Moralność a rynek. Propozycja nowej definicji rynku

Autor

  • Robert Rogowski Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.3.02

Słowa kluczowe:

market, morality, ethics, person

Abstrakt

The article presents an analysis of the relationship between market as a social and economic sphere and morality as a fundamental aspect of human deeds. It discusses the nature of the market, with a special focus on a person as a main precondition for the existence of the market. The result of the analysis is a pro-posal for a new definition of the market: the market consists in the decisions and actions of persons concerning what product to buy or sell, at what price, where and when.

Bibliografia

Czarny B., E. Czarny, R. Bartkowiak, R. Rapacki, Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
Google Scholar

Gardawski J., L. Gilejko, J. Siewierski, R. Towalski, Socjologia gospodarki, Diffin, Warszawa 2008.
Google Scholar

Granat W., Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1985.
Google Scholar

Hayek F.A. von, Trzy źródła wartości ludzkich [w:] Filozofia wolnego rynku, Znak. Idee, brw.
Google Scholar

Hayek, F.A. von., Ład rynkowy czyli kataleksja [w:] Filozofia wolnego rynku, Znak. Idee, brw.
Google Scholar

Jabłońska A., Podstawowe kategorie gospodarki rynkowej [w:] R. Milewski (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Jan Paweł II, Katecheza „Człowiek – obraz Boży jako podmiot poznania i wolności”, 23 kwietnia 1986.
Google Scholar

Klimczak B., Mikroekonomia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2003.
Google Scholar

Mariański J., Wprowadzenie do socjologii moralności, RW KUL, Lublin 1989.
Google Scholar

Mises L. von, Mentalność antykapitalistyczna, Wydawnictwo ARCANA, Kraków 2005.
Google Scholar

Novak M., Poza ekonomią, poza polityką [w:] Filozofia wolnego rynku, Znak. Idee, brw.
Google Scholar

Ossowska M., Podstawy nauki o moralności, Ossolineum, Wrocław 1994.
Google Scholar

Polanyi K., Wielka transformacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar

Potulicka E., Wolny rynek edukacyjny a zagrożenia dla demokracji [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2010.
Google Scholar

Schaff A., Marksizm a jednostka ludzka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.
Google Scholar

Scheler M., Resentyment a moralność, Czytelnik, Warszawa 1997.
Google Scholar

Sen A., Rozwój i wolność, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2002.
Google Scholar

Skąd pochodzi cały nasz hardware?, „CHIP”, on-line, dostęp 10.04.2014, http://www.chip.pl/artykuly/trendy/2013/02/skad-pochodzi-caly-nasz-hardware
Google Scholar

Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1995.
Google Scholar

Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 1994.
Google Scholar

Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994.
Google Scholar

Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-10-29

Jak cytować

Rogowski, R. (2014). Moralność a rynek. Propozycja nowej definicji rynku. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 17(3), 19–30. https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.3.02

Numer

Dział

Artykuł