Kilka uwag o rejestracji kandydatów oraz kampanii wyborczej w wyborach prezydenta Republiki Czeskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6069.84.06Słowa kluczowe:
wybory Prezydenta Republiki Czeskiej, kampania wyborcza, zgłaszanie kandydatów, wybory bezpośrednie, finansowanie kampanii wyborczejAbstrakt
Wprowadzenie powszechnych wyborów prezydenckich w Republice Czeskiej umocniło pozycję głowy państwa, choć nie pociągnęło to za sobą zmiany jego konstytucyjnych uprawnień. Stworzyło to również możliwość wygrania przez kandydatów, którzy nie mają poparcia parlamentarnych partii politycznych. Jednakże kandydatów mogą jednak zgłaszać członkowie parlamentu lub wyborcy. Kandydaci muszą zebrać 50 000 podpisów obywateli lub wsparcie dwudziestu posłów lub dziesięciu senatorów. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych weryfikuje zgłoszenia i rejestruje kandydatów. Kampania wyborcza w wyborach prezydenckich może być prowadzona zarówno przez kandydatów, jak i przez zarejestrowane osoby trzecie. Prawo wyborcze uregulowane jest liberalnie i między innymi nie przewiduje ciszy wyborczej. Głównym ograniczeniem jest limit wydatków na kampanię. Żaden kandydat nie może wydać więcej niż 40 000 000 CZK, z wyjątkiem kandydatów, którzy przejdą do drugiej rundy (mogą wydać 50 000 000 CZK).
Pobrania
Bibliografia
Bartoň, Michal. 2012. Limity výdajů na kampanĕ z pohledu ochrany ústavnĕ zaručených práv a svobod. W Ústava ve stínu politiky? Red. Jiří Jirásek. Olomouc: Iuridicum Olomoucense.
Google Scholar
Blahož, Josef, Vladimír Balaš, Karel Klíma. 2015. Srovnávací ústavní právo. 5. vydání. Praha: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Brunclik, Miloš, Michal Kubát. 2016. „Český demokratický režim po roce 2012: přechod k poloprezidencialismu?”, Sociologický časopis / Czech Sociological Review 52 (5).
Google Scholar
Jirásek, Jiří. 2013. President Republiky. W Ústavní základy organizace státu. Red. Jiří Jirásek. Praha: Leges.
Google Scholar
Jirásková, Věra. 2015. Zvláštnosti parlamentní formy vlády v České republice. W Proměny dělby moci. Dělba moci v ústavním systému České republiky a Polské republiky. Red. Jiří Jirásek, Zbigniew Witkowski. Olomouc: Iuridicum Olomoucense.
Google Scholar
Jirásková, Věra. 2016. „Wybory prezydenta Republiki Czeskiej (wariant czeski)ˮ. Studia Wyborcze 21: 71–104.
Google Scholar
Kokeš, Marian. 2014. „Nejen ústavní limity limitů na celkové výdaje kandidátů na volební kampaň ve volbě prezidenta republikyˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.
Google Scholar
Koudelka, Zděnek. 2014. „Volba Prezidenta Republikyˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.
Google Scholar
Kudrna, Jan. 2011. „Přímá volba prezidenta – konec cesty trvající 23 letˮ. Acta Universitatis Carolinae Iuridica 4.
Google Scholar
Němčák, Vítězslav. 2014. „Česko-francouzské srovnání financování prezidentské kampaněˮ. Acta Universitatis Brunensis. Iuridica 476.
Google Scholar
Reschová, Jana. 2011. „Od volební kampaně k přímé volbě hlavy státuˮ. Acta Universitatis Carolinae Iuridica 4.
Google Scholar
Wintr, Jan, Marek Antoš, Jan Kysela. 2016. „Direct Election of the President and its Constitutional and Political Consequencesˮ. Acta Politologica 8 (2).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.