Zakładanie działalności gospodarczej na Ukrainie – wybrane aspekty organizacyjno‑prawne
DOI:
https://doi.org/10.2478/cer-2019-0005Słowa kluczowe:
internacjonalizacja, biznes, zakładanie działalności, bezpośrednie inwestycje zagraniczneAbstrakt
Inspiracją do napisania niniejszego opracowania są równolegle prowadzone badania warunków internacjonalizacji działalności gospodarczej i jej modeli w Polsce i w Ukrainie. W artykule zawarto kluczowe zagadnienia z przeprowadzonych wywiadów oraz wnioski z analizy dokumentacji aktów prawnych związanych, w szerokim znaczeniu, z zakładaniem biznesu na Ukrainie. Przytoczono także nazwy dokumentów związanych z podstawowymi regulacjami w tym względzie. Z wykonanych badań wynika, iż nastąpiły poważne ułatwienia prawne dla zakładania działalności gospodarczej na Ukrainie. Jest to pierwszy krok w kierunku zbudowania korzystnej atmosfery. Istnieje wciąż jednak wiele uwarunkowań, które często zniechęcają polskich przedsiębiorców do ekspansji zagranicznej w kierunku Ukrainy i to nad nimi rządy obu krajów winny się pochylić.Pobrania
Bibliografia
Akt prawny “Tryb wjazdu na tymczasowo okupowane terytoria Ukrainy oraz wyjazdu z nich” of 4 June 2015, http://msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/profile_krajow/ukraina, accessed: 12.01.2018.
Google Scholar
Calof, J., Beamish, P.W. (1995), Adapting to Foreign Markets: Explaining Internationalization, “International Business Review”, Vol. 4, No. 2, pp. 117–130.
Google Scholar
Duliniec, E. (2004), Marketing międzynarodowy, Warszawa, PWE, 2004.
Google Scholar
Glinkowska, B. (2015), Innovations in the Sector of Small and Medium Enterprises (SME), “Management. Creativity and Innovaction in Business and Education”, No. 1, p. 35.
Google Scholar
Glinkowska, B., Chebotarov, V. (2018), A Comparative Cross‑Cultural Analysis of the Profile of A Modern Ukrainian Manager: the Imperatives of the Future in the Context of Internationalization, “Comparative Economic Research Central and Eastern Europe” (1508–2008), Vol. 21, No. 3, pp. 63–74.
Google Scholar
Glinkowska, B., Kaczmarek, B. (2016), Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łodź.
Google Scholar
Glinkowska, B., Kaczmarek, B. (2016), Zarządzanie międzynarodowe. Strategie i studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łodź.
Google Scholar
Gorynia, M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Havnes, P.A. (1994), Internationalization of Small and Medium Sized Enterprises: Analytical Model, “Tampere”, Rent VII , p. 15.
Google Scholar
Hollensen, S. (2004), Global Marketing. A Decision‑oriented Approach, London, pp. 17–32.
Google Scholar
http://koda.gov.ua/oblderzhadministratsija/derzhavni_zakupivli/, accessed: 12.01.2018.
Google Scholar
http://msppu.org.ua/pl/info/warunki‑prowadzenia/licencjonowane‑rodzaje, accessed: 13.01.2018.
Google Scholar
Johanson, J., Vahlne, J.E. (1977), The Internationalization Process of the Firm: a Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Commitments, “Journal of International Business Studies”, 8 (1), pp. 23–30.
Google Scholar
Johanson, J., Mattsson, L.G. (1993), Internationalization in Industrial Systems – a Network Approach, [in:] Buckley, P.J., Ghauri, P.N., (eds.), The Internationalization of the Firm: A Reader, London, Academic Press, pp. 303–320.
Google Scholar
Melin, L. (1992), Internationalization as a Strategy Process, “Strategic Management Journal”, No. 13, pp. 99–118.
Google Scholar
MSPPU, http://jakzalozycfirmenaukrainie.com/prywatyzacja‑na‑ukrainie‑prywatyzacja‑ukrainskich‑przedsiebiorstw/, accessed: 13.01.2018.
Google Scholar
MSPPU, http://85.223.147.166/pl/info/warunki‑prowadzenia/informacje‑prawne/likwidacja‑spolki, accessed: 13.01.2018.
Google Scholar
Piercy, N.F. (1985), Company Internationalization. Active and Reactive Exporting, “European Journal of Marketing”, No. 3, p. 45.
Google Scholar
Pietrasieński, P. (2005), Międzynarodowe strategie marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Pierścionek, Z. (2007), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Przybylska, K. (2005) Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa w teorii ekonomicznej, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej in Bochnia”, Bochnia, No 3, p. 74.
Google Scholar
Rymarczyk, J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Google Scholar
Strzyżewska, M. 2005), Marketing na rynkach zagranicznych, [in:] Nowakowski M. (ed.), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, p. 419.
Google Scholar
Turnbull, P.W. (1985), Internationalization of the Firm: a Stage Process or Not, Conference on Export Expansion and Market Entry Models, Dalhouse University, p. 21.
Google Scholar
UKRAINA, Przewodnik dla przedsiębiorcow. Wydanie piąte rozszerzone z suplementem, kwiecień 2005, Warszawa PARP, https://poig.parp.gov.pl/files/74/81/105/ukraina.pdf, date of access: 13.01.2018.
Google Scholar
Ustawa Ukrainy “o państwowej rejestracji osob prawnych i fizycznych – przedsiębiorcow” nr 755‑IV of 15.05.2003, http://msppu.org.ua/pl/info/warunki‑prowadzenia/informacje‑prawne/rejestracja‑spolki‑na‑ukrainie, accessed: 12.01.2018.
Google Scholar
Ustawa Ukrainy “o społkach gospodarczych” Nr1576‑XII of 19.09.2017, http://msppu.org.ua/pl/info/warunki‑prowadzenia/informacje‑prawne/rejestracja‑spolki‑na‑ukrainie, accessed: 12.01. 2018.
Google Scholar
Welch, L.S., Luostarinen, W. (1988), Internationalization: Evolution of a Concept, “Journal of General Management”, No. 14, pp. 34–55
Google Scholar
Wiktor, J.W. (1998), Internacjonalizacja a marketing międzynarodowy, [in:] Wiktor, J.W. (ed.), Współczesne problemy marketingu międzynarodowego Akademia Ekonomiczna w Krakowie , Krakow, p. 27.
Google Scholar
Witek‑Hajduk, M.K. (2010), Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, SGH, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.