Kilka uwag o rejestracji kandydatów oraz kampanii wyborczej w wyborach prezydenta Republiki Czeskiej

Autor

  • Piotr Uziębło Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Prawa Konstytucyjnego i Instytucji Politycznych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6069.84.06

Słowa kluczowe:

wybory Prezydenta Republiki Czeskiej, kampania wyborcza, zgłaszanie kandydatów, wybory bezpośrednie, finansowanie kampanii wyborczej

Abstrakt

Wprowadzenie powszechnych wyborów prezydenckich w Republice Czeskiej umocniło pozycję głowy państwa, choć nie pociągnęło to za sobą zmiany jego konstytucyjnych uprawnień. Stworzyło to również możliwość wygrania przez kandydatów, którzy nie mają popar­cia parlamentarnych partii politycznych. Jednakże kandydatów mogą jednak zgłaszać członkowie parlamentu lub wyborcy. Kandydaci muszą zebrać 50 000 podpisów obywateli lub wsparcie dwu­dziestu posłów lub dziesięciu senatorów. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych weryfikuje zgłoszenia i rejestruje kandydatów. Kampania wyborcza w wyborach prezydenckich może być prowadzona zarówno przez kandydatów, jak i przez zarejestrowane osoby trzecie. Prawo wyborcze uregulowane jest liberalnie i między innymi nie przewiduje ciszy wyborczej. Głównym ograniczeniem jest limit wydatków na kampanię. Żaden kandydat nie może wydać więcej niż 40 000 000 CZK, z wyjątkiem kandydatów, którzy przejdą do drugiej rundy (mogą wydać 50 000 000 CZK).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bartoň, Michal. 2012. Limity výdajů na kampanĕ z pohledu ochrany ústavnĕ zaručených práv a svo­bod. W Ústava ve stínu politiky? Red. Jiří Jirásek. Olomouc: Iuridicum Olomoucense.
Google Scholar

Blahož, Josef, Vladimír Balaš, Karel Klíma. 2015. Srovnávací ústavní právo. 5. vydání. Praha: Wol­ters Kluwer.
Google Scholar

Brunclik, Miloš, Michal Kubát. 2016. „Český demokratický režim po roce 2012: přechod k polopre­zidencialismu?”, Sociologický časopis / Czech Sociological Review 52 (5).
Google Scholar

Jirásek, Jiří. 2013. President Republiky. W Ústavní základy organizace státu. Red. Jiří Jirásek. Pra­ha: Leges.
Google Scholar

Jirásková, Věra. 2015. Zvláštnosti parlamentní formy vlády v České republice. W Proměny dělby moci. Dělba moci v ústavním systému České republiky a Polské republiky. Red. Jiří Jirásek, Zbigniew Witkowski. Olomouc: Iuridicum Olomoucense.
Google Scholar

Jirásková, Věra. 2016. „Wybory prezydenta Republiki Czeskiej (wariant czeski)ˮ. Studia Wyborcze 21: 71–104.
Google Scholar

Kokeš, Marian. 2014. „Nejen ústavní limity limitů na celkové výdaje kandidátů na volební kampaň ve volbě prezidenta republikyˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.
Google Scholar

Koudelka, Zděnek. 2014. „Volba Prezidenta Republikyˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.
Google Scholar

Kudrna, Jan. 2011. „Přímá volba prezidenta – konec cesty trvající 23 letˮ. Acta Universitatis Carolinae Iuridica 4.
Google Scholar

Němčák, Vítězslav. 2014. „Česko-francouzské srovnání financování prezidentské kampaněˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.
Google Scholar

Reschová, Jana. 2011. „Od volební kampaně k přímé volbě hlavy státuˮ. Acta Universitatis Carolinae Iuridica 4.
Google Scholar

Wintr, Jan, Marek Antoš, Jan Kysela. 2016. „Direct Election of the President and its Constitutional and Political Consequencesˮ. Acta Politologica 8 (2).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

Uziębło, P. (2018). Kilka uwag o rejestracji kandydatów oraz kampanii wyborczej w wyborach prezydenta Republiki Czeskiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 84, 85–97. https://doi.org/10.18778/0208-6069.84.06

Numer

Dział

Articles