Research Study of the Resource School Implementation Project
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.366.01Keywords:
resource school, action research, model driven architectureAbstract
The article describes an original project to implement a resource school solution, which in the case described is focused on intellectual capital. In addition to the project and the organization, what is important here is the human being – the creator of knowledge and value. The research study is concerned with the academic teaching profession and IT subjects, and as a result, the implementation of the university’s pragmatic mission understood as meeting the needs of society. For this purpose, the author uses Educational Action Research (EAR). The publication presents empirical research based on more than 8 years of experience of a research and teaching employee, documented through sites.google.com. Conclusions are drawn from the 12 edited scientific publications, 17 teaching presentations, and 2 projects popularizing software engineering practices posted in these resources. The author tries to respect the concept of network strategy – understood by the process of value creation using the resources and competencies of all its members. In doing so, the author draws on the practices of relational and network approaches, and seeks to adapt such IT solutions that allow the management of social capital. The possible and expected consequences of the publication, following the keynote of intervention research in education, is a discussion in the teacher‑research community.
Downloads
References
Bishop M. (2009), Essential economics: an A−Z guide, Bloomberg Press, New York.
Google Scholar
Brambilla M., Cabot J., Wimmer M. (2017), Model Driven Software Engineering in Practice, Morgan & Claypool, USA.
Google Scholar
Burrell G., Morgan G. (1979), Sociological Paradigms and Organisational Analysis, Ashgate Publishing Company, Brookfield.
Google Scholar
Czakon W. (2012), Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Gdańsk.
Google Scholar
Czakon W. (2014), Szkoły a mody w zarządzaniu strategicznym, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 27(2), s. 47–55.
Google Scholar
Dewey J. (1938), Experience and Education, Kappa Delta Pi, New York.
Google Scholar
Edvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Feliniak U. (2006), Znaczenie kapitału ludzkiego w kreowaniu wartości firmy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, t . 199, s. 83–97.
Google Scholar
Frankel D. (2002), Model Driven Architecture: Model Driven Architecture: Applying MDA to Enterprise Computing, Addison Wesley Professional, Hoboken.
Google Scholar
Frączkiewicz Wronka A. (2011), Podejście zasobowe w zarządzaniu organizacją publiczną – perspektywa interesariuszy, [w:] R. Krupski (red.), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych, s. 281–310.
Google Scholar
Gibbs P., Cartney P., Wilkinson K., Parkinson J., Cunningham S., James Reynolds C., Zoubir T., Brown V., Barter P., Sumner P., MacDonald A., Dayananda A., Pitt A. (2017), Literature review on the use of action research in higher education, „Educational Action Research”, nr 25(1), s. 3–22, https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1124046
Google Scholar
Gospodarek T. (2014), Wykład pt. Nauka o organizacji, https://docplayer.pl/16423443-Nauka-o-organizacji-wyklad.html [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar
Janasz K., Wiśniewska J. (2013), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Kawa A., Fuks K. (2013), Sieci przedsiębiorstw, [w:] M. Ciesielski (red.), Sieci w gospodarce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Kemmis S., McTaggart R. (1988), The action research planner, Deakin University, Geelong.
Google Scholar
Kisielnicki J., Pańkowska M., Sroka H. (2012), Zintegrowane systemy informatyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kleppe A., Warmer J., Bast W. (2003), MDA Explained: The Model Driven Architecture: Practice and Promise, Pearson Education, Boston.
Google Scholar
Krupski R. (red.) (2011), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie”, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych.
Google Scholar
Krzakiewicz K. (2013), Zastosowanie podejścia sieciowego w zarządzaniu strategicznym, „Organizacja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, z. 52, s. 109–117.
Google Scholar
Lewin K. (1946), Action research and minority problems, „Journal of Social Issues”, nr 2(4), s. 34–46.
Google Scholar
Mazur Z., Orłowska A. (2018), Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury, „Polskie Forum Psychologiczne”, t. 23, nr 2, s. 235–251.
Google Scholar
Mellor S.J. (2003), MDA Distilled: Principles of Model driven Architecture, Addison Wesley Professional, Boston.
Google Scholar
Niemczyk J. (2013a), Strategia. Od planu do sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Niemczyk J. (2013b), Ujęcia zarządzania strategicznego z perspektywy renty ekonomicznej, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 22(2), s. 77–83.
Google Scholar
Obłój K. (2007), Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Ogden C.K., Richards I.A. (1923), The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism, Hearcourt, Brace & World, Inc., New York
Google Scholar
Olszak C., Ziemba E. (2006), Zarys koncepcji zastosowania technologii informatycznych w zarządzaniu kapitałem intelektualnym, https://www.researchgate.net/profile/ewa-ziemba-2/publication/268431574_zarys_koncepcji_zastosowania_technologii_informatycznych_w_zarzadzaniu_kapitalem_intelektualnym/links/54d260230cf28e069723fdd4/zarys-koncepcji-zastosowania-technologii-informatycznych [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar
Pan J.Z., Staab S., Aßmann U., Ebert J., Zhao Y. (2013), Ontology Driven Software Development, Springer Verlag, Berlin–Heidelberg, https://doi.org/10.1007/978-3-642-31226-7
Google Scholar
Perska Tembłowska A. (2019), Interesariusze w procesie formułowania celów strategicznych gmin i zasady ich współdziałania, „Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyt Naukowy”, nr 175, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar
Pobrotyn A. (2012), Znaczenie kapitału intelektualnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne”, issue 1, s. 121–134.
Google Scholar
Portes A. (1998), Social Capital. Its Origins and Applications in Modern Sociology, „Annual Review of Sociology”, vol. 24, s. 1–24, https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.1
Google Scholar
Putnam R. (2008), Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Raistrick C., Franics P., Wright J., Carter C., Wilkie I . (2004), Model Driven Architecture with Executable UML, Cambridge University Press, Cambridge
Google Scholar
Rumelt R. (1974), Strategy, Structure, and Economic Performance, Harvard University Press, Cambridge.
Google Scholar
Sagor R. (2000), Guiding school improvement with action research, ASCD, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria.
Google Scholar
Stańczyk Hugiet E. (2013), Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Stańczyk Hugiet E., Niemczyk J., Jasiński B. (2012), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Sułkowski Ł. (2012), Epistemologia i metodologia zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Suszyński C. (2014), Rozdroża zarządzania strategicznego. Ewolucja szkół, postępująca rekapitulacja, czy nowa wiedza?, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych, s. 57–66.
Google Scholar
Wernerfelt B. (1984), A Resource-Based View of the Firm, „Strategic Management Journal”, nr 5(2), s. 171–180.
Google Scholar
Woleński J. (2016), Wiedza i jej źródła, https://www.youtube.com/watch?v=PrxQRCRtuCo [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar
Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K. (2006), Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Google Scholar
Zakrzewska Bielawska A. (2014), Ewolucja szkół strategii: przegląd głównych podejść i koncepcji, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 27, s. 9–29.
Google Scholar
Ziemba E. (2009), Projektowanie portali korporacyjnych dla organizacji opartych na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar