Czy możliwa jest budowa teorii moralnej zawodności rynku?

Autor

  • Robert Rogowski State University of Applied Sciences in Nowy Sącz, Institute of Economics

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.22.2.02

Słowa kluczowe:

market, person, market failure

Abstrakt

Economics and ethics are practical sciences. The common research subject of both sciences is man. Economics is looking for an answer to the question of how to manage in business life. Ethics looks for the answer to the question of how to live. Because man is a person, his value brings consequences for all areas of human activity. This also applies to the market. The market is one of the foundations of economic life and is a great good for people and societies. The market is defined in different ways. It is worth comprehensively describing what the market is, emphasizing its personal character. In economics, attention is paid to market failure, understood mostly as the ineffectiveness of management (deviation from the model market, which is perfectly competitive). The negative impact of the market on society is also identified. Although moral aspects are increasingly taken into account in the concept of market failure, there is no general theory that attempts to capture market in moral aspects. Therefore, it is worth asking whether such a theory is possible. The construction of the moral theory of market failure can be a reference point to the analysis of market practices and institutional conditions from an ethical point of view.

Bibliografia

Bator, F. M. (1958). The anatomy of market failure. The Quarterly Journal of Economics, 72(3), 351–379.
Google Scholar

Butler, E. (2010). Najlepsza książka o rynku. Warszawa: Wydawnictwo IPS.
Google Scholar

Czarny, B., Czarny, E., Bartkowiak, R., & Rapacki, R. (red.). (1998). Podstawy ekonomii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Galbraith, J. K. (2011). Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Giza, W. (2013). Zawodność rynku. Powstanie i rozwój idei. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Google Scholar

Hayek, F. von (1994). Ład rynkowy, czyli kataleksja. W: Filozofia wolnego rynku. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Hayek, F. von (1994). Trzy źródła wartości ludzkich. W: Filozofia wolnego rynku. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Klimczak, B. (2003). Mikroekonomia. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Google Scholar

Mazurek, F. J. (1990). Uniwersalność praw i obowiązków człowieka. Roczniki Nauk Społecznych, 18(1), 149–166.
Google Scholar

Mises, L. von. (2004). Liberalizm w tradycji klasycznej. Kraków: Wydawnictwo Arcana.
Google Scholar

Rodziński, A. (1998). Na orbitach wartości. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Google Scholar

Rogowski, R. (2008). Etyka marketingu. Ujęcie personalistyczne. Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu.
Google Scholar

Schaff, A. (1965). Marksizm a jednostka ludzka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Scheler, M. (1997). Resentyment a moralność. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar

Smith, A. (1998). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. London: Elecbook Classics.
Google Scholar

Sosenko, K. (1998). Ekonomia w perspektywie aksjologicznej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Google Scholar

Stary Testament, Księga Ezechiela. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar

Swedberg, R. (1991). Major traditions of economic sociology. Annual Review of Sociology, 17, 251–276.
Google Scholar

Szpak, J. (2007). Historia gospodarcza powszechna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.
Google Scholar

Wrzosek, W. (1994). Funkcjonowanie rynku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Rogowski, R. (2019). Czy możliwa jest budowa teorii moralnej zawodności rynku?. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 22(2), 25–39. https://doi.org/10.18778/1899-2226.22.2.02

Numer

Dział

Artykuł