Bramy przyszłości u Verne’a. Rozwijanie umiejętności opisu przedmiotu
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.18Słowa kluczowe:
język polski jako obcy, glottodydaktyka polonistyczna, opis, kształcenie umiejętności pisaniaAbstrakt
Celem ogólnym artykułu jest opisanie sposobu na kształtowanie kompetencji tekstotwórczej u cudzoziemców uczących się języka polskiego, szczegółowym zaś przedstawienie strategii tworzenia jednej z form wypowiedzi pisemnej jaką jest opis (moją szczególną uwagę skupi przedmiot), na przykładzie tekstu literackiego Paryż XX wieku autorstwa Juliusza Verne’a. Studium zbudowano z trzech części: pierwsza zajmuje się teorią struktury opisu, druga umieszcza formę tę w przestrzeni glottodydaktyki polonistycznej, trecia zaś, w postaci aneksu z propozycją ćwiczeń, przestawia konkretne sposoby na kształtowanie umiejętności opisywania rzeczywistości u słuchaczy kursu języka polskiego jako obcego (poziom B2).
Bibliografia
Bajor E., Madej E., 2006, Wśród Ludzi i ich spraw. Język polski dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assesment, Companion volume, 2020 https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 (dostęp: 23.07.2021).
Google Scholar
Dakowska M., 2001, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Dąbska E.G., Lipińska E., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania, Kraków.
Google Scholar
Dobesz U., Pasieka M., 2007, Polski? Bardzo chętnie!, Wrocław.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2018, Wokół aktów i gatunków mowy, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 111–122 https://doi.org/10.18778/0860- 6587.25.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Guzy A., Niesporek-Szamburska B., 2013, Uczniowskie zmagania ze słowem. O pisaniu dłuższej formy wypowiedzi na różnych poziomach nauczania, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Partinentia”, t. 4, nr 140, s. 45–63.
Google Scholar
Hamon P., 1983, Czym jest opis?, „Pamiętnik literacki”, t. 74, nr 1, s. 195–220.
Google Scholar
Jochimczyk M., 2016, Kształcenie sprawności pisana w wybranych podręcznikach do nauki języka niemieckiego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/ksztalcenie-sprawnosci-pisania-w-wybranych-podrecznikach-do-nauki-jezyka-niemieckiego (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar
Kłakówna J., 1993, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV–VI. Metodyczny podręcznik nauczyciela, Kraków.
Google Scholar
Komorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Kondrat D., 2018, Jak twórczo wykorzystać czytanie, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/jak-tworczo-wykorzystac-czytanie (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar
Lipińska E., 2006, Z polskim na ty, Kraków.
Google Scholar
Lipińska E., 2016, Pisanie – sprawność niezbędna w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/pisanie-%E2%80%93-sprawnosc-niezbedna-w-ksztalceniujezykowym (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar
Markiewicz H., 1995, Teorie powieści za granicą. Od początków do schyłku XX wieku, Warszawa.
Google Scholar
Podstawa programowa. Język polski https://podstawaprogramowa.pl/szkola-podstawowa-iv-viii/jezyk-polski (dostęp: 29.02.2020).
Google Scholar
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2011, W. Miodunka (red.), Kraków.
Google Scholar
Ruszer A., 2011, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Sławiński J., 1981, O opisie, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, t. 55, nr 1, s. 119–138.
Google Scholar
Verne J., 1997, Paryż w XX wieku, Warszawa.
Google Scholar
https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/opis.html (dostęp: 08.05.2021).
Google Scholar
https://sjp.pwn.pl/sjp/opis;2495602 (dostęp: 08.05.2021).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.