“I’m not leaving home and maybe I’ll wait it out somehow...”. Zdzisław Beksiński’s short stories in the context of Gaston Bachelard’s theory of the oneiric house
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.13.15Keywords:
Zdzislaw Beksinski, Gaston Bachelard, oneiric house, oneirismAbstract
Known primarily for his painting, photography and computer graphics, Zdzisław Beksiński was, in fact, a total artist. Over the course of two years, from 1963 to 1965, he penned some three hundred typewritten pages, which served as the basis for the selection of short stories in 2015. Beksiński was very fond of his writing, but eventually decided to devote himself fully to painting in the hope of gaining his longed-for independence. In his literary attempts one can find a number of themes that recur time and again in the artist’s imagination. The most important include sleep, death and home. This article aims to look at the last of these on the basis of three short stories: “Na końcu ogrodu” [At the End of the Garden], “Informator” [The Informer] and “Wilki” [Wolves]. The myth of home in Beksiński’s short stories will be examined in the context of Gaston Bachelard’s theory of the oneiric house.
Downloads
References
Bachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.
Google Scholar
Beksiński Z., Opowiadania, Olszanica 2015.
Google Scholar
Garztecki J., Zdzisław Beksiński, czyli osobno, „Fotografia” 1966, nr 10, s. 226–228.
Google Scholar
Grzebałkowska M., Beksińscy. Portret podwójny, Kraków 2014.
Google Scholar
Hak E., Literackie prezentacje brzydoty na przykładzie wybranych opowiadań Zdzisława Beksińskiego, [w:] Materialność i sensualność tekstu, red. J. Bedyniak, Warszawa 2018, s. 219–228.
Google Scholar
Hak E., (Nie)realna rzeczywistość w twórczości Zdzisława Beksińskiego, „Irydion. Literatura – Teatr – Kultura” 2017, t. III, nr 2, s. 175–185. https://doi.org/10.16926/i.2017.03.28
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.16926/i.2017.03.28
Hak E., W świecie absurdu, czyli estetyka (nie)realnej rzeczywistości na przykładzie Zdzisława Beksińskiego i Witkacego, „Ziemia Częstochowska” 2020, t. 46, s. 71–87. https://doi.org/10.16926/zc.2020.46.05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.16926/zc.2020.46.05
Jarnotowska M., Na przekór przykazaniu: Nie będziesz naśladował… Proza Brunona Schulza i Zdzisława Beksińskiego, „Schulz/Forum” 2016, nr 8, s. 77–86.
Google Scholar
Kaszuba M., Perspektywa obserwatora i obserwowanego w prozie Zdzisława Beksińskiego, „Bibliotekarz Podlaski” 2024, nr 1, s. 355–371. https://doi.org/10.36770/bp.894
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36770/bp.894
Kubińska B., Figury grozy w literackiej i malarskiej twórczości Zdzisława Beksińskiego, „Załącznik Kulturoznawczy” 2021, nr 8, s. 141–169. https://doi.org/10.21697/zk.2021.8.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21697/zk.2021.8.08
Melancholik w labiryncie. Rozmowa ze Zdzisławem Beksińskim, „Polityka” 2000, nr 1, s. 68–69.
Google Scholar
Szomko-Osękowska D., Beksiński. Wizje życia i śmierci, Olszanica 2021.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.