Rynek Neuer Markt: droga od sukcesu do porażki

Autor

  • Sonia Woś Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Wydział Gospodarki Międzynarodowej, Katedra Finansów Międzynarodowych image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.11.05

Słowa kluczowe:

alternatywny system obrotu, niemiecki rynek kapitałowy, Giełda Papierów Wartościowych we Frankfurcie, Neuer Markt

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie niemieckiego rynku NeuerMarkt, jego struktury, dynamicznego rozwoju w latach 1997–2003 oraz głównych przyczyn upadku. Analizie poddano ramy prawne funkcjonowania rynku, indeksy giełdowe, główne kryteria dopuszczania akcji do obrotu, a także wybrane obowiązki informacyjne ciążące na emitentach. Do źródeł porażki niemieckiego alternatywnego systemu obrotu zalicza się pęknięcie tzw. bańki internetowej, które doprowadziło do spadku cen akcji. Do upadku przyczyniły się również liczne skandale i bankructwa notowanych na giełdzie spółek, a także zaostrzenie przez Deutsche Börse AG kryteriów wejścia na rynek. Przeprowadzone obserwacje mogą zostać wykorzystane podczas analizy innych alternatywnych systemów obrotu, np. polskiego rynku NewConnect.

Bibliografia

Beike R., Köttner A., Schlütz J. (2000), NeuerMarkt und Nasdaq. Erfolgreichan den Wachstumbörsen, Schäffer-Poeschel Verlag Stuttgart, Stuttgart.
Google Scholar

Burghof, H.P., Hunger, A. (2004), The NeuerMarkt: an (overly) risky asset of Germany’s financial system, The Rise and Fall of Europe’s New Stock Markets Advances in Financial Economics, Vol. 10.
Google Scholar

Förschle G., Helmschrott H. (2001), NeuerMarkt an der Frankfurter Wertpapierbörse, Fachverlag Moderne Wirtschaft, Frankfurt am Main.
Google Scholar

Knips S. (2000), Risikokapital und NeuerMarkt, Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main.
Google Scholar

Neubauer S. (2002), Zulässigkeit und Grenzen der einseitigen Änderung des Regelwerks Neuer Markt durch die Deutsche Börse AG, praca doktorska, Christian-Albert Universität, Kiel.
Google Scholar

Plötz W. (2001), Who is who. NeuerMarkt, Frankfurter Allgemeine Zeitung Verlagsbereich Buch, Frankfurt am Main.
Google Scholar

Plückelmann K. (2000), Der NeuerMarkt der Deutsche Börse AG, Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main.
Google Scholar

Roelofsen N.K.H. (2002), Initial Public Offering am NeuerMarkt, hansebuch Verlag, Hamburg.
Google Scholar

Rules and Regulations NeuerMarkt, wg stanu prawnego na dzień 1 lipca 2002 roku.
Google Scholar

Schlote K., Steffen H. (1997), NeuerMarkt mit voller Kraft voraus, Dresdner Kleinwort Benson Research.
Google Scholar

Vitols S. (2001), Frankfurt’s Neuer Markt and the IPO explosion: is Germany on the road to Silicon Valley?, „Economy and Society”, Vol. 30, No. 4.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/03085140120089090

Volk G. (2000), Going Public. Der Gang and die Börse: Beratung, Erfahrungen, Begleitung, NeuerMarkt, Schäffer-Poeschel Verlag Stuttgart, Stuttgart.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-09-30

Jak cytować

Woś, S. (2015). Rynek Neuer Markt: droga od sukcesu do porażki. Ekonomia Międzynarodowa, (11), 176–189. https://doi.org/10.18778/2082-4440.11.05

Numer

Dział

Articles