Wpływ innowacyjności na poprawę konkurencyjności banków – analiza case studies
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.22.03Słowa kluczowe:
innowacyjność, konkurencyjność, bankowośćAbstrakt
Analiza sektora bankowego wskazuje, że wprowadzanie innowacji stało się jedną z kluczowych strategii wzmacniania pozycji konkurencyjnej, w tym walki o pozyskanie grona nowych klientów. Innowacyjność w bankowości nabiera coraz większego znaczenia, a banki niestosujące się do panującego trendu znacząco obniżają swoją pozycję rynkową. Nasilone działania pod względem wprowadzania innowacji, które zostały docenione na forum międzynarodowym i krajowym licznymi nagrodami, skłoniły autorkę do zobrazowania problemu badawczego na przykładzie banków PKO BP, mBank, Idea Bank oraz ING Bank Śląski. Celem artykułu jest ukazanie wpływu innowacyjności na konkurencyjność banków. Artykuł przedstawia szeroki przegląd definicyjny pojęcia „konkurencyjność”, przybliża specyfikę konkurencyjności w sektorze bankowym, rodzaje innowacji finansowych oraz analizę case studies wybranych banków, odnoszącą się do wskaźników efektywnościowych a także skutków wprowadzanych innowacji.
Bibliografia
Bednarska- Olejniczak D. (2011), Marketing w usługach bankowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Warszawa.
Google Scholar
Davidson H (1989), Developing New Personal Financial Products – Some Evidenceon the Role of Market Research, “International Journal of Bank Marketing” No. 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/02652328910134563
Flejterski P. (1999), Konkurencyjność a dylematy dywersyfikacji struktury bankowości w Polsce [in:] Finanse i bankowość a wejście Polski do Unii Europejskiej, Warszawa- Pułtusk.
Google Scholar
Godziszewski B. (2001), Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, UMK, Toruń.
Google Scholar
Grzegorczyk W. (1997), Strategie marketingowe banków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Hansen G. (dostęp 25.02.2016), Innowacje w bankach są mało zyskowne, ale dają inny efekt, ObserwatorFinansowy, www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/bankowosc/innowacje-w-bankach-sa-malo-zyskowne-ale-daja-inny-efekt (accessed: 25.02.2016).
Google Scholar
Harasim J. (2004), Strategie marketingowe w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej, wyd. 2, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
Kisiel M. (2007), Internet a konkurencyjność banków w Polsce, CeDeWu.pl, Warszawa.
Google Scholar
KNF, Raport o sytuacji banków 2010–2015, www.knf.gov.pl/opracowania/sektor_bankowy/raporty_i_opracowania/publika-cje_sektora_bankowego/index.html (accessed: 17.03.2016).
Google Scholar
Kosiński B. (2001), Tendencje rozwojowe na rynku usług bankowych [in:] I. Oręziak, B. Pietrzak, Bankowość na świecie i w Polsce – stan obecny i tendencje rozwojowe, Instytut Naukowo-Wydawniczy Olympus, Warszawa.
Google Scholar
Kostecka A., Innowacje w bankowości elektronicznej. Tu wygrywa Polska, http://natemat.pl/125031,innowacje-w-dziedzinie-bankowosci-elektronicznej (accessed: 14.01.2014).
Google Scholar
Krzyżkiewicz Z. (1996), Innowacje bankowe, Wyższa Szkoła Ubezpieczeń i Bankowości, Warszawa.
Google Scholar
Marcinkowska M. (2012), Innowacje finansowe w bankach, “Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica”, No. 266.
Google Scholar
Marcinkowska M. (2013), Kapitał relacyjny banku, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Miklaszewska E. (2010), Wpływ deregulacji rynków finansowych na strategie banków komercyjnych [in:] E. Miklaszewska (ed.), Bank na rynku finansowym: problemy skali, efektywności i nadzoru, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
NBP, Raport o stabilności systemu finansowego 2015, www.nbp.pl/home.aspx?f=/systemfinansowy/system_finansowy.html (accessed: 15.02.2015).
Google Scholar
Pawłowska M. (2005), Konkurencja i efektywność na polskim rynku bankowym na tle zmian strukturalnych i technologicznych, “Materiały i studia NBP”, No. 192.
Google Scholar
Pawłowska M. (2012), Konkurencja w sektorze bankowym. Teoria i wyniki empiryczne, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Pawłowski J. (2008), Diagnoza potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw, “Przegląd Organizacji”, No. 5.
Google Scholar
Pierścionek Z. (2007), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Porter M.E. (1998), Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Przybyciński T. (1998), Dylematy rozwoju konkurencji w sektorze bankowym w Polsce, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar
Rose P., Marquis H.M. (2009), Money market and capital market, Financial Institutions and Instrumentsin a Global Marketplace, McGraw Hill, Nowy Jork, No. 5.
Google Scholar
Rosińska-Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Rosińska-Bukowska M. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu w procesie kreacji wartości dodanej przedsiębiorstwa [in:] Kreacja wartości przedsiębiorstw. Nowe trendy i kierunki rozwoju, M. Jabłoński, K. Zamasz (eds.), Prace Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
Google Scholar
Skawińska E. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Stankiewicz M. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstwa, budowanie konkurencyjności i przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.
Google Scholar
Szpringer W. (1994), Dostosowania strukturalne w gospodarce. Konkurencja czy regulacja?, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
Google Scholar
Van Hoose D. (2010), The industrial organization of banking, Bank Behaviour, Market Structure and Regulation, Springer-Veralg, Berlin Heidelberg.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-02821-2
Zielińska-Głebocka A. (2004), Podstawowe założenia konkurencji [in:] Z. Brodecki (ed.), Konkurencja, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.