Zakładanie działalności gospodarczej na Ukrainie – wybrane aspekty organizacyjno‑prawne

Autor

  • Beata Glinkowska Lodz, Poland, University of Lodz, Faculty of Management
  • Viacheslav Chebotarov Ukraine, Luhansk, Starobilsk Taras Shevchenko National University

DOI:

https://doi.org/10.2478/cer-2019-0005

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, biznes, zakładanie działalności, bezpośrednie inwestycje zagraniczne

Abstrakt

Inspiracją do napisania niniejszego opracowania są równolegle prowadzone badania warunków internacjonalizacji działalności gospodarczej i jej modeli w Polsce i w Ukrainie. W artykule zawarto kluczowe zagadnienia z przeprowadzonych wywiadów oraz wnioski z analizy dokumentacji aktów prawnych związanych, w szerokim znaczeniu, z zakładaniem biznesu na Ukrainie. Przytoczono także nazwy dokumentów związanych z podstawowymi regulacjami w tym względzie. Z wykonanych badań wynika, iż nastąpiły poważne ułatwienia prawne dla zakładania działalności gospodarczej na Ukrainie. Jest to pierwszy krok w kierunku zbudowania korzystnej atmosfery. Istnieje wciąż jednak wiele uwarunkowań, które często zniechęcają polskich przedsiębiorców do ekspansji zagranicznej w kierunku Ukrainy i to nad nimi rządy obu krajów winny się pochylić.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Akt prawny “Tryb wjazdu na tymczasowo okupowane terytoria Ukrainy oraz wyjazdu z nich” of 4 June 2015, http://msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/profile_krajow/ukraina, accessed: 12.01.2018.
Google Scholar

Calof, J., Beamish, P.W. (1995), Adapting to Foreign Markets: Explaining Internationalization, “International Business Review”, Vol. 4, No. 2, pp. 117–130.
Google Scholar

Duliniec, E. (2004), Marketing międzynarodowy, Warszawa, PWE, 2004.
Google Scholar

Glinkowska, B. (2015), Innovations in the Sector of Small and Medium Enterprises (SME), “Management. Creativity and Innovaction in Business and Education”, No. 1, p. 35.
Google Scholar

Glinkowska, B., Chebotarov, V. (2018), A Comparative Cross‑Cultural Analysis of the Profile of A Modern Ukrainian Manager: the Imperatives of the Future in the Context of Internationalization, “Comparative Economic Research Central and Eastern Europe” (1508–2008), Vol. 21, No. 3, pp. 63–74.
Google Scholar

Glinkowska, B., Kaczmarek, B. (2016), Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łodź.
Google Scholar

Glinkowska, B., Kaczmarek, B. (2016), Zarządzanie międzynarodowe. Strategie i studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łodź.
Google Scholar

Gorynia, M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Havnes, P.A. (1994), Internationalization of Small and Medium Sized Enterprises: Analytical Model, “Tampere”, Rent VII , p. 15.
Google Scholar

Hollensen, S. (2004), Global Marketing. A Decision‑oriented Approach, London, pp. 17–32.
Google Scholar

http://koda.gov.ua/oblderzhadministratsija/derzhavni_zakupivli/, accessed: 12.01.2018.
Google Scholar

http://msppu.org.ua/pl/info/warunki‑prowadzenia/licencjonowane‑rodzaje, accessed: 13.01.2018.
Google Scholar

Johanson, J., Vahlne, J.E. (1977), The Internationalization Process of the Firm: a Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Commitments, “Journal of International Business Studies”, 8 (1), pp. 23–30.
Google Scholar

Johanson, J., Mattsson, L.G. (1993), Internationalization in Industrial Systems – a Network Approach, [in:] Buckley, P.J., Ghauri, P.N., (eds.), The Internationalization of the Firm: A Reader, London, Academic Press, pp. 303–320.
Google Scholar

Melin, L. (1992), Internationalization as a Strategy Process, “Strategic Management Journal”, No. 13, pp. 99–118.
Google Scholar

MSPPU, http://jakzalozycfirmenaukrainie.com/prywatyzacja‑na‑ukrainie‑prywatyzacja‑ukrainskich‑przedsiebiorstw/, accessed: 13.01.2018.
Google Scholar

MSPPU, http://85.223.147.166/pl/info/warunki‑prowadzenia/informacje‑prawne/likwidacja‑spolki, accessed: 13.01.2018.
Google Scholar

Piercy, N.F. (1985), Company Internationalization. Active and Reactive Exporting, “European Journal of Marketing”, No. 3, p. 45.
Google Scholar

Pietrasieński, P. (2005), Międzynarodowe strategie marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Pierścionek, Z. (2007), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Przybylska, K. (2005) Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa w teorii ekonomicznej, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej in Bochnia”, Bochnia, No 3, p. 74.
Google Scholar

Rymarczyk, J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Google Scholar

Strzyżewska, M. 2005), Marketing na rynkach zagranicznych, [in:] Nowakowski M. (ed.), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, p. 419.
Google Scholar

Turnbull, P.W. (1985), Internationalization of the Firm: a Stage Process or Not, Conference on Export Expansion and Market Entry Models, Dalhouse University, p. 21.
Google Scholar

UKRAINA, Przewodnik dla przedsiębiorcow. Wydanie piąte rozszerzone z suplementem, kwiecień 2005, Warszawa PARP, https://poig.parp.gov.pl/files/74/81/105/ukraina.pdf, date of access: 13.01.2018.
Google Scholar

Ustawa Ukrainy “o państwowej rejestracji osob prawnych i fizycznych – przedsiębiorcow” nr 755‑IV of 15.05.2003, http://msppu.org.ua/pl/info/warunki‑prowadzenia/informacje‑prawne/rejestracja‑spolki‑na‑ukrainie, accessed: 12.01.2018.
Google Scholar

Ustawa Ukrainy “o społkach gospodarczych” Nr1576‑XII of 19.09.2017, http://msppu.org.ua/pl/info/warunki‑prowadzenia/informacje‑prawne/rejestracja‑spolki‑na‑ukrainie, accessed: 12.01. 2018.
Google Scholar

Welch, L.S., Luostarinen, W. (1988), Internationalization: Evolution of a Concept, “Journal of General Management”, No. 14, pp. 34–55
Google Scholar

Wiktor, J.W. (1998), Internacjonalizacja a marketing międzynarodowy, [in:] Wiktor, J.W. (ed.), Współczesne problemy marketingu międzynarodowego Akademia Ekonomiczna w Krakowie , Krakow, p. 27.
Google Scholar

Witek‑Hajduk, M.K. (2010), Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, SGH, Warszawa.
Google Scholar

Opublikowane

2019-03-25

Jak cytować

Glinkowska, B., & Chebotarov, V. (2019). Zakładanie działalności gospodarczej na Ukrainie – wybrane aspekty organizacyjno‑prawne. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 22(1), 75–86. https://doi.org/10.2478/cer-2019-0005

Numer

Dział

Artykuły