Paths of internationalization of Polish enterprises
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.01Keywords:
internationalization, SMEs, innovation, international companyAbstract
The variability of the environment, saturation of the domestic market, the need to remain competitive, etc. require enterprises to search for new solutions in the fields of management and operation. Managers are confronted with new challenges. The internationalization of enterprises became an increasingly occurring pattern of cooperation and collaboration, resulting from the need to seek new markets and new opportunities, as well as the need to survive on the market. The article presents some chosen aspects of internationalization of enterprises, with a particular focus on the specifics of the internationalization of Polish companies of micro, small and medium size. The article presents the motives that guide entrepreneurs and managers, allowing them to expand their business activities to foreign markets. Also, it shows the barriers, which occur most frequently in the process of internationalization. The conducted empirical studies became the basis for presenting the ways of internationalization of Polish enterprises from the SME sector. The results were then referred to the conditions present in Poland and to the existing models. The article was written based on the analysis of literature and own research.
Downloads
References
Adebahr H. (1980), Auslandsaktivitäten deutsche Unternehmen – Chancen der Zukunftssicherung, Deutsche Gesellschaft für Betriebswirtschaft, Köln, Dortmund.
Google Scholar
Aharoni Y. (1966), The Foreigen Investment Decision Process, Harvard Graduale School of Business, Cambridge, MA.
Google Scholar
Buckley A. (2002), Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Cavusgil S.T. (1984), Differences among exporting firms based on their degree of internationalization, “Journal of Business Research” vol. 12, issue 2, p. 195–208.
Google Scholar
Cieślik J. (1987), Zarys teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa, SGPiS, Warszawa.
Google Scholar
Czinkota M., Johston W. (1981), Segmenting U.S. Firms for Export Development, “Journal of Business Review”, no. 4, p. 19–23.
Google Scholar
Daszkiewicz N., Wasilczuk J., Dominiak P. (2005), Małe i średnie przedsiębiorstwa wobec procesów integracji gospodarki światowej – teoria i metodologia badań, [in:] P. Dominiak, J. Wasilczuk, N. Daszkiewicz (eds.), Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Francji, Włoch, Czech i Polski, Wydawnictwo SPG, Gdańsk.
Google Scholar
Daszkiewicz N. (2004), Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo SPG, Gdańsk.
Google Scholar
Dulfer E. (1992), Internationales Magagement In unterschiedlichen Kulturbereichen, O.Oldenbourg Verlag, Munnchen–Wien.
Google Scholar
Dörnberg E.A. (1982), Die Internationalisierung mittelständischer Industrieunter-nehmungen – Auswirkungen auf Organisationsstruktur und Führungsstil, Gottingen, Vandenhoeck, Ruprecht.
Google Scholar
GUS (2012), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009–2011, Warszawa.
Google Scholar
Gierszewska G., Wawrzyniak B. (2001), Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext, Warszawa.
Google Scholar
Glinkowska B. (2014), Internacjonalizacja przedsiębiorstw – zagadnienia wybrane, [w:] Ł. Skiba, A. Czarnecka (eds.), Nowe kierunki w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Google Scholar
Gołębiowski T. (ed.) (1994), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Johanson J., Vahlne J.E. (1977), The Internationalization Process of the firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Commitments, “Journal of International Business Studies” 8, vol. 8, p. 22–23.
Google Scholar
Lichtarski J. (ed.) (2001), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Luostarinen R., Hellman H. (1993), Internationalization Process and Strategies of Finnish Family Enterprise, [in:] M. Virtanen (ed.) Proceedings of the Conference on the Development, “Ministry of Trade and Industry, Studies and Raports”, no. 59, p. 2–37.
Google Scholar
Matthyssens P., Pauwels P., Vandenbempt K. (2001), Strategic Behavior in Globalizing Markets: Case Studies on the Internationalization of Mid-Sized MNEs, [in:] Preceedings of 6th Workshop in International Business, University of Vaasa.
Google Scholar
Mead R., Andrews T.G. (2011), Zarządzanie międzynarodowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Monitoring kondycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw 2006 (2006), PKPP Lewiatan, Warszawa.
Google Scholar
Nogalski B., Daszkiewicz N. (2005), Internacjonalizacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw – przymus czy swobodny wybór, [in:] Strategie korporacji działających w skali ponadnarodowej, Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, Tychy.
Google Scholar
OECD (1997), Globalisation and small and medium enterprises, Paris.
Google Scholar
Rugman A.M. (1980), A New theory of the multinational enterprise, internationalization versus internationalization, “Columbia Journal of World Business”, t. 15, vol. 33, p. 76–78.
Google Scholar
Rymarczyk J. (1996), Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Rymarczyk J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE S.A., Warszawa.
Google Scholar
Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Witkowska J., Wysokińska Z. (2006), Umiędzynarodowienie małych i średnich przedsiębiorstw a procesy integracji europejskiej. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
http://portalwiedzy.onet.pl/88268,,,,internacjonalizacja,haslo.html [Dostęp 07 VII 2015].
Google Scholar