Między tragedią antyczną i mieszczańską – postdramatyczna estetyka Heinera Müllera

Autor

  • Joanna Jabłkowska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiej, Zakład Mediów Niemieckojęzycznych i Kultury Austriackiej

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.05.17

Słowa kluczowe:

tragedia, tragedia mieszczańska, Heiner Müller, literatura NRD, adaptacja mitów

Abstrakt

Artykuł zajmuje się adaptacjami tragedii antycznych i motywów mitologicznych w dramatach Heinera Müllera, znanego niemieckiego dramatopisarza, uważanego za spadkobiercę Brechta. Swoją działalność pisarską wiązał Müller z NRD; mimo że często miał problemy z cenzurą, nie zdecydował się na emigrację. Adaptacje Müllera można czytać – jak inne jego dramaty – jako utwory politycznie zaangażowane, kontestujące w wyrafinowanej argumentacji ułomności systemu komunistycznego. Nie z tego jednak powodu utwory Müllera są aktualne do dziś. Ich estetyczna atrakcyjność polega na propozycji dialektycznego powiązania dwóch tradycji dramatu. Na przykładzie trzech reprezentatywnych tekstów Müllera, Der Horatier, Filoktet oraz Gnijący brzeg. Materiały do Medei. Krajobraz z Argonautami artykuł prezentuje strategię poetologiczną autora, łącząca tragedię z bürgerliches Trauerspiel, dwie wykluczające się formy niemieckiego dramatu. Z syntezy tej wynika ważna konkluzja polityczna, w oczywisty sposób nieodczytana przez enerdowskich cenzorów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Joanna Jabłkowska - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiej, Zakład Mediów Niemieckojęzycznych i Kultury Austriackiej

Prof. dr hab. Jej zainteresowania naukowe obejmują niemieckojęzyczną literaturę współczesną, literaturę i politykę, utopię i antyutopię. Najważniejsze publikacje: Zwischen Heimat und Nation. Das deutsche Paradigma? Zu Martin Walser (2001); Sprachsatire, Pazifismus und Ohnmacht. Karl Kraus und der Erste Weltkrieg, [w:] Kriegstaumel und Pazifismus. Jüdische Intellektuelle im Ersten Weltkrieg, red. H. R. Brittnacher, I. v. d. Lühe (2016); „Diese Unruhe ist es, die in den geglückten Reisebüchern tickt.“ Alfred Anderschs Italienbild, [w:] Alfred Andersch. Engagierte Autorschaft im Literatursystem der Bundesrepublik, red. N. Ächtler (2016).

Bibliografia

Crăciun I., Die Politisierung des antiken Mythos in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur, Tübingen 2000.
Google Scholar

Domdey H., Produktivkraft Tod. Das Drama Heiner Müllers, Köln–Weimar– Wien 1998.
Google Scholar

Eke N.O., Furcht und Schrecken im Theater der Erinnerung oder „Man sollte Komödien schreiben / Leben in diesem trüben Menschenbrei“. Heiner Müllers Tragödie, [w:] Die deutsche Tragödie. Neue Lektüren einer Gattung im europäischen Kontext, red. V. C. Dörr, H. H. Schneider, Bielefeld 2006, s. 235–254.
Google Scholar

Eke N.O., Heiner Müller, Stuttgart 1999.
Google Scholar

Ethik und Ästhetik des Mitleids, red. I. von der Lühe, N. Gülcher, Freiburg i.B.– Berlin–Wien 2007.
Google Scholar

Ette W., Kritik der Tragödie. Über dramatische Entschleunigung, Weilerswist 2011.
Google Scholar

Georg S., Modell und Zitat: Mythos und Mythisches in der deutschsprachigen Literatur der 80er Jahre, Aachen 1996.
Google Scholar

Greiner B., Die Tragödie. Eine Literaturgeschichte des aufrechten Ganges, Stuttgart 2012.
Google Scholar

Gruber B., Mythen in den Dramen Heiner Müllers. Zu ihrem Funktionswandel in den Jahren 1958 bis 1982, Essen 1989.
Google Scholar

Hauschild J.Ch., Heiner Müller oder Das Prinzip Zweifel. Eine Biografie, Berlin 2001.
Google Scholar

Heiner Müller Handbuch. Leben-Werk-Wirkung, red. H.-Th. Lehmann, P. Primavesi, Stuttgart 2003.
Google Scholar

Hilzinger S., Kassandra: über Christa Wolf, Frankfurt a.M. 1982.
Google Scholar

Huller E.C., Griechisches Theater in Deutschland. Mythos und Tragödie bei Heiner Müller und Botho Strauß, Köln 2007.
Google Scholar

Jabłkowska J., „Antique” Dramas by Heiner Müller. Adaption of Myths or a new Dramatic, „Collectanea Philologica” 2014, nr 17, s. 137–148.
Google Scholar

Jentgens S., Kassandra. Spielarten einer literarischen Figur, Hildesheim 1995.
Google Scholar

Keim K., Theatralität in den späten Dramen Heiner Müllers, Tübingen 1998.
Google Scholar

Lehmann H.-Th., Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004.
Google Scholar

Lehmann H.-Th., Zwischen Monolog und Chor. Zur Dramaturgie Heiner Müllers, [w:] Heiner Müller: Probleme und Perspektiven. Bath Symposion 1998, red. I. Wallace, D. Tate, G. Labroisse, Amsterdam–Atlanta 2000, s. 11–26.
Google Scholar

Lefèvre E., Sophokles’ und Heiner Müllers ‚Philoktet‘, [w:] Skenika: Beiträge zum antiken Theater und seiner Rezeption. Festschrift zum 65. Geburtstag von Horst-Dieter Blume, red. S. Gödde, Darmstadt 200, s. 419–438.
Google Scholar

Lessing G.E., Mendelssohn M., Nicolai F., Briefwechsel über das Trauerspiel [1756/57], red. J. Schulte-Sasse, München 1972.
Google Scholar

Liwiusz Tytus, Dzieje od założenia miasta Rzymu, wyb., przeł. i oprac. W. Strzelecki, Wrocław 2004.
Google Scholar

Lüdde M.-E., Die Rezeption, Interpretation und Transformation biblischer Motive und Mythen in der DDR-Literatur und ihre Bedeutung für die Theologie, Berlin 1993.
Google Scholar

Müller H., Der Horatier, [w:] H. Müller, Werke 4, Stücke 2, Frankfurt a.M. 2001, s. 73–85.
Google Scholar

Müller H., Filoktet, „Literatura na Świecie”, 1976, nr 1, s. 75–107.
Google Scholar

Müller H., Gesammelte Irrtümer, Frankfurt a.M., 3 tomy, pierwsze wydania: 1986, 1991, 1994.
Google Scholar

Müller H., Gnijący brzeg, Materiały do Medei. Krajobraz z Argonautami, przeł. J.St. Buras, „Literatura na Świecie”, 1985, nr 4, s. 183–191.
Google Scholar

Müller H., Krieg ohne Schlacht. Leben in zwei Diktaturen, Köln 1992.
Google Scholar

Petersohn R., Heiner Müllers Shakespeare-Rezeption. Texte und Kontexte, Frankfurt a.M. i in. 1993.
Google Scholar

Sauerland K., Smutna prawda, „Literatura na Świecie” 1976, nr 1, s. 108–111.
Google Scholar

Schiller F., Über den Grund des Vergnügens an tragischen Gegenständen, [w:] tenże, Gesammelte Werke, t. 8: Philosophische Schriften, Berlin 1955, s. 164–177.
Google Scholar

Schings H.-J., Der mitleidigste Mensch ist der beste Mensch: Poetik des Mitleids von Lessing bis Büchner, München 1980.
Google Scholar

Schößler F., Einführung in das bürgerliche Trauerspiel und das soziale Drama, Darmstadt 2003.
Google Scholar

Schütte U., Heiner Müller, Köln–Weimar–Wien 2010.
Google Scholar

Schulz G., Heiner Müller, Stuttgart 1980.
Google Scholar

Sofokles, Tragedie, t. 1, przeł. i wstępem opatrzył R. R. Chodkowski, Lublin 2009.
Google Scholar

Szondi P., Die Theorie des bürgerlichen Trauerspiels im 18. Jahrhundert, Frankfurt a.M. 1973.
Google Scholar

Walerich-Szymani E., Godzina aktora. W poszukiwaniu utopii w dramaturgii Heiner Müllera, Kraków 2004.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Jabłkowska, J. (2016). Między tragedią antyczną i mieszczańską – postdramatyczna estetyka Heinera Müllera. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (5), 283–297. https://doi.org/10.18778/2299-7458.05.17

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.