyjnym nauczaniu języków obcych na przykładzie polskiego. Perspektywa antropologiczna, „Lingwistyka Stosowana”, s. 73–86.
Google Scholar

Nisbett R., 2015, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot.
Google Scholar

Prizel-Kania A., 2020, Specyfika postaw i zachowań studentów chińskich jako przedstawicieli kultur kolektywnych w perspektywie glottodydaktycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 277–290. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15
Google Scholar

Róg T., 2016, Glottodydaktyczne obszary badań nad kompetencją międzykulturową, „Neofilolog”, nr 47/2, s. 133–152.
Google Scholar

Siek-Piskozub T., Wach A., 2006, Muzyka i słowa. Rola piosenki w przyswajaniu języka obcego, Poznań, s. 72, s. 111–115.
Google Scholar

Stankiewicz K., Żurek A., 2011, Międzykulturowe uczenie się na kursie języka polskiego jako obcego, „Język. Komunikacja. Informacja”, t. 6, s. 187–194.
Google Scholar

Szafraniec K., 2014, Kultura polska w przekładzie: problem ekwiwalencji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 393–401.
Google Scholar

Wegner T., 2020, Muzyka alternatywna jako punkt wyjścia do dialogu międzykulturowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 291–306. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16
Google Scholar

Wegner T., 2021, Muzyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Polska playlista w praktyce glottodydaktycznej, w: G. Leszczyński, A. Zieniewicz (red.), Bezdroża glottodydaktyki polonistycznej. Studia, rozprawy i szkice, Warszawa, s. 263–278.
Google Scholar

Wegner T., 2023, Polska muzyka w oczach internetowych wędrowców, w: P. Potasińska (red.), Wiele dalekich rejsów. Kultura polska dla cudzoziemców, Warszawa, s. 120–133.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06

Wersje

Jak cytować

Wegner, T. (2024). Jak brzmi lato? Piosenki na lektoracie języka polskiego jako obcego dla chińskich studentów. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 135–145. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.09