Czy konstrukcje pytające w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego rejestrują najnowszy uzus polszczyzny potocznej?

Autor

  • Rafał Maćkowiak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.06

Słowa kluczowe:

podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego, polszczyzna potoczna, uzus

Abstrakt

Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy konstrukcje pytające w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego rejestrują najnowszy uzus polszczyzny potocznej. W pracy zostały przedstawione wyniki ankiety, w której respondenci – studenci (w przedziale wiekowym od 20 do 39 lat) specjalizacji nauczanie języka polskiego jako obcego, mieli zdecydować czy struktury pytające umieszczone w podręcznikach do nauki polskiego, rzeczywiście są używane w codziennych rozmowach.

Bibliografia

Bartmiński J., Styl potoczny, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001, s. 115–134.
Google Scholar

Dawidek S., Stelmach A., Stempek I., Szymkiewicz A., Polski, krok po kroku 1, Kraków 2010.
Google Scholar

Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Opole 1977.
Google Scholar

Kurkowska H., Skorupka S., Stylistyka polska. Zarys, Warszawa 2001.
Google Scholar

Malinowska E., Nocoń J., Żydek-Bednarczuk U. (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków 2013.
Google Scholar

Małolepsza M., Szymkiewicz A., Hurra!!! Po polsku 1, Kraków 2006.
Google Scholar

Małolepsza M., Szymkiewicz A., Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik nauczyciela, Kraków 2008.
Google Scholar

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999.
Google Scholar

Piotrowska-Rola E., Porębska M., Polski jest cool. Książka studenta, Lublin 2012.
Google Scholar

Piotrowska-Rola E., Porębska M., Polski jest cool. Zeszyt ćwiczeń, Lublin 2012.
Google Scholar

Stempek I., Grudzień M., Polski, krok po kroku. Zeszyt ćwiczeń 1, Kraków 2010.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Polski, krok po kroku 2, Kraków 2010.
Google Scholar

Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 1987.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., Struktura tekstu rozmowy potocznej, Katowice 1994.
Google Scholar

www.sjp.pwn.pl/sjp/leciec;2477691.html [5.09.2016].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-08

Jak cytować

Maćkowiak, R. (2017). Czy konstrukcje pytające w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego rejestrują najnowszy uzus polszczyzny potocznej?. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 24, 77–95. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.06