Paths of internationalization of Polish enterprises

Authors

  • Beata Anna Glinkowska Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.01

Keywords:

internationalization, SMEs, innovation, international company

Abstract

The variability of the environment, saturation of the domestic market, the need to remain competitive, etc. require enterprises to search for new solutions in the fields of management and operation. Managers are confronted with new challenges. The internationalization of enterprises became an increasingly occurring pattern of cooperation and collaboration, resulting from the need to seek new markets and new opportunities, as well as the need to survive on the market. The article presents some chosen aspects of internationalization of enterprises, with a particular focus on the specifics of the internationalization of Polish companies of micro, small and medium size. The article presents the motives that guide entrepreneurs and managers, allowing them to expand their business activities to foreign markets. Also, it shows the barriers, which occur most frequently in the process of internationalization. The conducted empirical studies became the basis for presenting the ways of internationalization of Polish enterprises from the SME sector. The results were then referred to the conditions present in Poland and to the existing models. The article was written based on the analysis of literature and own research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beata Anna Glinkowska, Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania

Dr, adiunkt, autorka ponad 80 artykułów i współautorka dwóch publikacji książkowych: funkcjonowanie przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej, internacjonalizacja przedsiębiorstw, menedżeryzm.

References

Adebahr H. (1980), Auslandsaktivitäten deutsche Unternehmen – Chancen der Zukunftssicherung, Deutsche Gesellschaft für Betriebswirtschaft, Köln, Dortmund.
Google Scholar

Aharoni Y. (1966), The Foreigen Investment Decision Process, Harvard Graduale School of Business, Cambridge, MA.
Google Scholar

Buckley A. (2002), Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Cavusgil S.T. (1984), Differences among exporting firms based on their degree of internationalization, “Journal of Business Research” vol. 12, issue 2, p. 195–208.
Google Scholar

Cieślik J. (1987), Zarys teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa, SGPiS, Warszawa.
Google Scholar

Czinkota M., Johston W. (1981), Segmenting U.S. Firms for Export Development, “Journal of Business Review”, no. 4, p. 19–23.
Google Scholar

Daszkiewicz N., Wasilczuk J., Dominiak P. (2005), Małe i średnie przedsiębiorstwa wobec procesów integracji gospodarki światowej – teoria i metodologia badań, [in:] P. Dominiak, J. Wasilczuk, N. Daszkiewicz (eds.), Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Francji, Włoch, Czech i Polski, Wydawnictwo SPG, Gdańsk.
Google Scholar

Daszkiewicz N. (2004), Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo SPG, Gdańsk.
Google Scholar

Dulfer E. (1992), Internationales Magagement In unterschiedlichen Kulturbereichen, O.Oldenbourg Verlag, Munnchen–Wien.
Google Scholar

Dörnberg E.A. (1982), Die Internationalisierung mittelständischer Industrieunter-nehmungen – Auswirkungen auf Organisationsstruktur und Führungsstil, Gottingen, Vandenhoeck, Ruprecht.
Google Scholar

GUS (2012), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009–2011, Warszawa.
Google Scholar

Gierszewska G., Wawrzyniak B. (2001), Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext, Warszawa.
Google Scholar

Glinkowska B. (2014), Internacjonalizacja przedsiębiorstw – zagadnienia wybrane, [w:] Ł. Skiba, A. Czarnecka (eds.), Nowe kierunki w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Google Scholar

Gołębiowski T. (ed.) (1994), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.E. (1977), The Internationalization Process of the firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Commitments, “Journal of International Business Studies” 8, vol. 8, p. 22–23.
Google Scholar

Lichtarski J. (ed.) (2001), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Luostarinen R., Hellman H. (1993), Internationalization Process and Strategies of Finnish Family Enterprise, [in:] M. Virtanen (ed.) Proceedings of the Conference on the Development, “Ministry of Trade and Industry, Studies and Raports”, no. 59, p. 2–37.
Google Scholar

Matthyssens P., Pauwels P., Vandenbempt K. (2001), Strategic Behavior in Globalizing Markets: Case Studies on the Internationalization of Mid-Sized MNEs, [in:] Preceedings of 6th Workshop in International Business, University of Vaasa.
Google Scholar

Mead R., Andrews T.G. (2011), Zarządzanie międzynarodowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar

Monitoring kondycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw 2006 (2006), PKPP Lewiatan, Warszawa.
Google Scholar

Nogalski B., Daszkiewicz N. (2005), Internacjonalizacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw – przymus czy swobodny wybór, [in:] Strategie korporacji działających w skali ponadnarodowej, Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, Tychy.
Google Scholar

OECD (1997), Globalisation and small and medium enterprises, Paris.
Google Scholar

Rugman A.M. (1980), A New theory of the multinational enterprise, internationalization versus internationalization, “Columbia Journal of World Business”, t. 15, vol. 33, p. 76–78.
Google Scholar

Rymarczyk J. (1996), Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Rymarczyk J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE S.A., Warszawa.
Google Scholar

Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Witkowska J., Wysokińska Z. (2006), Umiędzynarodowienie małych i średnich przedsiębiorstw a procesy integracji europejskiej. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

http://portalwiedzy.onet.pl/88268,,,,internacjonalizacja,haslo.html [Dostęp 07 VII 2015].
Google Scholar

Downloads

Published

2017-05-22

How to Cite

Glinkowska, B. A. (2017). Paths of internationalization of Polish enterprises. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(326), [5]–18. https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.01

Issue

Section

Articles