Drogi internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw

Autor

  • Beata Anna Glinkowska Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.01

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, sektor MSP, umiędzynarodowienie, innowacje, przedsiębiorstwo międzynarodowe

Abstrakt

Zmienność otoczenia, nasycenie rynku krajowego, konieczność pozostania konkurencyjnym itp. wymusza na przedsiębiorstwach poszukiwanie nowych rozwiązań w sferze gospodarowania i funkcjonowania. Stawia przed menedżerami nowe wyzwania. Internacjonalizacja przedsiębiorstw to coraz częściej występujący sposób kooperacji i współpracy, wynikający z konieczności poszukiwania nowych rynków zbytu, nowych możliwości, czy przetrwania. W artykule przedstawiono wybrane aspekty internacjonalizacji przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki internacjonalizacji polskich firm o mikro, małej i średniej wielkości. Przedstawiono motywy, którymi kierują się przedsiębiorcy i menedżerowie, pozwalające z działalnością gospodarczą wychodzić na rynki zagraniczne. Zawarto też bariery, które w procesie internacjonalizacji występują najczęściej. Przeprowadzono badania empiryczne, na podstawie których pokazano drogi (sposoby) internacjonalizacji przedsiębiorstw polskich z sektora MSP. Odniesiono wyniki badań do polskiej specyfiki i do istniejących modeli. Artykuł napisano w oparciu o analizę literatury i badania własne.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Beata Anna Glinkowska - Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki

Dr, adiunkt, autorka ponad 80 artykułów i współautorka dwóch publikacji książkowych: funkcjonowanie przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej, internacjonalizacja przedsiębiorstw, menedżeryzm.

Bibliografia

Adebahr H. (1980), Auslandsaktivitäten deutsche Unternehmen – Chancen der Zukunftssicherung, Deutsche Gesellschaft für Betriebswirtschaft, Köln, Dortmund.
Google Scholar

Aharoni Y. (1966), The Foreigen Investment Decision Process, Harvard Graduale School of Business, Cambridge, MA.
Google Scholar

Buckley A. (2002), Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Cavusgil S.T. (1984), Differences among exporting firms based on their degree of internationalization, “Journal of Business Research” vol. 12, issue 2, p. 195–208.
Google Scholar

Cieślik J. (1987), Zarys teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa, SGPiS, Warszawa.
Google Scholar

Czinkota M., Johston W. (1981), Segmenting U.S. Firms for Export Development, “Journal of Business Review”, no. 4, p. 19–23.
Google Scholar

Daszkiewicz N., Wasilczuk J., Dominiak P. (2005), Małe i średnie przedsiębiorstwa wobec procesów integracji gospodarki światowej – teoria i metodologia badań, [in:] P. Dominiak, J. Wasilczuk, N. Daszkiewicz (eds.), Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Francji, Włoch, Czech i Polski, Wydawnictwo SPG, Gdańsk.
Google Scholar

Daszkiewicz N. (2004), Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo SPG, Gdańsk.
Google Scholar

Dulfer E. (1992), Internationales Magagement In unterschiedlichen Kulturbereichen, O.Oldenbourg Verlag, Munnchen–Wien.
Google Scholar

Dörnberg E.A. (1982), Die Internationalisierung mittelständischer Industrieunter-nehmungen – Auswirkungen auf Organisationsstruktur und Führungsstil, Gottingen, Vandenhoeck, Ruprecht.
Google Scholar

GUS (2012), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009–2011, Warszawa.
Google Scholar

Gierszewska G., Wawrzyniak B. (2001), Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext, Warszawa.
Google Scholar

Glinkowska B. (2014), Internacjonalizacja przedsiębiorstw – zagadnienia wybrane, [w:] Ł. Skiba, A. Czarnecka (eds.), Nowe kierunki w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Google Scholar

Gołębiowski T. (ed.) (1994), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.E. (1977), The Internationalization Process of the firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Commitments, “Journal of International Business Studies” 8, vol. 8, p. 22–23.
Google Scholar

Lichtarski J. (ed.) (2001), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Luostarinen R., Hellman H. (1993), Internationalization Process and Strategies of Finnish Family Enterprise, [in:] M. Virtanen (ed.) Proceedings of the Conference on the Development, “Ministry of Trade and Industry, Studies and Raports”, no. 59, p. 2–37.
Google Scholar

Matthyssens P., Pauwels P., Vandenbempt K. (2001), Strategic Behavior in Globalizing Markets: Case Studies on the Internationalization of Mid-Sized MNEs, [in:] Preceedings of 6th Workshop in International Business, University of Vaasa.
Google Scholar

Mead R., Andrews T.G. (2011), Zarządzanie międzynarodowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar

Monitoring kondycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw 2006 (2006), PKPP Lewiatan, Warszawa.
Google Scholar

Nogalski B., Daszkiewicz N. (2005), Internacjonalizacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw – przymus czy swobodny wybór, [in:] Strategie korporacji działających w skali ponadnarodowej, Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, Tychy.
Google Scholar

OECD (1997), Globalisation and small and medium enterprises, Paris.
Google Scholar

Rugman A.M. (1980), A New theory of the multinational enterprise, internationalization versus internationalization, “Columbia Journal of World Business”, t. 15, vol. 33, p. 76–78.
Google Scholar

Rymarczyk J. (1996), Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Rymarczyk J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE S.A., Warszawa.
Google Scholar

Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Witkowska J., Wysokińska Z. (2006), Umiędzynarodowienie małych i średnich przedsiębiorstw a procesy integracji europejskiej. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

http://portalwiedzy.onet.pl/88268,,,,internacjonalizacja,haslo.html [Dostęp 07 VII 2015].
Google Scholar

Opublikowane

2017-05-22

Jak cytować

Glinkowska, B. A. (2017). Drogi internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(326), [5]–18. https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.01

Numer

Dział

Artykuł