Analiza porównawcza profili przedsiębiorców w Polsce i Ukrainie: narzędzia metodologiczne i doświadczenia badań pilotażowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-2008.28.01Słowa kluczowe:
profile przedsiębiorców, analiza porównawcza, kwestionariusz, ogólna charakterystyka, cechy charakterystyczne, Polska, UkrainaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wyników równoległego badania przedsiębiorców w Polsce i Ukrainie, mającego na celu identyfikację i określenie miary ich wspólnych i odrębnych cech. Głównymi metodami badawczymi, z pomocniczym wykorzystaniem ogólnych metod naukowych jedności analizy i syntezy, jedności indukcji i dedukcji, jedności logicznej i historycznej oraz zasady konkretności prawdy, są: metoda kwestionariuszowa, metoda analizy porównawczej z wykorzystaniem testu niezależności chi-kwadrat, dopuszczająca poziom istotności 0,05, oraz metoda grup fokusowych. Przeprowadzona porównawcza analiza ilościowa profili polskich i ukraińskich przedsiębiorców stanowi wkład i wartość dodaną do rozwoju tego problemu naukowego i praktycznego. Podejścia, metody i wnioski z takiej analizy, wraz z wykorzystaniem uzasadnionej epistemologicznej triady „narodowych kultur biznesowych” – „kultur organizacyjnych (korporacyjnych)” – „profili przedsiębiorców”, pozwalają na skuteczniejsze wykorzystanie zalet przedsiębiorców w Polsce i Ukrainie, a także na minimalizowanie konsekwencji istotnych słabości, które są takie same dla przedsiębiorców wszystkich krajów, w ramach realizacji wspólnych projektów inwestycyjnych w kontekście wyzwań geopolitycznych i transformacji paneuropejskich rynków dóbr i usług.
Pobrania
Bibliografia
Aczel, A.D., Sounderpardian, J. (2005), Complete Business Statistics with Student CD, McGraw-Hill Professional, Boston.
Google Scholar
Armstrong, M. (2011), Armstrong’s Handbook of Strategic Human Resource Management, Kogan Page, London.
Google Scholar
Bourdieu, P. (1986), The Forms of Capital, [in:] J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood, New York, pp. 241–258.
Google Scholar
Campbell, J.P., Dunnette, M.D., Hough, L.M. (1990), Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology, “Handbook of Industrial and Organizational Psychology”, 1, pp. 687–732.
Google Scholar
Chebotarov, Ie., Chebotarov, V. (2021), The Content of the Entrepreneur Profile and the Rationale for the Methodology of Comparative Analysis, “Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy”, 2 (41), pp. 147–151, https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).147-151
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).147-151
Culture Clash: When Corporate Culture Fights Strategy, It Can Cost You (2011), Arizona State University, Tempe.
Google Scholar
Czapla, T., Chebotarov, I., Glinkowska-Krauze, B., Chebotarov, V. (2023a), Integracja krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej: potencjał i priorytety na światowych rynkach, "Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna", 14 (63), pp. 89–102, https://doi.org/10.14746/rrpr.2023.63.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2023.63.06
Czapla, T., Glinkowska-Krauze, B., Chebotarov, V., Chebotarov, I. (2023b), Cross-cultural Marketing Management: Foundations of Formation, Content, and Role in the Development of the Information Economy, "Procedia Computer Science", 225, pp. 2845–2855, https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.10.277
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.10.277
Glinkowska, B., Chebotarov, V. (2018), A Comparative Cross-Cultural Analysis of the Profile of a Modern Ukrainian Manager: the Imperatives of the Future in the Context of Internationalization, "Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe", 21 (3), pp. 63–74, https://doi.org/10.2478/cer-2018-0019
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/cer-2018-0019
Glinkowska, B., Chebotarov, Ie., Chebotarov, V. (2018), Analysis of the Origin, Modern Characteristics and Prospects of Determining the Profile of Ukrainian Manager, "Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics", 3 (198), pp. 43–48, https://doi.org/10.17721/1728-2667.2018/198-3/5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2018/198-3/5
Glinkowska-Krauze, B., Chebotarova, N., Chebotarov, Ie. (2022), Theoretical and Methodical Principles of Comparative Analysis of Entrepreneurs’ Profiles, "Economic Herald of the Donbas", 3 (69), pp. 85–90, https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-3(69)-85-90
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-3(69)-85-90
Glinkowska‑Krauze, B., Kaczmarek, B., Chebotarov, V. (2020), Współczesne problemy zarządzania. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-054-9
Glinkowska-Krauze, B., Chebotarov, Ie., Chebotarov, V., Kaczmarek, B. (2023), Narodowe kultury biznesowe i korporacyjne Polski i Ukrainy. Czynniki doskonalenia i integracja międzynarodowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-978-5
Hampden-Turner, С., Trompenaars, F. (1995), The seven cultures of capitalism: Value systems for creating wealth in the United States, Britain, Japan, German, France, Sweden and the Netherlands, Little Brown Book Group, London.
Google Scholar
Hampden‑Turner, C., Trompenaars, F. (2011), Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business, Nicholas Brealey Publishing, Hachette, London.
Google Scholar
Hanifan, L.J. (1916), The Rural School Community Center, “Annals of the American Academy of Political and Social Science”, 67 (1), pp. 130–138, https://doi.org/10.1177/000271621606700118
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/000271621606700118
Hofstede, G. (1980), Culture’s consequences: International differences in work-related values, Sage Publications, Beverly Hills.
Google Scholar
Kurz, R., Bartram, D. (2002), Competency and Individual Performance: Modelling the World of Work, [in:] I.T. Robertson, M. Callinan, D. Bartram (eds.), Organizational Effectiveness: The Role of Psychology, John Wiley & Sons, Ltd., Chichester, pp. 227–255.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470696736.ch10
Lewis, R. (1999), When Cultures Collide: Managing successfully across cultures, Nicholas Brealey Publishing, London.
Google Scholar
Minkov, M., Hofstede, G. (2014), Clustering of 316 European Regions on Measures of Values: Do Europe’s Countries Have National Cultures?, “Cross‑Cultural Research”, 48 (2), pp. 144–176, https://doi.org/10.1177/1069397113510866
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1069397113510866
Ouchi, W. (1981), Theory Z: How American business can meet the Japanese challenge, “Business Horizons”, 24 (6), pp. 82–83, https://doi.org/10.1016/0007-6813(81)90031-8
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0007-6813(81)90031-8
Rapaille, C. (2004), 7 Secrets of Marketing in a Multi-Cultural World, Tuxedo Production, Boca Raton.
Google Scholar
Ravasi, D., Schultz, М. (2006), Responding to Organizational Identity Threats: Exploring the Role of Organizational Culture, “Academy of Management Journal”, 49 (3), pp. 433–458, https://doi.org/10.5465/amj.2006.21794663
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2006.21794663
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.