Funkcja i znaczenie prologu w „Protagorasie” Platona (Prot. 309A– 316A)

Autor

  • Anna Głodowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.22.01

Słowa kluczowe:

Platonic dialogue, Socrates, sophists, Attic comedy, dramatic scene

Abstrakt

Plato’s Protagoras belongs to the most read and analyzed works of the philosopher. Interest is aroused not only by the content of the work, but also by its form: diligent composition, elaborate descriptions of characters and dramatic nature of separate scenes, although the work belongs to the group of narrative dialogues. The aim of this article is to analyze the prologue of Protagoras, which consists of five scenes (309a–316a), to answer the question what function they have and how important role they play in this dialogue.

Biogram autora

Anna Głodowska - Uniwersytet Mikołaja Kopernika

dr Anna Głodowska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) – born in 1972 in Lodz (Poland). In 1996 she graduated in Classical Studies at the University of Lodz. Since 2002 she has been a lecturer at University of Nicolaus Copernicus in Torun, where she gained a doctorate in humanities in 2003. Her scientific interests are focused on ancient Greek literature, especially on Platonic dialogues and on the reception of ancient literature in medieval Italian literature. The result of these interests was the Ph.D. thesis “Dramatic Scenes in Platonic Dialogues (“Protagoras”, “Republic”, “Symposium”, “Phaedrus”)”, a series of articles published in scientific journals (“Collectanea Philologica”, “EOS”, “Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae”) and joint scientific monographs.

Bibliografia

Adam, J., Adam, A.M. (1971). Platonis Protagoras. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Arnim von, H. (1914). Platons Jugenddialoge und die Entstehungszeit des „Phaidros“. Leipzig.
Google Scholar

Bernhard, M.L. (1991). Sztuka grecka V wieku p. n. e. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Borowska, M. (1995). OIKEIA PRAGMATA. Z dziejów dramatis personae komedii greckiej następców Arystofanesa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Capizzi, A. (1955). Protagora. Le testimonianze e frammenti. Firenze: Sansoni.
Google Scholar

Capra, A. (2001). Agon logon: il „Protagora” di Platone tra eristica e commedia. Milano: LED – Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto.
Google Scholar

Connolly, P., Dodge, H. (1998). Antyczne miasta. Cuda architektury, życie społeczne, kulturalne i religijne. Przeł. B. Tkaczow. Warszawa: Wydawnictwo RTW.
Google Scholar

Dawidowicz, T. (1986). Narrator w diegematycznych dialogach Platona. Maszynopis rozprawy doktorskiej. Toruń.
Google Scholar

Diels, H., Kranz, W. (1960). Die Fragmente der Vorsokratiker. Berlin: Weidmannsche Buchhandlung.
Google Scholar

Dreikopel, T. (2005). Wizerunek Protagorasa z Abdery w Platońskim dialogu „Protagoras“ (309a-348a), [w:] W. Wróblewski (red.). W kręgu Platona i jego dialogów. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 103–165.
Google Scholar

Flacelière, R. (1985). Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa. Przeł. Z. Bobowicz i J. Targalski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Friedländer, P. (1930). Die Platonischen Schriften. Berlin und Leipzig: Walter de Gruyter & Co.
Google Scholar

Gauss, H. (1952). Philosophischer Handkommentar zu den Dialogen Platos. Bern: Herbert Lang.
Google Scholar

Gigon, O. (1972). Studien zur antiken Philosophie, Berlin–New York: Walter de Gruyter.
Google Scholar

Głodowska, A. (2009). Il tempo nei dialoghi platonici („Protagora”, „Simposio”, „Fedro”), [w:] J. Czerwińska et al., Kategorie i funkcje czasu w ujęciu starożytnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 117–131.
Google Scholar

Głodowska, A. (2013). Dramatyczne elementy Platońskich dialogów, [w:] Z. Głombiowska (red.), Inter textus. Między tekstami. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 9–18.
Google Scholar

Głodowska, A. (2015). Portret ateńskiej elity literackiej w „Uczcie” Platona, [w:] M. Cieśluk (red.), Elity w świecie starożytnym. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US Minerwa. 73–87.
Google Scholar

Głodowska, A. (2018). Wizerunek Hippiasza z Elidy w dialogach Platona, [w:] S. Dworacki, M. Jaworska-Wołoszyn (red.), Filozofia w literaturze i sztuce. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża. 31–50.
Google Scholar

Hirzel, R. (1963). Der Dialog. Ein Literarhistorischer Versuch. T. 1. Hildesheim: Georg Olms Verlagsbuchhandlung.
Google Scholar

Homer (1992). Odyseja. Przeł. L. Siemieński. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Google Scholar

Kocur, M. (2001). Teatr antycznej Grecji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Krońska, I. (1983). Sokrates. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Nails, D. (2002). The People of Plato. A Prosopography of Plato and Other Socratics. Indianapolis/Cambridge: Hackett Publishing Company, Inc.
Google Scholar

Olejarczyk, A. (2001). Dialogi Platona – dzieło otwarte. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.
Google Scholar

Pawlak, A. (1996). „Elementi di dramma nel Protagora di Platone”. Eos LXXXIV (Fasc. 2). 277–283.
Google Scholar

Plato (1901–1903). Opera. Recognovit brevique adnotatione critica instruxit I. Burnet. Oxonii: Oxford University Press.
Google Scholar

Plato (1990). Kratylos. Przeł. Z. Brzostowska. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Google Scholar

Platon (2005). Dialogi. Przeł. W. Witwicki. T. 1–2. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Google Scholar

Reale, G. (2001). Protagora. Prefazione, saggio introduttivo, traduzione e note di G. Reale. Milano: Bompiani.
Google Scholar

Rutherford, R.B. (1995). The Art of Plato. Ten Essays in Platonic Interpretation. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Google Scholar

Stella, L.A. (1932). „Influssi di poesia e d’arte ellenica nell’opera di Platone”. Historia (VI). 433–472.
Google Scholar

Taplin, O. (2004). Tragedia grecka w działaniu. Przeł. A. Wojtasik. Kraków: Wydawnictwo Homini.
Google Scholar

Turasiewicz, R. (1983). Problem antycznej ironii. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Tuszyńska-Maciejewska, K. (1996). Platon a retoryka. Od krytyki do modelu. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Untersteiner, M. (1949). Sofisti. Testimonianze e frammenti. Fasc. I: Protagora e Seniade. Firenze: La Nuova Italia Editrice.
Google Scholar

Wasilewski, M. (2013). Protagoras z Abdery sofista i wychowawca. Studium z historii filozofii wychowania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Wesoły, M. (2011). „Protagoras“ Platona: kompozycja, rozgrywka logosów i sokratejska parodia, [w:] A. Pacewicz (ed.), Kolokwia Platońskie. Protagoras. Wrocław: Polskie Forum Filozoficzne. 15–32.
Google Scholar

Wilamowitz-Moellendorff, U. (1920). Platon. Leben und Werke. T. 1–2. Berlin: Weidmannsche Buchhandlung.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Głodowska, A. (2019). Funkcja i znaczenie prologu w „Protagorasie” Platona (Prot. 309A– 316A). Collectanea Philologica, (22), 5–32. https://doi.org/10.18778/1733-0319.22.01

Numer

Dział

Articles