The Impact of Innovation on the Improvement of The Competitiveness of Banks – an Analysis of Case Studies
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.22.03Keywords:
innovation, competitiveness, bankingAbstract
An analysis of the banking sector shows that innovation has become a key strategy for banks to strengthen their competitive position and the struggle to win customer base. Innovativeness is becoming more and more important and banks which do not adjust to this trend tend to lose their market share. Their numerous innovative activities and wide international recognition in that matter convinced the Author to focus on PKO BP, ING Bank, mBank, and Idea Bank to illustrate the research problem. The aim of the article is to show the impact of innovation on the competitiveness of banks. The article represents a broad discussion of the definition of the concept of competitiveness, the types of financial innovation, and an analysis of the indicators of efficiency of selected banks. It also links the relevant indicators of the introduced innovations.
References
Bednarska- Olejniczak D. (2011), Marketing w usługach bankowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Warszawa.
Google Scholar
Davidson H (1989), Developing New Personal Financial Products – Some Evidenceon the Role of Market Research, “International Journal of Bank Marketing” No. 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/02652328910134563
Flejterski P. (1999), Konkurencyjność a dylematy dywersyfikacji struktury bankowości w Polsce [in:] Finanse i bankowość a wejście Polski do Unii Europejskiej, Warszawa- Pułtusk.
Google Scholar
Godziszewski B. (2001), Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, UMK, Toruń.
Google Scholar
Grzegorczyk W. (1997), Strategie marketingowe banków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Hansen G. (dostęp 25.02.2016), Innowacje w bankach są mało zyskowne, ale dają inny efekt, ObserwatorFinansowy, www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/bankowosc/innowacje-w-bankach-sa-malo-zyskowne-ale-daja-inny-efekt (accessed: 25.02.2016).
Google Scholar
Harasim J. (2004), Strategie marketingowe w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej, wyd. 2, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
Kisiel M. (2007), Internet a konkurencyjność banków w Polsce, CeDeWu.pl, Warszawa.
Google Scholar
KNF, Raport o sytuacji banków 2010–2015, www.knf.gov.pl/opracowania/sektor_bankowy/raporty_i_opracowania/publika-cje_sektora_bankowego/index.html (accessed: 17.03.2016).
Google Scholar
Kosiński B. (2001), Tendencje rozwojowe na rynku usług bankowych [in:] I. Oręziak, B. Pietrzak, Bankowość na świecie i w Polsce – stan obecny i tendencje rozwojowe, Instytut Naukowo-Wydawniczy Olympus, Warszawa.
Google Scholar
Kostecka A., Innowacje w bankowości elektronicznej. Tu wygrywa Polska, http://natemat.pl/125031,innowacje-w-dziedzinie-bankowosci-elektronicznej (accessed: 14.01.2014).
Google Scholar
Krzyżkiewicz Z. (1996), Innowacje bankowe, Wyższa Szkoła Ubezpieczeń i Bankowości, Warszawa.
Google Scholar
Marcinkowska M. (2012), Innowacje finansowe w bankach, “Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica”, No. 266.
Google Scholar
Marcinkowska M. (2013), Kapitał relacyjny banku, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Miklaszewska E. (2010), Wpływ deregulacji rynków finansowych na strategie banków komercyjnych [in:] E. Miklaszewska (ed.), Bank na rynku finansowym: problemy skali, efektywności i nadzoru, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
NBP, Raport o stabilności systemu finansowego 2015, www.nbp.pl/home.aspx?f=/systemfinansowy/system_finansowy.html (accessed: 15.02.2015).
Google Scholar
Pawłowska M. (2005), Konkurencja i efektywność na polskim rynku bankowym na tle zmian strukturalnych i technologicznych, “Materiały i studia NBP”, No. 192.
Google Scholar
Pawłowska M. (2012), Konkurencja w sektorze bankowym. Teoria i wyniki empiryczne, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Pawłowski J. (2008), Diagnoza potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw, “Przegląd Organizacji”, No. 5.
Google Scholar
Pierścionek Z. (2007), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Porter M.E. (1998), Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Przybyciński T. (1998), Dylematy rozwoju konkurencji w sektorze bankowym w Polsce, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar
Rose P., Marquis H.M. (2009), Money market and capital market, Financial Institutions and Instrumentsin a Global Marketplace, McGraw Hill, Nowy Jork, No. 5.
Google Scholar
Rosińska-Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Rosińska-Bukowska M. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu w procesie kreacji wartości dodanej przedsiębiorstwa [in:] Kreacja wartości przedsiębiorstw. Nowe trendy i kierunki rozwoju, M. Jabłoński, K. Zamasz (eds.), Prace Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
Google Scholar
Skawińska E. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Stankiewicz M. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstwa, budowanie konkurencyjności i przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.
Google Scholar
Szpringer W. (1994), Dostosowania strukturalne w gospodarce. Konkurencja czy regulacja?, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
Google Scholar
Van Hoose D. (2010), The industrial organization of banking, Bank Behaviour, Market Structure and Regulation, Springer-Veralg, Berlin Heidelberg.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-02821-2
Zielińska-Głebocka A. (2004), Podstawowe założenia konkurencji [in:] Z. Brodecki (ed.), Konkurencja, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.