Is it possible to build a moral theory of market failure?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.22.2.02Keywords:
market, person, market failureAbstract
Economics and ethics are practical sciences. The common research subject of both sciences is man. Economics is looking for an answer to the question of how to manage in business life. Ethics looks for the answer to the question of how to live. Because man is a person, his value brings consequences for all areas of human activity. This also applies to the market. The market is one of the foundations of economic life and is a great good for people and societies. The market is defined in different ways. It is worth comprehensively describing what the market is, emphasizing its personal character. In economics, attention is paid to market failure, understood mostly as the ineffectiveness of management (deviation from the model market, which is perfectly competitive). The negative impact of the market on society is also identified. Although moral aspects are increasingly taken into account in the concept of market failure, there is no general theory that attempts to capture market in moral aspects. Therefore, it is worth asking whether such a theory is possible. The construction of the moral theory of market failure can be a reference point to the analysis of market practices and institutional conditions from an ethical point of view.
References
Bator, F. M. (1958). The anatomy of market failure. The Quarterly Journal of Economics, 72(3), 351–379.
Google Scholar
Butler, E. (2010). Najlepsza książka o rynku. Warszawa: Wydawnictwo IPS.
Google Scholar
Czarny, B., Czarny, E., Bartkowiak, R., & Rapacki, R. (red.). (1998). Podstawy ekonomii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Galbraith, J. K. (2011). Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Giza, W. (2013). Zawodność rynku. Powstanie i rozwój idei. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Google Scholar
Hayek, F. von (1994). Ład rynkowy, czyli kataleksja. W: Filozofia wolnego rynku. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Hayek, F. von (1994). Trzy źródła wartości ludzkich. W: Filozofia wolnego rynku. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Klimczak, B. (2003). Mikroekonomia. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Google Scholar
Mazurek, F. J. (1990). Uniwersalność praw i obowiązków człowieka. Roczniki Nauk Społecznych, 18(1), 149–166.
Google Scholar
Mises, L. von. (2004). Liberalizm w tradycji klasycznej. Kraków: Wydawnictwo Arcana.
Google Scholar
Rodziński, A. (1998). Na orbitach wartości. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Google Scholar
Rogowski, R. (2008). Etyka marketingu. Ujęcie personalistyczne. Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu.
Google Scholar
Schaff, A. (1965). Marksizm a jednostka ludzka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Scheler, M. (1997). Resentyment a moralność. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Smith, A. (1998). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. London: Elecbook Classics.
Google Scholar
Sosenko, K. (1998). Ekonomia w perspektywie aksjologicznej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Google Scholar
Stary Testament, Księga Ezechiela. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Swedberg, R. (1991). Major traditions of economic sociology. Annual Review of Sociology, 17, 251–276.
Google Scholar
Szpak, J. (2007). Historia gospodarcza powszechna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.
Google Scholar
Wrzosek, W. (1994). Funkcjonowanie rynku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.