Verne’s gates of the future. Developing the ability to describe an object
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.18Keywords:
Polish for foreigners, description, teaching of writing skillsAbstract
The general aim of the article is to describe a method of teaching textual competence to foreigners learning Polish, while the specific aim is to present a strategy of creating one of the forms of written expression, i.e., description, with the example of the literary text Paris of the 20th Century by Jules Verne. The study consists of three parts: the first one deals with the theory of the structure of description, the second one places this form of expression in the space of teaching Polish a foreign language, while the third, an annex with a proposal of exercises, presents concrete ways of shaping the ability to describe reality among students on a course in Polish as a foreign language.
References
Bajor E., Madej E., 2006, Wśród Ludzi i ich spraw. Język polski dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assesment, Companion volume, 2020 https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 (dostęp: 23.07.2021).
Google Scholar
Dakowska M., 2001, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Dąbska E.G., Lipińska E., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania, Kraków.
Google Scholar
Dobesz U., Pasieka M., 2007, Polski? Bardzo chętnie!, Wrocław.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2018, Wokół aktów i gatunków mowy, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 111–122 https://doi.org/10.18778/0860- 6587.25.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Guzy A., Niesporek-Szamburska B., 2013, Uczniowskie zmagania ze słowem. O pisaniu dłuższej formy wypowiedzi na różnych poziomach nauczania, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Partinentia”, t. 4, nr 140, s. 45–63.
Google Scholar
Hamon P., 1983, Czym jest opis?, „Pamiętnik literacki”, t. 74, nr 1, s. 195–220.
Google Scholar
Jochimczyk M., 2016, Kształcenie sprawności pisana w wybranych podręcznikach do nauki języka niemieckiego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/ksztalcenie-sprawnosci-pisania-w-wybranych-podrecznikach-do-nauki-jezyka-niemieckiego (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar
Kłakówna J., 1993, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV–VI. Metodyczny podręcznik nauczyciela, Kraków.
Google Scholar
Komorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Kondrat D., 2018, Jak twórczo wykorzystać czytanie, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/jak-tworczo-wykorzystac-czytanie (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar
Lipińska E., 2006, Z polskim na ty, Kraków.
Google Scholar
Lipińska E., 2016, Pisanie – sprawność niezbędna w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/pisanie-%E2%80%93-sprawnosc-niezbedna-w-ksztalceniujezykowym (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar
Markiewicz H., 1995, Teorie powieści za granicą. Od początków do schyłku XX wieku, Warszawa.
Google Scholar
Podstawa programowa. Język polski https://podstawaprogramowa.pl/szkola-podstawowa-iv-viii/jezyk-polski (dostęp: 29.02.2020).
Google Scholar
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2011, W. Miodunka (red.), Kraków.
Google Scholar
Ruszer A., 2011, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Sławiński J., 1981, O opisie, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, t. 55, nr 1, s. 119–138.
Google Scholar
Verne J., 1997, Paryż w XX wieku, Warszawa.
Google Scholar
https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/opis.html (dostęp: 08.05.2021).
Google Scholar
https://sjp.pwn.pl/sjp/opis;2495602 (dostęp: 08.05.2021).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.